کد خبر: 414846
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ۰۸:۳۶:۵۱
| |

حسن هانی زاده:

امارات به دنبال کمک به رژیم صهیونیستی برای حضور در جنوب یمن است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان اینکه امارات متحده عربی قصد جداکردن جنوب یمن را دارد، اظهار کرد: امارات به دنبال کمک به رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک پایگاه نظامی در جنوب یمن به منظور تسلط بر باب المندب و دریای سرخ است.

امارات به دنبال کمک به رژیم صهیونیستی برای حضور در جنوب یمن است
کد خبر: 414846
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ۰۸:۳۶:۵۱

اعتمادآنلاین| حسن هانی زاده، در مورد اقدام اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حمله به چندین منطقه عربستان سعودی گفت: موضوع یمن از چند جهت وارد پروسه جدیدی شده است.

موضوع نخست درگیری‌های در جنوب یمن است که در این راستا شاهد تقابل دو کشور امارات و عربستان سعودی هستیم. در واقع جنوب یمن به عرصه رویارویی مستقیم این دو کشور تبدیل شده است و اعلام شورای انتقالی یمن به عنوان یک منطقه خودمختار در این منطقه، مقدمه‌ای برای جداکردن جنوب یمن و سیطره بر باب المندب و خلیج عدن است.

وی با بیان اینکه در این زمینه امارات به دنبال قطع ارتباط عربستان با جنوب یمن است، خاطرنشان کرد: در عرصه میدانی نیز به تازگی انصارالله یمن با استفاده از پهبادهای پیشرفته خود برخی از نقاط استراتژیک در عمق خاک عربستان را مورد هدف قرار داده و علی رغم وجود چندین سامانه موشکی پاتریوت آمریکایی در مرز مشترک یمن و عربستان، پهبادهای یمنی توانستند وارد حریم هوایی عربستان شوند و چندین نقطه مهم و استراتژیک در این کشور را مورد هدف قرار دهند و این مسائل بیانگر این است که موازنه قدرت در این منطقه بعد از پنج سال از حمله عربستان به یمن و هزینه بیش از 350 میلیارد دلاری ریاض برای این جنگ، به نفع انصارالله یمن است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: عربستان سعودی به دنبال یک راهکار سیاسی برای خروج از باتلاق یمن است، باتلاقی که محمد بن سلمان برای این کشور با صرف هزینه‌های مادی و انسانی زیاد به وجود آورد.

هانی زاده با بیان اینکه به نظر می‌رسد در حال حاضر ابتکار میدانی در موضوع یمن در دست نیروهای انصارالله است و حملات موشکی آنها به مناطق استراتژیک و مهم سعودی با استفاده از پهبادهای پیشرفته ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: عربستان سعودی مجبور است که در نهایت تن به یک مصالحه سیاسی با انصارالله یمن دهد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با موضوع حل بحران سیاسی یمن، سازمان ملل به دلیل جانبداری از عربستان نتوانسته یک راهکار قابل قبول برای پایان دادن به این بحران ارائه کند، گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر راه حل سیاسی برای حل این بحران در دستورکار نیست و با گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر خروج عربستان از لیست کشورهای ناقض حقوق کودکان، انصارالله هرگونه راه حل برای برون رفت از این وضعیت را بدون بررسی حجم خسارت‌های وارد شده از سوی عربستان به یمن و پرداخت این خسارت‌ها از سوی ریاض، قابل قبول نمی‌داند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین در مورد انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل به دنبال حضور در جنوب یمن است، تصریح کرد: گزارش‌هایی وجود دارد که رئیس شورای انتقالی یمن با پیشنهاد امارات متحده عربی تماس‌هایی را با برخی از مقامات رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو برقرار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امارات متحده عربی قصد تجزیه یمن را دارد و در همین چهارچوب می‌خواهد به رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک پایگاه نظامی در آن منطقه برای تسلط بر باب المندب و دریای سرخ ایجاد کند. موضوعی که باعث ایجاد مشکل برای فعالیت کشتی‌های برخی از کشورهای مستقل مثل ایران در منطقه باب المندب خواهد شد.

وی تاکید کرد: حضور نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب یمن باعث افزایش ناامنی و درگیری در منطقه خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها