کد خبر: 414657
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جنگ| میزان وحشی‌گری در قرن بیستم چه تغییری پیدا کرده است؟

طی مطالعه‌ای که درباره میزان تلفات ناشی از جنگ در قرن بیستم انجام شده مشخص شده نیمه دوم قرن بیستم صلح‌آمیزتر از نیمه اول آن بوده است. آمار کشته‌شدگان رو به کاهش بوده و جنگ‌های کمتری در گرفته است.

جنگ| میزان وحشی‌گری در قرن بیستم چه تغییری پیدا کرده است؟
کد خبر: 414657
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- جنگ ‌ های زیادی در قرن بیستم در گرفت و سربازان و مردم بی‌گناه در این جنگ ‌ها جان باختند. مطالعه جدیدی که در زمینه کشته‌شدگان انجام شده نتایج جالبی به دست داده است. تجزیه و تحلیل آماری جدیدی که از میزان تلفات ناشی از جنگ صورت گرفته نشان می‌دهد نیمه اول قرن بیستم دوره بسیار خشونت‌باری بوده، اما جهان در 30 سال گذشته صلح‌آمیزتر شده است.

اعتمادآنلاین به نقل از «Science Daily» گزارش می‌دهد، این مطالعه را ریاضیدانان دانشگاه یورک انجام دادند و از روش‌های جدیدی برای پرداختن به بحث راجع به اینکه آیا مرگ‌ومیر ناشی از جنگ از پایان جنگ جهانی دوم کاهش یافته است بهره برده‌اند. این تیم تجزیه و تحلیل «نقطه تغییر» (change point) را روی مجموعه داده‌های عمومی نشان داده و تعداد کشته‌های جنگ را از زمان جنگ‌های ناپلئون تا کنون ردیابی کرده‌اند.

جنگ

محققان با استفاده از الگوریتمی دقیق، نقاط را در داده‌هایی که تغییرات در جنگ‌ها صورت گرفته به دقت تشخیص دادند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که علاوه بر آغاز و پایان مشخصی که برای خونریزی‌های بی‌سابقه سال‌های 1910 تا 1950 صورت گرفته، تغییر ناگهانی دیگری در جهت پیدایش صلح بیشتر در اوایل دهه 1990 رخ داده است.

یکی از نویسندگان این تحقیق، پروفسور نیال مک‌کی از گروه ریاضیات دانشگاه یورک، توضیح می‌دهد: «این سوال که آیا جهان امروز کم‌وبیش خطرناک شده پرسشی است که به شدت در بین مورخان محل بحث و گفت‌وگو شده است. مطالعه حاضر تلاش می‌کند تا به این سوال صرفاً از منظر آنچه داده‌ها می‌توانند به ما بگویند پاسخ دهند. تجزیه و تحلیل ما طی 30 سال گذشته نشان داد تغییراتی که در جهت مثبت انجام شده ممکن است به دلیل اقدامات صلح‌آمیز سازمان‌های جهانی مانند سازمان ملل و همکاری بین ملت‌ها باشد.»

نویسندگان این مطالعه همچنین نکته دیگری را از تغییر در دهه 1830 شناسایی کردند. دلایل تاریخی این تغییر زیاد واضح نیست، اما به نظر می‌رسد با تغییر سریع جهان در اوایل قرن نوزدهم و رشد جمعیت، این نقطه نشان‌دهنده کاهش احتمال مرگ در جنگ باشد.

جنگ

تکنیک «تغییر نقطه» که ریاضیدانان از آن استفاده می‌کنند ابتدا به همت محققان دانشگاه لنکستر ساخته شد. این مفهوم به دست ریاضیدانان یورک به الگوریتمی تبدیل شده که قادر به تجزیه و تحلیل داده‌های «همگرایی» است که در آن احتمال بیشتری برای به دست آوردن مقادیر بسیار زیاد وجود دارد. با استفاده از این مفهوم تجزیه و تحلیل مرگ در جنگ‌های گذشته انجام شده است. این تیم تحقیقاتی تاکید می‌کنند که مجموعه داده‌های مربوط به مرگ‌ومیرها به نحوی است که با اطمینان و دقت تمام نمی‌توان گفت خشونت رو به کاهش است یا خیر.

نویسنده اصلی این پژوهش، برنن فاگان (Brennen Fagan)، دانشجوی دکتری در گروه ریاضیات در دانشگاه یورک، می‌گوید: «داده‌های مربوط به تلفات جنگ هرگز کامل و دقیق نخواهد بود؛ زیرا اولاً دشوار است که تمام مرگ‌هایی را که ناشی از جنگ بوده در داده‌ها قرار دهیم چون بسیاری از مرگ‌ومیرها مانند قحطی یا شیوع بیماری اغلب به طور غیرمستقیم ناشی از جنگ بوده است. برای مثال مرگ‌هایی را که از شیوع آنفلوانزای اسپانیایی روی داده به خاطر آنکه از جنگ جهانی اول نشأت گرفته می‌توانیم جزو این دست مرگ‌ها بدانیم؟»

او ادامه می‌دهد: «همچنین تایید می‌کنیم که داده‌ها بیشتر اروپامحور هستند و این احتمال وجود دارد که بسیاری از مرگ‌های ناشی از جنگ در تمام جهان در این داده‌ها گنجانده نشده باشد. این پژوهش با وجود کاستی‌هایش، روشی را برای تحقیقات آینده و بنیان تجربی برای بحث‌های سیاسی و تاریخی دیگر ارائه می‌دهد.»

دکتر استیون پینکر (Dr Steven Pinker)، روانشناس شناختی در دانشگاه هاروارد، که در مورد این موضوع که آیا جهان از زمان جنگ جهانی دوم خشونت کمتری پیدا کرده زیاد کار کرده است، درباره این تحقیق می‌گوید: «تبریک می‌گویم که چنین مطالعه پیچیده‌ای از تغییرات تاریخی درباره تلفات ناشی از جنگ انجام شده است. من مدت‌هاست امیدوارم بتوانم بررسی نقطه تغییر این داده‌ها را ببینم و رسیدن به این نقطه زیباست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها