معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت:

اقتصاد ایران در حال پوست اندازی است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد ایران به معنای واقعی در حال تجربه اقتصاد بدون نفت است و یک پوست اندازی جدید را در اقتصاد کلان شاهد هستیم .

اقتصاد ایران در حال پوست اندازی است
کد خبر: 416574
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ۱۱:۵۶:۰۶

اعتمادآنلاین| سعید زرندی در نشست شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کردند، گفت: باید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: اگر بخش خصوصی نبود، گذر از شرایطی که دشمن متخاصم برای کشور ایجاد کرده سخت و دشوار می‌شد، لذا باید به جهادگران اقتصادی ادای دین کنیم چراکه اگر همت و اعتماد به نفس ایرانی نبود، نمی‌توانستیم بر مشکلاتی که دشمن ایجاد کرده غلبه کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلاتی که در نتیحه تحریم‌ها ایجاد شده،گفت: تحریم‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است اما باید از آن استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کرد.

وی عنوان کرد: اولین استراتژی برای تبدیل تحریم به فرصت، جایگزینی واردات در قالب نهضت ساخت داخل است که از سال گذشته شروع کردیم و امسال هدف‌گذاری ما بومی‌سازی 3.2 درصد واردات کشور است.

زرندی ادامه داد: در کنار این استراژی، استراتژی جایگزینی واردات در کنار توسعه صادرات را دنبال می‌کنیم، در توسعه صادرات هم به مانند واردات با مشکلاتی مواجه هستیم و در این حوزه تمرکز ما بر روی کشورهایی بود که امکان توسعه صادرات داشتیم و اجازه ندادیم شرایطی که ایجاد شد اقتصاد کشور را قفل کند.

معاون طرح و برنامه همچنین خبر داد: در 3 ماهه امسال با مشکلاتی مواجه بودیم و کرونا هم به آن اضافه شد، اما در 14 کالای مهم‌ افزایش تولید داشتیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بعد از دو سال، تولید خودروی سواری ما مثبت شد و در حوزه وانت، کامیونت، پتروشیمی، تلویزیون و ماشین لباسشویی، حوزه فولاد خام، شمش و آلومینیوم عملکردمان در سه ماهه ابتدایی سال، نسبت به سال قبل مثبت‌تر شد.

زرندی تصریح کرذ: البته مشکلات از جمله در حوزه تخصیص ارز به واحدها داریم که منکر این وضعیت که دغدغه ما است نمی‌شوم، اما به دنبال رفع آن با کمک بانک مرکزی هستیم.

زرندی با تاکید بر بهره‌وری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در خصوص بازگشت واحدهای تعطیل به چرخه تولید گفت: برنامه‌ریزی امسال ما بازگشت دو هزار و 200 واحد به چرخه تولید است، البته واحدهای تعطیل را در سامانه بهین‌یاب بارگزاری کردیم که کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری جدید کند، اول به این واحدها توجه داشته باشد، چرا که ما موافق آن نیستیم که در این شرایط کارها از صفر شروع شود.

زرندی با اشاره به اینکه 12 استان کمتر توسعه یافته را براساس میزان توسعه شناسایی کردیم، افزود: برای استان کهگیلویه و بویراحمد سند توسعه در 6 محور و 62 برنامه تدوین کرده ایم و البته به غیز از بخش صنعت و معدن باید به پتانسیل کشاورزی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد توجه ویژه شود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها