کد خبر: 417762
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کنکور دستخوش قدرت کرونا یا مافیا؟/ متقاضیان کنکور چه درخواستی دارند؟

مسئولان سازمان سنجش قول داده‌اند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بروز خطرات بیماری برای متقاضیان کنکور جلوگیری کنند، اما آیا این وعده‌ها باعث اطمینان خاطر متقاضیان کنکور و خانواده‌هایشان می‌شود؟

کنکور دستخوش قدرت کرونا یا مافیا؟/ متقاضیان کنکور چه درخواستی دارند؟
کد خبر: 417762
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| متقاضیانش درخواست‌های مختلفی دارند. برخی نگران سال‌ها زحمتی هستند که کشیده‌اند و نمی‌خواهند همه آنها بر باد برود، عده دیگری هم هستند که ترجیح می‌دهند فرصت‌شان برای درس خواندن بیشتر شود. اندک افرادی هم البته صرفاً سلامتی نگرانی اصلی‌شان است. کنکور، غول بزرگ دوران نوجوانی، امسال با ویروس کرونا آمیخته شد، تا این معادله را مجهول‌تر از همیشه کند.

نمی‌شود به خاطر کرونا با آینده ما بازی کنند

«قضیه مربوط به امسال و پارسال نیست. من و بسیاری از دوستانم چندین سال است که همه برنامه زندگی‌مان را بر اساس کنکور امسال چیده‌ایم. از غذا خوردن‌مان گرفته تا ساعت خواب. از مهمانی رفتن تا مسافرت و تفریح. خیلی خوشی‌ها را فدا کردیم تا بیشتر درس بخوانیم و بتوانیم به آرزویمان، یعنی رشته و دانشگاه مورد علاقه‌مان، برسیم. این چیزی است که آینده زندگی ما را می‌سازد و نباید به خاطر یک بیماری آینده یک عده جوان از بین برود.» اینها را هما می‌گوید، دختری که اگر همه چیز طبق روال پیش رفته بود، هفته گذشته کنکورش را داده بود و حالا دیگر به برنامه‌های تفریحی‌اش می‌رسید. ویروس کرونا اما زمستان سال گذشته رسید تا در میانه‌ خرابی‌هایش، برنامه درسی و کاری و زندگی این نوجوانان را هم دستخوش تغییراتی جدی کند.

این تغییرات نه تنها برنامه این دانش‌آموزان را تغییر داده بلکه باعث افزایش استرس در عده‌ای هم شده است. بردیا یکی از همین افراد است: «در یک سال گذشته همیشه با مشاورم در ارتباط بودم و سعی داشتم استرسم را کنترل کنم. آنچه که در خیلی از آزمون‌ها سبب شد نتیجه دلخواهم را نگیرم استرس بود. حالا با وجود کرونا و به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور، همه آن استرس‌ها برگشته است و نمی‌دانم چه تاثیری روی کارم می‌گذارد. هر چقدر هم زمان پیش می‌رود حس می‌کنم حالم بدتر می‌شود.»

اما همه نوجوانان چنین درخواستی ندارند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند این زمان بیشتر به تعویق بیفتد، به ویژه آنهایی که احساس می‌کنند آنچنان که باید درس نخوانده‌اند: «راستش من ترجیح می‌دهم کنکور عقب بیفتد. در زمستان مریض شدم و مدتی طولانی به خاطر جراحی‌ای که داشتم بستری بودم و به همین دلیل زمان زیادی را از دست داده‌ام. این تعویق زمانی کنکور فرصت خوبی برای من و افراد شبیه من است تا بتوانند زمان از دست رفته را جبران کنند.» شمیم که به خاطر بیماری‌اش نزدیک به 2 ماه از زمستان را برای درس خواندن از دست داده، ترجیحش تاخیر در برگزاری کنکور است و عده زیاد دیگری هم چنین نظری دارند.

دانشگاه مهم است، اما سلامت فرزندم مهم‌تر است

البته در این میان خانواده‌ها هم نگرانی‌هایی متفاوت با فرزندان‌شان دارند. بیتا، مادری که طی چهار سال اخیر پابه‌پای پسرش در تمامی امتحانات و آزمون‌ها و کلاس‌های خصوصی رفته و آمده، می‌گوید این مدیران هستند که باید شرایط را به بهترین شکل مهیا کنند: «بله بیماری هست. همه آن را می‌بینیم. اما تلاش فرزندان ما ماجرای یک روز و 2 روز نیست. همه دنیا با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حالا نوبت مدیران است که مدیریت اوضاع را دست بگیرند و با برقراری بهترین شرایط کنکور را بدون هیچ خطری برای دانش‌آموزان برگزار کنند. نمی‌شود که به خاطر یک بیماری با عمر رفته و آینده این بچه‌ها بازی کرد.»

زرین اما نگاهش متفاوت است. او می‌گوید کنکور و دانشگاه ارزشش اگرچه بالاست، اما نه به اندازه‌ای که حتی یک نفر دچار بیماری شود: «من هم نگران آینده فرزندم هستم. دوست دارم کنکور بدهد و بهترین نتیجه را بگیرد، اما راستش سلامتی‌اش برایم اهمیت بیشتری دارد. چرا باید با برگزاری کنکور با جان فرزندان‌مان بازی کنیم؟ نهایتاً یک سال دیرتر به دانشگاه بروند، مگر چه اتفاقی می‌افتد؟»

تمامی موازین برای برگزاری کنکور با رعایت نکات بهداشتی

به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون کنکور در تمامی مقاطع طبق همان برنامه قبلی برگزار خواهد شد. فاطمه زرین آمیزی با توضیح این موضوع هفته گذشته توضیح داده بود که زمان آزمون‌های ملی کشوری از جمله کنکور دکتری، کنکور کارشناسی ارشد و کنکور سراسری سال 99 طی هماهنگی با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تعیین شد و تمام داوطلبان از این زمان‌بندی آگاه بودند و سازمان سنجش آموزش کشور نیز به ازای هر آزمون 2 نوبت مهلت تغییر و ویرایش حوزه امتحانی برای داوطلبان در نظر گرفت. از همین رو دلیلی برای تغییر زمان آزمون‌های سراسری کشوری وجود ندارد و کنکورها حتی در شهرهای دچار وضعیت قرمز بیماری کرونا نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شوند.

مسئولان سازمان سنجش قول داده‌اند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بروز خطرات بیماری برای متقاضیان کنکور جلوگیری کنند. در همین راستا هم فاصله صندلی‌های داوطلبان نسبت به گذشته بیشتر شده است و در برخی حوزه‌ها این فاصله‌ها حداقل 1.2 متر و در بعضی دیگر از حوزه‌ها تا 1.6 متر افزایش یافته است. ضمن اینکه بر تعداد سالن‌ها و حوزه‌های امتحانی افزوده شده و دقت شده است که فضای مناسب برای ورود به حوزه امتحانی لحاظ شود تا مشکل ازدحام پیش نیاید.

از سوی دیگر، طبق قانون، هیچ کسی نمی‌تواند بدون ماسک در جلسه کنکور حاضر شود. رد و بدل کردن وسایلی مثل مداد و خودکار امکان‌پذیر نیست و همچنین پروتکل‌ها و ملزومات بهداشتی‌ای که هر داوطلب باید همراه داشته باشد به داوطلبان پیامک می‌شود و داخل حوزه‌ها نیز بنرهایی برای اطلاع‌رسانی بیشتر نصب خواهد شد.

طرح مجلس به کجا رسید؟

همه این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشغول تدوین طرحی برای عقب انداختن زمان برگزاری کنکور 99 هستند.

احمد حسین‌فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز 14 تیرماه با اعلام این خبر گفت: «گزارش‌ها و پیام‌های متعددی از مردم، والدین داوطلبان و داوطلبان کنکور امسال مبنی بر نگرانی‌ها بابت شرایط بحران کرونا دریافت کرده‌ایم که مستلزم تمهیداتی است. برای پاسخ به نگرانی داوطلبان کنکور سال 99 و رفع دغدغه‌ها از بابت شیوع بیماری کرونا، طرحی از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون برای تعویق زمان برگزاری کنکور سال 99 پیشنهاد شده و در حال تدوین آن هستند.»

بر اساس این طرح، نمایندگان مجلس خواستار تعویق زمان برگزاری کنکور 99 از سوی سازمان سنجش شده‌اند؛ اما در مقابل به نظر می‌رسد عزم وزارت علوم برای برگزاری کنکور جدی‌تر از آن است که چنین طرح‌هایی چیزی را تغییر دهد، عزمی که می‌توان آن را از اظهارات منصور غلامی، وزیر علوم، هم به خوبی برداشت کرد: «تا اینجا هم 2 بار تاریخ برگزاری آزمون‌های سال 99 جابه‌جا شده است. در حالی که برای هر یک از این تاریخ‌ها شرایط لازم از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به منظور برگزاری بهتر آزمون فراهم شده بود؛ لذا آماده برگزاری آزمون‌ها در زمان‌های تعیین‌شده هستیم چراکه تغییر و جابه‌جایی هر یک از آزمون‌ها موجب خواهد شد در سال آینده گروهی از داوطلبان امکان ورود به دانشگاه نداشته باشند.»

مافیای کنکور چه می‌خواهد؟

از سویی مسئولان معتقدند این تصمیم با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا گرفته شده است؛ ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در این باره توضیح می‌دهد: «زمان اعلام‌شده برای برگزاری آزمون سراسری توسط ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شده است. به همین منظور بهترین زمان برای برگزاری آزمون مردادماه خواهد بود زیرا مشخص نیست در مهرماه شیوع ویروس کرونا در چه مرحله‌ای باشد و از آنجا که ترم جدید از مهرماه آغاز خواهد شد زمان دیگری برای برگزاری آزمون سراسری وجود ندارد. بر همین اساس تدابیری اندیشیده شده است تا داوطلبان در شرایط بهداشتی در آزمون سراسری شرکت کنند.»

در این میان، نام قدیمی مافیای کنکور هم دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است؛ مافیایی که از برخی از کلاس‌های آموزشی آغاز می‌شود و تا برگزاری دوره‌های آزمون و کتاب‌های کمکی پیش می‌رود؛ مافیایی که گفته می‌شود تلاش دارد تا تحت هر شرایطی کنکور را برگزار کند. اما دیدگاه مقابل این نظر می‌گوید اتفاقاً اگر پای مافیایی در میان باشد، ترجیحش بر این است که زمان برگزاری کنکور به تعویق افتد تا سود مالی و استمرار فعالیتش بیشتر شود.

با تمام این حرف‌ها اما تا به اینجای کار قرار است آزمون کنکور در تاریخ اعلام‌شده برگزار شود. باید دید آیا ویروس کرونا می‌تواند تا جایی پیش برود که باز هم این تاریخ‌ها را تغییر دهد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها