دلیل تاخیر در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس

بعد از تشکیل هر دوره مجلس و تصویب اعتبارنامه‌ منتخبین، مهمترین اقدام تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس است تا با تشکیل جلسات کمیسیون‌ها و بررسی طرح‌ها، لوایح و مسائل روز خوراکی برای جلسات علنی مجلس آماده شود.

دلیل تاخیر در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس
کد خبر: 413464
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۴:۲۹:۰۷

اعتمادآنلاین| در حالی که مجلس یازدهم پس از افتتاحیه، سه هفته کاری را پشت سر گذاشته هنوز ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس نهایی نشده و فردا (یکشنبه) به عنوان موعد تشکیل کمیسیون‌ها اعلام شده است.

بعد از تشکیل هر دوره مجلس و تصویب اعتبارنامه‌ منتخبین، مهمترین اقدام تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس است تا با تشکیل جلسات کمیسیون‌ها و بررسی طرح‌ها، لوایح و مسائل روز خوراکی برای جلسات علنی مجلس آماده شود. این بار اما تشکیل کمیسیون‌ها قدری به تاخیر افتاده و اعتراضات برخی نمایندگان را به دنبال داشته است.

پیش از این و در روزهای آغازین فعالیت مجلس یازدهم برخی نمایندگان مکررا از ضرورت اعمال تغییراتی در نحوه عضوگیری کمیسیون‌ها گفتند؛ اعتراض آنها این بود که پیش‌تر سابقه نمایندگی امتیاز منتخبان را برای عضویت در کمیسیون‌ها بالا می‌برد و آنها این را «ناعادلانه» می‌دانستند.

اگرچه اصلاح این رویه نیازمند تغییر آیین‌نامه و طی پروسه اصلاح قانون فعلی بود اما نهایتا هیات‌رییسه مجلس و روسای شعب در جلسات مشترکی دستورالعمل مربوط به عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی را تغییر دادند؛ اقدامی که ظاهرا نتوانسته تاثیری در از بین بردن اعتراضات داشته باشد.

روز گذشته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت که «ترکیب نهایی کمیسیون‌های تخصصی مجلس روز یکشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد».

او اضافه کرد که «تکلیف اکثر کمیسیون‌های تخصصی مشخص شده و فقط سه کمیسیون باقی مانده که یکشنبه هفته آینده این سه کمیسیون هم تعیین‌تکلیف خواهد شدـ».

به گفته وی، پس از تعیین ترکیب کمیسیون‌ها، جلسات کمیسیون‌های تخصصی برای انتخاب رییس و هیات‌رئیسه آنها برگزار خواهد شد.

یکشنبه گذشته، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در جلسه علنی مجلس به تاخیر در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعتراض کرد و گفت: «19 روز از آغاز فعالیت مجلس یازدهم می‌گذرد و یک کار مهم مجلس که تشکیل کمیسیون‌های تخصصی است هنوز انجام نشده است، در حالی که کمیسیون‌های تخصصی می‌توانند در راستای حل مشکلات کشور گام بردارند.»

او گفت: «هنوز جایگاه نمایندگان در کمیسیون‌ها مشخص نشده و صحن مجلس هم معطل تشکیل کمیسیون‌های تخصصی است وظیفه هیات رئیسه هم مشخص است به شکلی عمل کنند تا نمایندگان معطل نشوند.»

قالیباف، رئیس مجلس هم با بیان اینکه «کار طبق آیین‌نامه پیش رفته» اضافه کرد: «48 ساعت فرصت داده شده و روز گذشته که جمعه بوده به اعتراضات رسیدگی شده است. امروز هم آخرین فرصت است و ما تا ظهر نتایج را اعلام می‌کنیم.» البته با گذشت یک هفته هنوز وعده رییس مجلس محقق نشده است.

روز گذشته هم علی‌اصغر خانی نماینده شاهرود و رییس کمیسیون تحقیق در توییتی نوشت: «حدود 80 نفر از نمایندگان محترم نسبت به ترکیب کمیسیون‌ها معترض هستند، در حالی که در برخی از دوره‌های مجلس این رقم به تعداد انگشتان دست هم نبوده است و این عملکرد ضعیف هیات رئیسه را نشان می‌دهد، علاوه بر این به نظر می‌رسد برخی از کمیسیون‌ها بسیار ضعیف شکل خواهند گرفت.»

قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیات‌رییسه مجلس هم دو روز قبل در توییتی نوشت: ‏«جز چهار کمیسیون، بالاخره وضعیت باقی کمیسیون‌ها روشن شد. ‏گرچه هیات‌رییسه برای جلب حداکثر رضایت تلاش کرد اما تغییر آیین‌نامه و اصرار زیاد برخی همکاران برای ورود به کمیسیون‌های خاص نارضایتی ایجاد کرد. ‏سوال این است که اکنون باید با 4 کمیسیونی که به نصاب قانونی نرسیده‌اند چه کرد؟»

تاکنون کمیسیون‌های فرهنگی، حقوقی و امورداخلی و شوراها و کشاورزی چهار کمیسیونی هستند که گفته می‌شود تعداد کمی از نمایندگان مایل به عضویت در آنها هستند و در مقابل بیشترین اقبال به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، صنایع و انرژی بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها