احمد بخشایش، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتماد‌آنلاین»:

خاورمیانه| جمهوری اسلامی نگاهی تعاملی به منطقه دارد

احمد بخشایش گفت‌: بی‌شک در شرایط فعلی تعامل با هم‌منطقه‌ای‌ها می‌تواند آثار تحریم‌های آمریکایی را کمرنگ‌تر کند.

خاورمیانه| جمهوری اسلامی نگاهی تعاملی به منطقه دارد
کد خبر: 419439
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خاورمیانه همچنان در آتش اختلافات کشورهای منطقه و ناآرامی ها می سوزد. در این بین احتمال مذاکره بین ایران و امارات‌، آن هم بعد از سال‌ها کشمکش و تنازع، یک ‌بار دیگر بحث اهمیت روابط بین‌الملل و مخصوصاً تعامل کشورهای منطقه خاورمیانه را داغ کرده است. از سوی دیگر این سوال پیش می‌آید که تعامل کشورها در منطقه خاورمیانه ، در شرایطی که تحریم‌های آمریکا روزبه‌روز بر دشواری‌ها می‌افزاید، با توجه به کدام الزام‌ها امکان‌پذیر می‌شود؟

احمد بخشایش، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌ باره اظهار داشت: ایران و هر کشور دیگری بر اساس قانونی نانوشته باید خود را ملزم به تعامل با همسایه‌ها کنند، چون این کار در کنار تامین منافع کشورها سبب تحقق اهداف منطقه‌ای هم می‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: متاسفانه کشورهایی چون عربستان و امارات، با بی‌توجهی محض به شرایط خاورمیانه، خودشان را تحت فرمان آمریکا قرار داده‌اند که این رویکرد بر رابطه این 2 کشور با ایران تاثیری منفی گذاشته است. البته فعل و انفعالات این چند وقت اخیر اماراتی‌ها را به این نتیجه رسانده است که همکاری با ایران می‌تواند در راستای اجرا شدن برنامه‌هایشان به آنان کمک کند. به همین دلیل رایزنی‌هایی بین 2 کشور برای ترمیم فضای مخدوش‌شده در حال انجام است.

او توضیح داد: تکلیف عربستان یا بهتر است بگوییم نوع نگاه محمد بن‌سلمان به ایران و منطقه مهم خاورمیانه روشن است. پادشاه عربستان هنوز هم فکر می‌کند‌ به همراهی با ایالات متحده احتیاج دارد. این نگاه باعث شده است فاصله دولت جمهوری اسلامی با سعودی‌ها بیش از پیش شود. مخصوصاً اینکه عربستانی‌ها به هیچ وجه زیر بار پایان دادن به جنگ با یمن نمی‌روند تا نتیجه این اصرار‌ چیزی جز تداوم قطع رابطه این کشور با ایران نباشد. آن هم در شرایطی که همکاری احتمالی ایران و عربستان هم برای 2 کشور و هم برای کشورهای دیگر خاورمیانه می‌تواند دستاورهای زیادی داشته باشد.

بخشایش ادامه داد: آنچه مشخص است اینکه جمهوری اسلامی نگاهی تعاملی به منطقه دارد و در این 42 سال هیچ‌وقت شروع‌کننده رویارویی با همسایه‌ها نبوده است. اما تحرکات برخی از کشورها باعث شده است با آنها مشکلاتی پیدا کنیم، مشکلاتی که قطعاً برای هیچ کشوری عایدی‌ نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بی‌شک در شرایط فعلی تعامل با هم‌منطقه‌ای‌ها می‌تواند آثار تحریم‌های آمریکایی را کمرنگ‌تر کند. البته موانع در حالی روزبه‌روز بیشتر می‌شوند که ندانم‌کاری دولت‌ها، مخصوصاً در دوره دوم‌شان، در پیدایش سختی‌ها مقصر هستند.

او تاکید کرد: به عنوان مثال دولت سازندگی‌ مرحوم هاشمی در سه سال اول به خوبی شرایط را مدیریت کرد، اما از سال‌ آخر دولت پنجم و در چهار سال دولت ششم اشتباه‌ها شدت گرفت. دولت آقای خاتمی هم که با شعار توسعه سیاسی روی کار آمده بود بعد از سه سال مسیر غلطی را برگزید، دقیقاً مثل دولت خدمتگزار آقای احمدی‌نژاد که از سال 87 به کلی رویکرد دیگری را پیشه کرد.

احمد بخشایش در پایان صحبت‌هایش گفت‌: دولت آقای روحانی در شروع سال چهارم دوره اول هم با اصرار به برجام و همچنین تداوم تصمیم‌گیری‌های غلط در حوزه‌های مختلف، کشور را در شرایطی قرار داده است که نگرانی مردم روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

چکیده گفت‌وگو با احمد بخشایش

-تعامل با همسایه‌ها اهداف منطقه‌ای را محقق می‌کند

-امارات و عربستان خودشان را تحت فرمان آمریکا قرار داده‌اند

-بن‌سلمان فکر می‌کند‌ به همراهی با ایالات متحده احتیاج دارد

-تعامل با هم‌منطقه‌ای‌ها تحریم‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند

-عربستانی‌ها به هیچ وجه زیر بار پایان دادن به جنگ با یمن نمی‌روند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها