چین، ترکیه و روسیه اقدام جنجالی توییتر را محکوم کردند

پس از آنکه توییتر هزاران حساب کاربری را با ادعای «تبلیغ پروپاگاندا» برای چین، ترکیه و روسیه بست، آنکارا توییتر را به راه‌اندازی کمپین «بدنام‌سازی» متهم کرد و پکن تاکید کرد که «بزرگ‌ترین قربانی اطلاعات نادرست» شده است.

چین، ترکیه و روسیه اقدام جنجالی توییتر را محکوم کردند
کد خبر: 411683
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۰:۰۶:۳۰

اعتمادآنلاین| در واکنش به اقدام توییتر برای پاک کردن شبکه‌هایی که شامل بیش از 170 هزار حساب کاری ظاهرا مرتبط با منافع حامی دولت در آنکارا، پکن و مسکو بودند، ترکیه از یک «کارزار کثیف» علیه دولت آنکارا سخن گفته و توییتر را به عنوان «دستگاه تبلیغات» محکوم کرد.

توییتر گفته که حدود 7340 حساب کاربری ترک‌زبان را در این شبکه اجتماعی حذف کرده است. بر اساس خبر توییتر، در این حساب‌های کاربری «با پخش پیام‌های گمراه‌کننده» از دولت ترکیه پشتیبانی می‌شده است.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات دولت ترکیه گفت: توییتر تلاش می‌کند تا دولت ترکیه و یک جنبش سیاسی محبوب و مردمی را بدنام سازد. ادعاهای توییتر مبنی بر اینکه این حساب‌های کاربری ساختگی بودند و برای حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ایجاد شده بودند و تنها توسط یک قدرت مرکزی مدیریت می‌شدند، واقعیت ندارد.

وی همچنین توییتر را تهدید کرده و مدعی شد که این پلتفورم می‌خواهد با ماهیت‌های ضد ترکیه و طراحی مجدد سیاست‌های ترکیه، پروپاگاندای سیاه را ترویج دهد.

آلتون با اشاره تلویحی به محدودیت‌هایی که آنکارا بر یوتیوب، ویکی‌لیکس و توییتر اعمال کرده است، گفت: می‌خواهیم به توییتر سرنوشت نهایی پلتفورم‌هایی را که در گذشته تلاش کردند تا اقدامات مشابهی انجام دهند، یادآور شویم.

علاوه بر این توییتر اعلام کرد که 1152 حساب کاربری یک گروه روسی را نیز که در آمریکا به عنوان پخش‌کننده «مطالب دسته‌بندی شده تبلیغاتی» شناخته می‌شدند، حذف کرده است. به گفته توییتر این حساب‌های کاربری وابسته به حزب حاکم روسیه بودند و به مخالفان سیاسی روسیه حمله می‌کردند.

حزب حاکم روسیه اعلام کرد، همه حساب‌های کاربری‌اش مثل همیشه مشغول فعالیت هستند با این حال این اقدام توییتر را به عنوان سانسور محکوم کرد. الکساندر هینشتاین، یکی از قانونگذاران این حزب گفت: مسدود کردن حساب‌های کاربری بر مبنای نشانگرهای سیاسی سانسور محسوب می‌شود. این اقدام غیرقابل قبول است.

شبکه اجتماعی توییتر همچنین از حذف بیش از 170 هزار حساب کاربری خبر داده است که در آن‌ها «مواضع دولت چین با اطلاعات و تبلیغات دروغین» منتشر می‌شدند. رهبری پکن این ادعا را رد کرده و خود را «بزرگترین قربانی اطلاعات غلط» خوانده است.

توییتر گفته است که از جمله موارد دیگر که سبب حذف این حساب‌های کاربری شده، این است که «جنبش دموکراسی در هنگ‌کنگ از طریق این حساب‌ها مورد حمله قرار گرفته و ایالات متحده آمریکا بی‌اعتبار شده است». سیاستمداران چینی این اتهام‌های توییتر را رد کرده‌اند.

در توضیح توییتر درباره علت مسدود شدن حساب‌ها در این شبکه آمده است که حساب‌های حذف شده چینی، شبکه‌هایی هستند که به روشنی در «ارتباط» با رهبری پکن قرار دارند. به گفته این شبکه اجتماعی، از این تعداد، 23 هزار و 750 حساب «ویژه فعال از سوی دولت چین» و حدود 150 هزار حسابی بوده است که از سوی سفارتخانه‌های چین به طور مرتب خبر منتشر می‌کردند.

توییتر اعلام کرد: این حساب‌های کاربری بیشتر به زبان چینی توییت می‌کردند و پخش‌کنندگان دارای دیدگاه‌های ژئوپلیتیکی متناسب با حزب کمونیست چین بودند.

چین از تصمیم این شرکت آمریکایی انتقاد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پکن گفت: اگر توییتر بخواهد چیزی را تغییر دهد، باید حساب‌های سازماندهی شده و هماهنگ برای حمله و بی‌اعتبار کردن چین را حذف کند.

توییتر مدعی است که در این حساب‌های کاربری «مطالب دستکاری شده‌ای درباره گسترش ویروس کرونا» نیز پخش شده‌اند. علاوه بر این به گفته توییتر این حساب‌های کاربری از «اعتراضات ضد نژادپرستی در ایالات متحده برای اهداف تبلیغاتی» استفاده کرده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها