«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ترامپ اروپا را سردرگم کرده است

به زعم مسکو، عملکرد و اقدامات دونالد ترامپ کشورهای اتحادیه اروپا و احزاب مختلف این کشورها را به سمت سردرگمی و چنددستگی سوق داده است.

ترامپ اروپا را سردرگم کرده است
کد خبر: 413109
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ترامپ را می‌توان عجیب‌ترین رئیس‌جمهور حال حاضر دنیا دانست. این رویه تا آنجا پیش رفته که به زعم مسکو، عملکرد و اقدامات دونالد ترامپ کشورهای اتحادیه اروپا و احزاب مختلف این کشورها را به سمت سردرگمی و چنددستگی سوق داده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه روسی وازیگلیاد طی گزارشی در این باره نوشته است، رویکرد پوپولیستی دونالد ترامپ نه تنها به چنددستگی جامعه آمریکا دامن زده و زمینه تبدیل شدن چین به یک ابرقدرت جدید را فراهم کرده بلکه باعث اختلاف نظر داخلی در میان کشورهای اتحادیه اروپا هم شده است.

این روزنامه روسی با استناد به تصمیم اخیر ترامپ در خارج کردن بخشی از نیروهای آمریکا از آلمان گفت‌وگویی با «الکساندر راهر» پژوهشگر سیاسی آلمانی انجام داد و به نقل از او نوشت: اعلام عقب‌نشینی آمریکا از آلمان یک گام بسیار غافلگیرکننده است.

به اعتقاد این کارشناس، برلین طی سال‌های متمادی نه تنها یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در اروپا به شمار می‌رفت بلکه اکثر برنامه‌ها و عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه نیز در این کشور برنامه‌ریزی می‌شدند.

او افزود: این اقدام برای برخی از آلمانی‌ها یک غافلگیری بزرگ و برای برخی دیگر یک شوک محسوب می‌شود، در حالی که نخبگان سیاسی آلمان این گام واشینگتن را رفتاری انتقام‌جویانه نسبت به مواضع مخالف مرکل با سیاست‌های ترامپ می‌دانند.

صدراعظم حاضر نشد در نشست مجموعه هفت حاضر شود، همچنین مرکل بارها با مواضع ترامپ در قبال روسیه و چین هم مخالفت کرد و در واکنش به این مخالفت‌هاست که ترامپ قصد دارد آلمان را به این طریق مجازات کند.

به گمان راهر، این نیروها ترجیحاً به لهستان منتقل می‌شوند و بدین ترتیب بر چنددستگی نظامی و سیاسی اروپا دامن زده خواهد شد، از این رو در آلمان هیچ توافق نظری بر سر این اقدام آمریکا حاصل نشده، به خصوص که اصولاً آلمانی‌ها در مورد حضور نظامی آمریکا در کشورشان از همان ابتدا هم اختلاف نظر داشتند.

با این حال اگر در مورد نخبگان سیاسی سخن می‌گوییم، باید گفت تنها چپ‌ها خواهان خروج نیروهای آمریکایی نه فقط از آلمان بلکه از تمام خاک اروپا هستند.

در مقابل، دموکرات مسیحی‌ها به شدت از این اقدام ترامپ شوکه شده‌اند، به ویژه که از دیدگاه آنها جانشینی برای ائتلاف راهبردی با واشینگتن وجود ندارد.

از سویی حزب سوسیال دموکرات نیز مواضع متناقضی اتخاذ کرده‌اند، زیرا هم تمایلی به از دست دادن روابط خود با آمریکا ندارند و هم در عین حال از سیاست دفاعی اروپایی خالص هم دفاع می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها