نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی:

کمیسیون‌هایی که روابط بیشتری با وزارتخانه‌های باامکانات دارند متقاضیان بیشتری هم دارند

شنیده‌ها حاکی است برخی نمایندگان تمایلی به عضویت در برخی از کمیسیون‌ها را ندارند. از جمله این کمیسیون‌ها، کمیسیون حقوقی و قضائی است. با اینکه بسیاری از نمایندگان این دوره تحصیلات حقوقی دارند، اما این کمیسیون تاکنون سه عضو بیشتر ندارد. 

کمیسیون‌هایی که روابط بیشتری با وزارتخانه‌های باامکانات دارند متقاضیان بیشتری هم دارند
کد خبر: 415476
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۱۴:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نماینده مردم فسا در مجلس می‌گوید: کمیسیون‌هایی که روابط بیشتری با وزارتخانه‌هایی دارند که از امکانات بیشتری برخوردارند، این کمیسیون‌ها معمولا متقاضی بیشتری هم دارند.

جاگیری نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم با حواشی فراوانی روبه‌رو بوده است. شنیده‌ها حاکی است برخی نمایندگان تمایلی به عضویت در برخی از کمیسیون‌ها را ندارند. از جمله این کمیسیون‌ها، کمیسیون حقوقی و قضائی است. با اینکه بسیاری از نمایندگان این دوره تحصیلات حقوقی دارند، اما این کمیسیون تاکنون سه عضو بیشتر ندارد.

حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی که خود تحصیلکرده رشته حقوق است، درباره عدم استقبال از کمیسیون حقوقی و قضائی گفت: یک ایراد اساسی و ساختاری در مجلس وجود دارد و الان به گونه‌ای است که کمیسیون‌هایی که روابط بیشتری با وزارتخانه‌هایی دارند که از امکانات بیشتری برخوردارند، این کمیسیون‌ها معمولا متقاضی بیشتری هم دارند. دلیلش این است که مردم از نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه‌شان توقعاتی در اجرای برخی از مباحث دارند؛ مثلا احداث یک راه، سد، واحد صنعتی یا مجموعه نفتی و... . نماینده‌ها چون مجبورند که به این مطالبات پاسخ دهند به همین دلیل تمایل دارند به کمیسیون‌هایی بروند که با وزراتخانه‌هایی در ارتباط باشد که توانایی بالاتر دارند.

نماینده مردم فسا در مجلس درباره اهمیت کمیسیون حقوقی و قضائی، اظهار کرد: هیچ کمیسیونی مهم‌تر از کمیسیون حقوقی و قضائی در مجلس نیست. دلیلش این است که مجلس محل قانونگذاری است و کدام مجموعه به حوزه قانونگذاری نزدیک‌تر است از کمیسیون حقوقی و قضائی؟ اگر مجلس را یک مجموعه تخصصی در قانونگذاری معرفی کنیم، درست است که قانونگذاری به حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود ولی نهایتا، متخصصین حقوقی هستند که چارچوب این قوانین را تعیین می‌کنند و می‌نویسند.

فیروزی با تاکید براینکه هیچ کمیسیونی مهم‌تر از کمیسیون حقوقی نیست، بیان کرد: نماینده‌هایی که در کمیسیون حقوقی و قضائی هستند حجم سنگین کار بر دوششان هست و شاید به لحاظ حجم کار هیچکدام از کمیسیون‌ها حجم کار کمیسیون حقوقی و قضائی را نداشته باشند. ولی از طرف دیگر چون مخاطب این کمیسیون تنها قوه قضائیه و وزارت دادگستری است، لذا اقدامی نمی‌توانند از محل آنها برای حوزه‌های انتخابیه‎شان انجام دهند.

این نماینده مجلس بر تخصیص امتیازات برای اعضا کمیسیون حقوقی و قضائی تاکید کرد و گفت: مجلس باید به سازوکاری برسد تا مثلا کسانی‌که در کمیسیون حقوقی و قضائی هستند امتیازهای فردی و شخصی در حوزه تخصیص بودجه به حوزه انتخابیه‌شان در نظر بگیرند و یا اینکه آنها بتوانند عضو افتخاری کمیسیون‌های دیگر باشند. باید امتیازاتی برای این نمایندگان قائل شوند و نمایندگان این کمیسیون دارای رای طلایی در برخی کمیسیون‌ها باشند، تا جذابیتی ایجاد شود برای افرادی که تخصص حقوقی دارند به این کمیسیون بروند و فعالیت کنند.

فیروزی درباره عضویت خود در کمیسیون صنایع و معادن به‌رغم داشتن مدرک تحصیلی حقوقی، عنوان کرد: من عضو کمیسیون صنایع و معادن هستم. بنده 20 سال در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عضو بزرگترین مجموعه پیمانکاری کشور بودم که بخش عمده‌ای از کارهایی که انجام دادم، در حوزه صنعت و معدن بوده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها