سام درخشانی:

«ایران» اولین و آخرین اجرایم بود

سام درخشانی بازیگر سینما و تلویزیون، ضمن تأکید بر اینکه مسابقه «ایران» اولین و آخرین تجربه اجرایش بوده است، درباره میزان دستمزد دریافتی خود گفت: از نگاه یک کارگر دستمزدم بالا است.

«ایران» اولین و آخرین اجرایم بود
کد خبر: 413297
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۰۸:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| عوامل مسابقه تلویزیونی «ایران» که این روزها از شبکه یک در حال پخش است، شامل سام درخشانی مجری، هاشم رضایت تهیه‌کننده و سعید رضایت کارگردان در محل لوکیشن این مسابقه به ارائه توضیحاتی درباره این برنامه تلویزیونی پرداختند.

سام درخشانی، درباره اینکه چرا اجرای این مسابقه را پذیرفت و چقدر این انتخاب برایش چالش بوده است: الان چند سالی است که اجرای برنامه‌های مختلف به من پیشنهاد می‌شود اما نه قصد و انگیزه‌اش را داشتم و نه دوست داشتم خود را از طریق اجرا به چالش بکشم و فکر می‌کردم لزومی ندارد بازیگر اجرا کند بلکه باید بازیگری کند و مجری اجرا کند.

وی اضافه کرد: این چند سال به دلیل تعداد زیاد تلویزیون‌های ماهواره‌ای و حتی تعدد شبکه‌های داخلی رقابت بیشتر شد و برنامه‌ها برای اینکه بتوانند اقبال تماشاگران را به دست بیاورند از چهره‌ها استفاده کردند.

این روند تقریباً عادی شد و در همین حین اجرای مسابقه «ایران» به من پیشنهاد شد. من به این دلیل که این مسابقه رویکردی کاملاً ملی داشت حس کردم فرصت خوبی است ادای دینی داشته باشم و فکر کردم این کار اجرای صرف نیست و من اگرچه خود را به چالش می‌کشم و محک می‌زنم اما همزمان در برنامه‌ای کار می‌کنم که درباره کشور و فرهنگ ماست.

درخشانی با اشاره به شروع تولید و پخش مسابقه در زمان کرونا گفت: من کمی بدشانس بودم چون بلافاصله در بدو شروع کارمان کرونا به کشور وارد شد و با چالش ضبط و حتی پخش مواجه شدیم. اکثر برنامه‌ها قطع شده بود و تلویزیون خوراک می‌خواست و در این دوران ما مجبور بودیم با سرعت برنامه را ضبط کنیم و هیچیک از ما نتوانستیم حتی یک بار 12 قسمت اولیه برنامه را در زمان پخش ببینیم.

در قسمت‌های اول این مسابقه پیر شدم!

این بازیگر درباره استرس اجرای خود در مسابقه «ایران» عنوان کرد: من قسمت‌های اول این مسابقه پیر شدم (می‌خندد).

حتی از شدت فشار نزدیک بود گریه کنم و اگر دست چک همراهم بود همان زمان مبلغی را که دریافت کرده بودم می‌نوشتم و خداحافظی می‌کردم!

وی درباره دستمزد خود در این مسابقه و اینکه آیا رقم دریافتی‌اش زیادتر از معمول بوده است هم اظهار کرد: بستگی دارد به چه چیز مبلغ زیاد بگوییم، اگر از نگاه یک کارگر نگاه کنیم زیاد است اما اگر از زاویه دیگری نگاه کنیم خیر.

درخشانی همچنین در پاسخ به این سوال که مبالغ بالا چقدر می‌تواند بازیگران را برای اجرا در تلویزیون وسوسه کند گفت: این مبلغ به تنهایی نمی‌تواند چنین کارکردی داشته باشد چون بازیگران الان از صفحات مجازی خودشان هم می‌توانند پول دربیاورند. من الان اگر بخواهم در صفحه اینستاگرام خود فعالیت کنم دو برابر آنچه را که در این مسابقه دریافت می‌کنم می‌توانم درآمد کسب کنم. بیشتر احساسی است که دارید و کاری انجام می‌دهید که فکر می‌کنید مثبت است باعث این اجرا می‌شود.

بازیگر سریال «پژمان» درباره انتقادهای اولیه به نحوه اجرای خود بیان کرد: انتقادها اذیتم نکرد چون من ادعایی ندارم و از همین جا اعلام می‌کنم این مسابقه اولین و آخرین اجرای من خواهد بود. من بعد از این دیگر نه اجرا خواهم کرد و نه علاقه‌ای به این کار دارم. هر آنچه انرژی دارم در همین مسابقه خواهم گذاشت و اگر همین برنامه ادامه‌دار باشد، شاید من هم باشم.

قطعاً مجریان خوشحال نمی‌شدند کسی وارد اجرا شود

درخشانی همچنین درباره اینکه چقدر با دیگر مجریان و همکارانش برای پذیرفتن اجرای مسابقه مشورت کرده است، گفت: متاسفانه به دلیل شرایطی که در کل اجتماع ما وجود دارد نمی‌توان مشورت درستی گرفت و نمی‌فهمیم چه کسی کمک می‌کند یا برعکس. خیلی از کسانی که مشورت می‌دهند حتی تشویق می‌کنند که راهی نادرست را بروید! من گاهی گیج می‌شوم که بین مشورت دلسوزانه و غیر دلسوزانه تشخیص دهم. واقعیت این است که مشورت نکردم، اگر هم سراغ کسانی می‌رفتم که تخصصی در اجرا داشته‌اند قطعاً خوشحال نمی‌شدند که یک مجری دارد اضافه می‌شود.

سعید رضایت کارگردان برنامه نیز در ادامه عنوان کرد: این مسابقه را نمی‌توان با هر برنامه‌ای مقایسه کرد. در برخی از برنامه‌ها مجری با مهمان و… گپ می‌زند اما در این برنامه که سوال‌های زیادی هم دارد با اجراها قابل مقایسه نیست. در این برنامه در هر قسمت حدود 300 سوال مطرح می‌شود و این سختی‌های زیادی دارد.

هاشم رضایت تهیه‌کننده نیز در ادامه درباره سام درخشانی و حضورش در این مسابقه توضیح داد: من به‌عنوان تهیه‌کننده باید به دنبال کسی می‌بودم که بتواند اجرا کند، سوال‌ها را بخواند و عشقش هم به این کار باشد. شاید ابتدا در ذهنم این بود که سراغ مجریان تلویزیون بروم و گشتم. به نظرم کسی را نیافتم که وقت بگذارد سوالات را بخواند و با ما همدل باشد شاید یکی دو نفر هم بودند که البته کار دیگری داشتند و نتوانستند. در میان هنرمندان من از آقای درخشانی کسی بهتر را نیافتم.

وی درباره اینکه در برنامه‌های خود معمولاً سراغ چهره‌هایی چون مهران مدیری در «دورهمی» و محمدرضا گلزار در «برنده باش» رفته است، گفت: با این حال این مسابقه با «دورهمی» و «برنده باش» کاملاً متفاوت است. «برنده باش» چهار شرکت‌کننده داشت که از هر یک 15 سوال پرسیده می‌شد و شاید برخی در سوال سوم هم می‌باختند.

مجری مانیتوری داشت که سوالات را می‌خواند و نحوه اجرا در این دو مسابقه بسیار متفاوت است. ما هنرمندان معدودی داریم که بتوانند این مدل و مثل سام درخشانی سوال را بخوانند. ممکن است شما بروید و استاد دانشگاه را هم بیاورید و او هم اگر این حجم از سوالات را تند تند بخواند نمی‌شود اشکال هم نداشته باشد.

رضایت، درباره اینکه چرا به جای ستاره‌سازی و مجری سازی سراغ چهره‌ها می‌رود، عنوان کرد: این اشکال است یا یک رفتار مثبت است؟ به نظر من حرکت مثبتی است.

عادل فردوسی‌پور و محمدرضا حسینیان را من آوردم

وی در واکنش به اینکه با این اقدام تلویزیون طی یک دهه آینده کمتر مجری حرفه‌ای خواهد داشت، گفت: مجری‌ها هم به نوعی وارد تلویزیون می‌شوند. من زمانی معاون ورزش سیما بودم عادل فردوسی‌پور را خود من به تلویزیون آوردم. ابتدا صدا داشت و تصویر او در برنامه‌ها دیده نمی‌شد و الان هم برخی از بچه‌های ورزشی در زمان حضور من وارد کار اجرا شدند. محمدرضا حسینیان در زمانی که سرباز بود من او را برای اجرا به کار دعوت کردم.

درخشانی در ادامه اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که این برنامه در مدت کم و شاید در سه ماه تبدیل به برند شده است حضور امثال من است. نه خود من و شاید اگر کسی دیگر بود همینطور می‌شد. همین که شما اینجا هستید و درباره‌اش گزارش تهیه می‌کنید شاید به این دلیل است که کسی اجرا می‌کند که مردم دوست دارند درباره‌اش بدانند. همه امروز به دنبال مخاطب هستند و حالا مخاطب را کنار بگذاریم و اجازه دهیم مخاطب ماهواره شوند چون می‌خواهیم خودمان تولید داشته باشیم یا می‌خواهیم مجری تربیت کنیم؟ مثل مدارس یا دانشگاه‌ها می‌شویم که آدم‌هایی را بیرون می‌دهیم که همه آن‌ها بی‌کار هستند چون بیننده ندارند. تلویزیون ابتدا باید مشتری خود را جذب کند.

وی درباره اینکه چه برنامه‌هایی را برای تماشا انتخاب می‌کند، یادآور شد: حداقل این است که اگر بخواهم برنامه‌ای را دنبال کنم از همکاران خودم شروع می‌کنم چون دوست دارم بدانم چه می‌کند. من هم مثل مردم عادی هستم که هنرپیشه‌های خارجی را دنبال می‌کنند و دوست دارم بدانم همکارانم در تلویزیون چه می‌کنند. همانطور که مردم عادی دوست دارند بدانند مثلاً برد پیت با چه کسی است یا ماجرای جانی دپ و همسرش به کجا رسید. اینها را همه دنبال می‌کنند و من هم دوست دارم دنبال کنم.

هاشم رضایت نیز اضافه کرد: من موافق این هستم که باید چهره‌های جدیدی وارد اجرا شوند اما اگر من بخواهم کسی را وارد اجرا کنم باید از پایین به بالا بیاید و یک باره از پله دهم وارد کار شود.

درخشانی در پاسخ که چرا برنامه سازها در این سال‌ها بیشتر سراغ چهره‌ها رفته‌اند تا دهه 60 و 70 که مجری برنامه‌ها را اجرا می‌کرد، گفت: دهه 60 دو کانال داشتیم نه ماهواره بود نه فضای مجازی نه سی دی و دی وی دی و حتی ویدئو را هم می‌گرفتند و نه حتی وی او دی‌هایی که این روزها هست.

سعید رضایت نیز در این باره گفت: دهه 60 و 70 تولیدات چندانی نداشتیم و اگر هم بخواهیم آن زمان را در نظر بگیریم افرادی چون منوچهر نوذری هم از رادیو آمدند. احسان علیخانی از تلویزیون و از برنامه‌های صبحگاهی شروع کرد و رشد کرد تا الان به علیخانی تبدیل شده است. من اگر یک برنامه روتین صبحگاهی داشته باشم سراغ جوانان می‌روم اما برای برنامه‌ای که هزینه می‌شود نمی‌توان چنین کاری کرد.

تنها مجری‌ای که می‌تواند «ایران» را اجرا کند فرزاد حسنی است

درخشانی در ادامه گفت: من به عنوان کسی که تلویزیون را دنبال می‌کنم به نظرم تنها مجری‌ای که می‌تواند این برنامه را اجرا کند و اگر بگذارند سر جایش باشد فرزاد حسنی است. هیچ مجری دیگری نمی‌توانید بیاورید که این برنامه را اجرا کند.

وی درباره بازخوردهای این مسابقه و همچنین مقایسه بین بینندگان این برنامه و «برنده باش» یادآور شد: تا زمانی که مردم بخواهند این برنامه پخش می‌شود. خوشبختانه مشارکت مردم در اپلیکیشن بالاست. به نظرم من بیننده این برنامه از «برنده باش» بیشتر است.

در ادامه درخشانی درباره ویژگی‌های این مسابقه توضیح داد: میزان جایزه را بیشتر کرده‌ایم، بازی‌های جدید وارد کار می‌شود و تنوع بیشتری در مسابقه داریم. از ویژگی‌های دیگر این مسابقه این است که شرکت کننده هیچ هزینه‌ای نمی‌دهد و حتی مبلغی هم به کسانی که می‌بازند می‌دهیم تا برای کسانی که به طور مثال از شهرستان می‌آیند هزینه راهشان باشد.

بازیگر «خوب بد جلف» درباره اینکه اولویت خودش در تلویزیون با اجراست یا بازیگری در سریال گفت: تصمیم خود من بوده است که از فضای نمایشی در تلویزیون دور شوم چون می‌خواستم مدتی سمت سینما بروم. در شرایط کنونی تلفیق این دو خیلی سخت است و باید تصمیم بگیرید یا سینمایی باشید یا تلویزیونی. حجم کارها در هر دو مدیوم زیاد شده است و اگر یک سریال بازی کنید حدود 10 ماه طول می‌کشد و چند سینمایی را از دست می‌دهید.

وی در پایان درباره تفاوت دستمزدهای تلویزیون و سینما در عرصه بازیگری عنوان کرد: مساله پولی نیست و تلویزیون هم الان خوب دستمزد می‌دهد اما سینما بازار است و اگر مدتی در آن حضور نداشته باشید از این مارکت خارج می‌شوید. من بیشتر وقتم را در سینما گذاشته‌ام و در تلویزیون دوست دارم با مسابقه «ایران» شناخته شوم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها