عواقب تنش میان مجلس یازدهم با دولت چیست؟

یک نماینده سابق مجلس با تاکید بر قابل پیش‌بینی بودن عملکرد مجلس یازدهم در قبال دولت نوشت: با گذشت حدود یک ماه از عمر مجلس یازدهم و طرح مواردی چون استیضاح وزیر امور خارجه و البته رئیس‌جمهوری به نظر می‌رسد که این پیش‌بینی‌ها محقق شده باشد.

عواقب تنش میان مجلس یازدهم با دولت چیست؟
کد خبر: 417173
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۰۵:۴۸:۱۷

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نماینده مجلس دهم در یادداشتی نوشت: با روی کار آمدن یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آن ‌هم با چهره‌هایی که عمده آنان به نوعی خود را مخالف دولت یازدهم و دوازدهم و سیاست‌هایش معرفی می‌کنند، پیش‌بینی می‌شد که خواسته یا ناخواسته روابط میان دولت و مجلس به تنش کشیده شود. همان زمان گفته بودم که بعید است هماهنگی‌های لازم برای پیشبرد کارها میان قوای مجریه و مقننه باتوجه به نشانه‌های موجود ایجاد شود حالا اما با گذشت حدود یک ماه از عمر مجلس یازدهم و طرح مواردی چون استیضاح وزیر امور خارجه و البته رییس‌جمهوری به نظر می‌رسد که این پیش‌بینی‌ها محقق شده باشد.

در این میان باید توجه داشت که این نوع تنش‌ها باتوجه به مشکلات روزافزون امروز ایران و افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی بر عموم جامعه و البته وعده و وعیدهای نمایندگان مجلس یازدهم به جامعه مخاطب‌شان به نوعی ناگزیر جلوه می‌کرد و از این‌رو کار دشواری نیست تصور تندتر شدن رابطه دولت و مجلس در روزها و مخاطر‌ه‌های پیش‌رو. با این حال نباید فراموش کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون حق سوال و استیضاح و ریل‌گذاری و نظارت بر اقدامات رییس‌جمهوری و دولت و به‌طور کلی قوه مجریه را دارند اما باید این مهم را نیز درنظر گرفت که جمهوری اسلامی بر اساس بیانات رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار است، الگویی برای تمام کشورهای مسلمان باشد. نمایندگان مجلس یازدهم باید با بازخوانی بیانات رهبری مسیری صحیح برای نظارت خود را انتخاب کنند.

به‌ خاطر دارم که رهبری درجریان دیدار با نمایندگان مجلس دهم تاکید کرده بودند که نمایندگان فریادهای «دو دو» خود که نشانه مخالفت‌شان است را نیز میان اظهارات افراد مطرح نکنند و این مهم به خودی خود نشانگر تاکید ایشان بر بهبود روابط میان قوای سه‌گانه در کشور است.

از این‌رو معتقدم نمایندگان مجلس‌ یازدهم در شرایط کنونی برای نظارت بر اقدامات مسوولان که جزیی از حقوق آنان است، باید مسیری صحیح و به دور از تنش را انتخاب کنند تا خدایی ناکرده موجبات سوءاستفاده بدخواهان داخلی و خارجی فراهم نشود.


نوع اقدامات نمایندگان مجلس به عقیده من، باید به گونه‌ای باشد که هم تحلیلگران و هم عموم جامعه احساس کنند که گفتار و کردار آنان برخاسته از خیرخواهی و دلسوزی‌شان است تا باری از روی دوش مردم برداشته شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به‌طور قطع ماحصل سوالات و انتقادات نمایندگان نتیجه‌ای موثرتر از ایجاد تنش در کشور که می‌تواند به مشکلات و معضلات اقتصادی و معیشتی دامن بزند، به همراه داشته باشد. البته یکی از اعضای هیات رییسه مجلس اخیرا مساله استیضاح رییس‌جمهوری را منتفی اعلام کرده بود و این مهم مایه مباهات است، چراکه رهبری صراحتا اعلام کردند که دولت باید تا پایان کار خود را ادامه دهد.


بدین‌ترتیب و با در نظرگیری کنش و واکنش‌های ایجاد شده و البته مرور مشکلات و معضلات ایجاد شده میان دولت آقای احمدی‌نژاد با نمایندگان مجلس نهم، باید امیدوار باشیم که در سال پایانی شرایط به گونه‌ای پیش نرود که عملا مملکت رها شده به نظر برسد. متاسفانه برخی مسوولان سال پایانی را که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است را چندان جدی نمی‌گیرند ولی اگر در شرایط کنونی که ایران با تحریم و کرونا و هزار و یک معضل اقتصادی و سیاسی مواجه است، این اتفاق رخ دهد، قطعا شاهد افزایش تنش‌ها و مشکلات خواهیم بود؛ از این‌رو امیدوارم هم مسوولان دولتی و هم مجلسی علاوه بر افزایش صبر و تحمل خود چنان عمل کنند که نه‌تنها تشنج که خواست دشمنان است، در کشور بلکه حالت سرخوردگی از مسوولان در جامعه ایجاد نشود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها