مرتضی تمدن، نماینده مجلس هفتم:

11 بند از از 17 بند سخنان قالیباف وظیفه قوه مجریه بود

نماینده مجلس هفتم، درباره کم و کیف مجلس یازدهم تا به امروز گفت: 17 بندی که در صحبت‌ها و اعلام خط‌مشی مجلس یازدهم در نطق قالیباف مطرح شد را مرور کردم. قریب به 11 بند از 17 بندی که رئیس مجلس مطرح کردند، وظیفه قوه مجریه بود.

11 بند از از 17 بند سخنان قالیباف وظیفه قوه مجریه بود
کد خبر: 413423
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۲:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نماینده ادوار مجلس گفت: اگر نمایندگان وقت و فکرشان معطوف به این باشد که با انتخابات 1400 ورود کنند یا نکنند واقعا به ملت جفا کرده‌اند.

«مرتضی تمدن»، نماینده مجلس هفتم، درباره کم‌وکیف مجلس یازدهم تا به امروز گفت: تا زمانی که مجلس به صورت رسمی و جدی شروع به فعالیت نکند، قضاوت کردن کمی زود است. مجلس هنوز در آستانه تشکیل کمیسیون‌ها است. کمیسیون‌ها باید استقرار یابند، جلسات کمیسیون‌ها باید رسمیت پیدا کند، طرح‌ها و لوایح باید اعلام وصول شود، بعد نحوه برخورد مجلس با طرح‌ها و لوایح می‌تواند مبنای قضاوت قرار بگیرد اما به نظر می‌رسد، برخی از حاشیه‌سازی‌های که برخی از نمایندگان از بدو ورود به مجلس داشتند، در صورت استمرار در بلندمدت می‌تواند برای وجهه مجلس یازدهم، آسیب ایجاد کند و مجلس را آسیب‌پذیر کند، مثل طرح عجولانه تغییر نام فرودگاه مهرآباد یا مواردی چون ازدواج اجباری و... . مجلس در حال حاضر می‌تواند اولویت‌ها مدنظرش را مطرح کند اما این مسائل و موضوعات قابلیت طرح در جامعه را ندارد.

نباید دامنه وظایف قوه مجریه به قوه مقننه کشیده شود

نماینده ادوار مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده توسط رئیس مجلس گفت: 17 بندی که در صحبت‌ها و اعلام خط‌مشی مجلس یازدهم در نطق قالیباف مطرح شد را مرور کردم. قریب به 11 بند از 17 بندی که رئیس مجلس مطرح کردند، وظیفه قوه مجریه بود. به معنایی می‌توان گفت که اینها ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی است که در حیطه وظایف قوه مجریه است. نزدیک به 6 بند درباره قانونگذاری و از وظایف قوه مقننه بود.

او افزود: یکی از آسیب‌هایی که می‌تواند در بلندمدت عملکرد مجلس را تحت‌الشعاع قرار دهد، این است که دامنه وظایف قوه مجریه را به قوه مقننه بکشانند. منهای اینکه ممکن است به اصل استقلال قوا آسیب برساند، مجلس را از ماموریت اصلی خود دور خواهد کرد.

تمدن درباره وظایف مجلس توضیح داد: وظیفه ذاتی مجلس وضع قوانینی است که به دو شکل به حیطه قوه مقننه ورود پیدا می‌کند. یکی لوایح است که باید از طرف دولت این لوایح به مجلس تقدیم شود و دیگر طرح‌هایی است که خود نمایندگان باید به آن توجه داشته باشند. در حال حاضر قوه مجریه 11 بند از از 17 بند سخنان آقای قالیباف را اجرا می‌کند.

این نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: در حال حاضر قوه مجریه 11 بند از از 17 بند سخنان قالیباف را اجرا می‌کند پس نیاز به قانونگذاری در این زمینه‌ها نداریم. تکلیف بخشی از این 11 بند در سیاست‌های کلی نظام که از مسیر مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص ابلاغ شده روشن است.

تمدن با بیان اینکه نباید اینطور باشد که مجلس بخواهد وظایف برجا مانده از قوای دیگر را به دوش بکشد، اظهار کرد: این مسئله هم مشکل ورود قوا به حیطه وظایف یکدیگر را ایجاد می‌کند و هم مجلس را درگیر فرایندی می‌کند که در درازمدت مجلس را از انجام وظایف اصلی خود بازمی‌دارد. مجلس نباید به قیل و قال‌های اجرایی ورود پیدا کند.

موضوعات محلی جای مسائل کلان ملی را در خط‌مشی نمایندگان گرفته است

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اهمیت مسائل کلان کشور عنوان کرد: موضوعات محلی و منطقه‌ای جای مسائل کلان ملی را در گفتار و خط‌ مشی نمایندگان گرفته است. در جلساتی که مجلس برگزار و برخی از وزرا را دعوت کرد، نطق نمایندگانی که قبل از مسئولان اجرایی صحبت کردند را شنیدم و دیدم نوعا به مسائل محلی و مسائل جزئی منطقه‌ای صحبت کردند. در حالیکه مجلس باید به مسائل کلان کشور ورود پیدا کند. اگر مسائل کلان کشور حل شود در دل آنها مسائل محلی و منطقه‌ای هم حل خواهد شد اما وقتی به جز می‌پردازند از کل بازمی‌مانند.

وقتی بحث‌های متعدد درباره ریاست مجلس را می‌شنیدم تعجب می‌کردم

این نماینده ادوار مجلس درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس یازدهم بیان کرد: قیل و قال اخذ کرسی ریاست مجلس و هیات‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها به مسئله اصلی مجلس تبدیل شد. وقتی بحث‌های متعدد درباره ریاست مجلس را می‌شنیدم تعجب می‌کردم. نماینده‌ای که بر روی صندلی کف مجلس نشسته با کسی که روی صندلی هیات‌رئیسه نشسته، وظایف و اختیارات یکسان و قدرت یکسان برای طرح مسائل ملی دارند.

او ادامه داد: مسئله مهم برای نماینده این شده که چه کسی رئیس بشود چه کسی نائب‌ رئیس. این مسئله اصلی ملت و مردم نیست. مجلس باید این مسائل را سریعا در داخل خود حل کند و نگذارد طبق آیین‌نامه داخلی این مسائل به سطح جامعه کشیده شود و مردم ببینند قریب به 300 نفر نماینده انتخاب کرده‌اند و به جای پیگیری مطالباتشان، قیل و قال هیات‌رئیسه به راه انداخته‌اند.

مجلس چندین جلسه خود را درگیر اعتبارنامه یک نماینده کرد

تمدن با اشاره به اعتبارنامه تاجگردون، بیان کرد: چندین جلسه است که مجلس خود را درگیر اعتبارنامه یک نماینده کرده است. این مسائل عقب ماندن از انتظارات ملت است. مجلس نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شود. باید سریعا این مباحث را حل کند و وارد ماموریت اصلی شود.

چیزی به شکل مجلس عوام و مجلس خواص نیاز داریم

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه یک کالبدشکافی و آسیب‌شناسی از نظام قانون‌گذاری در کشور ما را به این نتیجه می‌رساند که این مجلس به مکمل نیاز دارد، گفت: ما به یک مجلس نیاز داریم که عموم مطالبات مردم را منعکس کند و در یک مرحله بالاتر مجلسی نیاز داریم که توانش را صرفا در وضع قوانینی بگذارد که این قوانین هم قابلیت اجرایی داشته باشند و هم محکم و متقن باشند. ما چیزی به شکل مجلس عوام و مجلس خواص نیاز داریم. چیزی در شاکله مجلسی که نیازمند فرایند اجتماعی از حیث انعکاس مطالبات ملی و مطالبات مردم باشد و نمایندگانش هم اگر درگیر مسائل محلی و جزئی باشند هیچ عیبی ندارد. اما در سطح بالاتر مجلسی نیاز داریم که مطالباتی را که مجلس عوام منعکس می‌کند را از حیث قانونگذاری محکم و متقن به فعلیت برساند.

او تاکید کرد: اگر نتوانیم در قانون اساسی به این فرایند دست پیدا کنیم، درگیر این مسئله خواهیم بود که نماینده هم حامل مسائل جزئی و منطقه‌ای باشد و هم حامل مسائل کلان و قانونگذاری باشد.

خط و نشان کشیدن برای مدیران اجرایی عجولانه است

نماینده ادوار مجلس درباره لحن نمایندگان در رابطه با مسئولین اجرایی اظهار کرد: در برخی از اظهارات و گفتار نمایندگان مجلس یازدهم دیده شده که از همین الان برای مسئولان اجرایی محلی و ملی خط و نشان می‌کشند. این مسائل اقدامات نارسی است. باید در یک فرایند دقیق و به دور از تعصبات گروهی و حزبی و برخوردهای سلیقه‌ای عملکرد مدیران اجرایی کشور را در معرض سنجش و ارزیابی قرار دهند و اگر به دور از تعصبات گروهی و سیاسی به این جمع‌بندی رسیدند که مدیری توانمند نیست، آن‌وقت در مورد او تصمیم بگیرند. الان خط و نشان کشیدن برای عزل فلان استاندار و فلان فرماندار و وزیر و رئیس‌جمهور و... کمی عجولانه است. مجلس باید دقیق و با روحیه نقادانه به این امور مبادرت کند.

تمدن درباره احتمال کاندیداتوری برخی از نمایندگان در انتخابات 1400 عنوان کرد: اگر نمایندگان وقت و فکرشان معطوف به این باشد که با انتخابات 1400 ورود کنند یا نکنند واقعا به ملت جفا کرده‌اند. ملت مجلسی را برای تحقق مطالبات خود انتخابات و نشانه‌گذاری کرده است. اینکه نماینده‌ای بخواهد منحنی قدرت را به سمت خود بچرخاند مطالبات مردم جا می‌ماند و یا ممکن است بر روی مطالبات مردم معامله صورت بگیرد. معامله برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری و کسب کرسی‌های دولت بعد، این مسائل جفا به ملت است. نمایندگان باید همه وقت و فکر خود را برای سوگندی که یاد کرده‌اند بگذارند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها