موج دوم کرونا آسیا را فرا گرفته است

شیوع دوباره ویروس کرونا در چین، کشورهای مختلف جهان و به‌ویژه کشورهای موفق در کنترل این بیماری همه‌گیر را به‌شدت نگران کرده و این پرسش مطرح است که کدام یک از کشورهای آسیایی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

موج دوم کرونا آسیا را فرا گرفته است
کد خبر: 413768
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۱۵:۴۰:۴۴

اعتمادآنلاین| به گزارش روز یکشنبه نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، برخی کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی که محدودیت های کرونایی را کاهش داده و بخشی از فعالیت های اقتصادی شان را ازسرگرفته اند، در ماه گذشته از شمار جدید مبتلایان به کرونا خبر داده‌اند.

پایتخت کشورها به واسطه ترافیک بالای انسانی از امکان شیوع بیشتر کرونا برخوردارند.

موج دوم شیوع کرونا در چین در پکن متمرکز است، طوری که دستکم 184 مورد جدید از هفته گذشته در این کشور گزارش شده و مقام‌های مربوطه شماری از پروازهای داخلی و سفرهای خارجی را لغو و قرنطینه جزئی اعمال کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که دولت های منطقه‌ای از آمادگی بهتری برای برخورد با موج دوم کرونا برخوردارند و همزمان با موج اول شیوع این ویروس، تجاربی اندوخته‌اند.

تحلیل‌گران به این مساله اشاره دارند که چالش‌هایی به ویژه در تضمین اینکه موارد کوچکتر ابتلا برای جلوگیری از تبدیل به موارد بزرگتر و غیرقابل کنترل‌تر ابتلا به سرعت مهار می‌شوند، به قوت خود باقی باشد.

به گفته «پل آنانت تامبیا» رئیس انجمن عفونت و میکروبیولوژی بالینی آسیا - پاسیفیک، کشورها و جوامع درمعرض خطر بیشتر موج دوم، آنهایی هستند که از موارد جاری سرایت محلی برخوردارند و شمار روزانه موارد ابتلا در آنها، صدها یا هزاران نفر است.

کشورهایی که وی به آنها اشاره داشت، شامل هند است که روز جمعه بیشترین شمار ابتلا در یک روز به میزان 13 هزار و 586 نفر را گزارش داد و با ثبت موارد کلی 380 هزار و 532 فرد مبتلا در جایگاه چهارمین کشور برخوردار از بیشترین موارد ابتلا پس از آمریکا، برزیل و روسیه قرار گرفت.

در پاکستان در همسایگی هند، 136 مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید - 19 در روز جمعه گزارش شد و آمار تلفات کرونایی این کشور به 3 هزار و 229 نفر و مجموع موارد ابتلا به 165 هزار و 62 نفر رسید.

در اندونزی نیز یک هزار و 331 مورد ابتلا جدید در روز پنجشنبه گزارش شد که بیشترین افزایش ابتلا دریک روز از زمان آغاز شیوع این ویروس بود و شمار کلی مبتلایان را به 42 هزار و 762 نفر و تعداد مرگ و میر را به 2 هزار و 339 نفر رساند.

در کره جنوبی نیز 49 مورد جدید ابتلا در روز جمعه گزارش شد که نشان از کاهش شمار روزانه ابتلا از رقم 59 نفر در هفته های گذشته داشت.

مقام های بهداشتی کره جنوبی هشدار داده اند که این کشور باید خود را برای شیوع بیشتر در سئول و مناطق دیگر آماده کند و ممکن است سرایت ویروس به فصل تابستان نیز کشیده شود.

در ژاپن نیز اوضاع نگران کننده است و کارشناسان بخش سلامت می گویند احتمال موج دوم شیوع کرونا در این کشور، بالاست.

مقام های ژاپن برای جلوگیری از موج دوم ابتلا به کرونا، دستورالعمل هایی را منتشر کرده و افراد شرکت کننده در تفریحات شبانه تشویق به پیروی از آن شده اند.

به نظر می رسد اوضاع در استرالیا نیز چندان مساعد نباشد، به طوری که دهها مورد جدید ابتلا در هفته گذشته در این کشور و به ویژه در ایالت ویکتوریا به ثبت رسیده است.

روز چهارشنبه، بالاترین رقم ابتلای روزانه در این ایالت در طول بیش از یک ماه با 21 مورد جدید گزارش شد. 13 مورد جدید ابتلا نیز روز جمعه به مجموع موارد ابتلا در ایالت ویکتوریا افزوده شد.

اما اینکه موج دوم شیوع کرونا چگونه باشد، بسیاری از کارشناسان در مورد آن اطمینان ندارند.

«مایکل بیکر» استاد دانشگاه «اوتاگو» در ولینگتون گفت که قدمت واژه «موج دوم» به زمان شیوع آنفلوانزا در سال 1918 باز می‌گردد.

وی یادآور شد که این احتمال وجود دارد که موج دوم شیوع کرونا به نسبت راهبردهای مورد استفاده در کشورهای مختلف، متغیر باشد.

وی افزود: به عنوان مثال، نیوزیلند بسیار محتاطانه از قرنطینه خارج شد، از این رو موارد جدید ابتلا در آن دیده نشد.

به گفته این کارشناس، چند کشور دیگر در آسیا نیز ویروس را به شیوه ای مشابه مهار می‌کنند، از این رو انتظار نداریم شاهد موارد ابتلای بیشتر با کاهش قرنطینه در این کشورها باشیم. اما در آمریکا، برخی ایالات پس از خروج از قرنطینه، افزایش موارد ابتلا را تجربه کردند، زیرا ویروس زیادی همچنان در گردش بود که می توانست زنجیره جدید انتقال را شروع کند.

بیکر تاکید کرد، درس هایی که آسیا می‌تواند از دور نخست مقابله با ویروس بگیرد، اهمیت زدن ماسک، لزوم انجام آزمایش کرونا و استفاده از سیستم های ردیابی تماسی با عملکرد بالاست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها