دلالی یا قاچاق دام ؛ کدامیک عامل گرانی گوشت قرمز هستند؟

قیمت گوشت که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش تامین و مصرف کننده است این روز‌ها با نوسان رو به رو شده است.

دلالی یا قاچاق دام ؛ کدامیک عامل گرانی گوشت قرمز هستند؟
کد خبر: 416998
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ ۰۹:۴۵:۱۶

اعتمادآنلاین| طی هفته های اخیر قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ، گوشت و تخم مرغ با نوساناتی در بازار رو به رو شد که این امر تامین مایحتاج خانوار را دچار مشکل کرد.

در هفته گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب برخی محصولات پروتئینی از جمله مرغ، گوشت و تخم مرغ را اعلام کرد که تولیدکنندگان به سبب افزایش هزینه های تولید به نرخ های اعلام شده اعتراضاتی دارند و معتقدند سنخیتی میان هزینه های تولید و نرخ مصوب وجود ندارد.

ناگفته نماند در شرایط فعلی اقتصاد و شیوع ویروس کرونا که بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شده است، افراد بیش از پیش در تامین مایحتاج خود به سبب نوسان قیمت ها دچار مشکل شدند که انتظار می رود دولتمردان برای رفع بحران تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چاره ای بیندیشند تا با استمرار تولید همانند گذشته، در تامین نیاز داخل به کشورهای بیگانه وابسته نشویم.

شب گذشته نیز علی مویدی دبیر تاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اهتمام این نهاد برای بهذصفر رساندن قاچاق دام خبر داد و گرانی گوشت را تقریبا بی تاثیر از قاچاق این محصول دانست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل گرانی محصولات پروتئینی سبد خانوار و راهکارهای تعدیل قیمت در بازار با خبر شویم:

سو استفاده مغازه داران علت اصلی گرانی گوشت


منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به دلایل گرانی گوشت قرمز اظهار کرد: سو استفاده از فضای موجود و بیان اظهاراتی همچون قاچاق تنها برای تحت فشار قرار دادن دامدار است چرا که میزان قاچاق در حدی نیست که بر التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

وی قیمت هر کیلو دام سبک پروار بالای 55 کیلو را 25 هزار تومان و دام 40 کیلو به پایین را 37 تا 38 هزار تومان اعلام کرد و گفت: در بخش دام سنگین گوساله با اوزان 500 کیلو به پایین 28 هزار تومان و با اوزان بالای 550 تا 600 کیلوگرم 24 تا 25 هزار تومان است.

پوریان قیمت هر کیلو لاشه دام سبک 74 تا 75 هزارتومان و لاشه دام سنگین 56 هزار تومان اعلام کرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور صادرات و خرید تضمینی دام را تنها راه حل رفع مشکل دامداران برشمرد و گفت: با استمرار روند فعلی اکثر پرواربندها سال آینده از گردونه تولید خارج می شوند.

وی با تاکید بر صادرات 200 هزار راس گوسفند و 100 هزار راس گوساله بیان کرد: با صدور مجوز صادرات نه تنها نوسانی در بازار داخل ایجاد نمی شود، بلکه دیگر شاهد قاچاق دام و مشکلات دامداران نیستیم.

قیمت تخم مرغ در بازار 2 نرخی است/ نرخ هر شانه تخم مرغ 33 هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از نوسان قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 11 هزار تا 11 هزار و 500 تومان معادل شانه ای 23 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ در بازار 2 نرخی است، افزود: قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار 9 هزار و 500 تومان اعلام شده، در حالیکه این نرخ ساختگی دولت است.

نبی پور با بیان اینکه قیمت 33 هزار تومانی هر شانه تخم مرغ برای مصرف کنندگان غیر منطقی نیست، گفت: با توجه به قیمت تمام شده تولید، این اتفاق عجیبی نیست.


این مقام مسئول ادامه داد: طی 10 تا 15 روز گذشته شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل شد که مجدد این‌موضوع رد شد، اما همین مساله منجر به افزایش 30 درصدی نرخ کرایه‌ها شده است که با این وجود کرایه حمل هر کیلو تخم مرغ 800 تومان تمام می شود.

وی درباره آینده بازار تخم مرغ افزود: در مواقعی که مرغداران با کمبود نهاده رو به رو شوند، جوجه ریزی کاهش می‌یابد که با این وجود امکان پیش بینی قیمت در بازار وجود ندارد.

عرضه مرغ با نرخ 20 هزار تومان گرانفروشی است


حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از عرضه مرغ با نرخ های بالا در بازار اظهار کرد: با توجه به قیمت 12 هزار تومانی هر کیلو مرغ زنده، قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها باید 17 هزار تا 17 هزار و 300 تومان باشد، که متاسفانه هم اکنون هر کیلو مرغ با نرخ 18 تا 19 هزار تومان و بعضا در قالب قطعه بندی با نرخ 20 هزار تومان به بالا عرضه می شود.

وی افزود: از مسئولان تقاضا داریم که فشار کمتری به مرغدار وارد کنند تا در ماه‌های آینده این صنعت دچار مشکل نشود چرا که ادامه روند فعلی منجر به خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید و وابستگی کشور در تأمین گوشت مرغ می‌شود.

اسداله نژاد ادامه داد: برخی مسئولان اذعان کردند که اگر مرغداران تولیدات خود را به نرخ مصوب عرضه نکنند به عنوان اخلالگر بازار شناخته می‌شوند و با آنان برخورد خواهد شد که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا با وجود زیان 4 ماهه اخیر مرغداران، مسئولان سکوت اختیار کردند؟

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر دولت تمامی نهاده مورد نیاز مرغداران را با نرخ مصوب تامین کند، امکان عرضه با نرخ مصوب وجود دارد، اما با تامین نهاده از بازار آزاد به سبب اختلاف چندبرابری این امکان وجود ندارد.

نوسان جزئی قیمت مرغ تا پایان هفته


عظیم‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 12 هزار و 200 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها 18 هزار تا 18 هزار و 500 تومان است.

وی افزود: با توجه به کشش بازار و میزان تولید در واحدهای مرغداری پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان هفته 1 تا 2 درصد نوسان داشته باشد.

حجت قیمت فعلی مرغ در بازار را منطقی اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت فعلی مرغ در بازار منطقی است تا مرغدار انگیزه کافی برای ادامه تولید را داشته باشد.

این مقام مسئول در واکنش به جلوگیری از فروش مرغ با نرخ بالاتر از 15 هزار تومان در بازار بیان‌کرد: برخوردهای امنیتی با تولید در بلندمدت به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود، ضمن آنکه در کوتاه مدت به زیان تولیدکننده تمام می شود.

وی ادامه داد: علی رغم زیان مرغداران طی 4 ماه اخیر، اما کوچکترین خللی در تولید مرغ گوشتی ایجاد‌نشد. به همین خاطر احترام گذاشتن به بازار باید توامان از سوی تولیدکننده و مسئولان باید صورت گیرد و به گونه ای نباشد که در صورت افت قیمت، مسئولان توجهی نکنند و با افزایش نرخ در چارچوب هزینه های تولید از اهرم های امنیتی برای کنترل استفاده کنند.

به گفته وی، استمرار تداوم زیان مرغداران منجر به کاهش تولید و افزایش افسار گسیخته قیمت می شود، در حالیکه کنترل قیمت با مدیریت عرضه و تقاضا شدنی است.

نرخ هر کیلو شقه گوسفندی به 105 هزار تومان رسید


علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از التهاب قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 92 تا 95 هزار تومان به مغازه دار و با احتساب 10 درصد سود با نرخ 105 هزار تومان به مصرف کننده فروخته می‌شود.

وی افزود: با توجه به خروج غیرقانونی دام از مرز‌های غربی و کمبود عرضه در میادین نامه‌ای به ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم چرا که این موضوع افزایش 4 تا 5 هزار تومانی قیمت دام نسبت به هفته گذشته را به همراه داشته است.

ملکی از اختلاف 100 درصدی قیمت دام در میادین و آن سوی مرز‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو دام زنده در مرز‌های غربی با نرخ 95 هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان درباره تاثیر گرانی نهاده های دامی بر بازار گوشت تصریح کرد: با بازگشت دام از کوه ها به آغول در 6 ماهه دوم سال، نوسان نرخ نهاده قیمت گوشت در بازار دستخوش نوساناتی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها