ممنوعیت استفاده از پرچم کنفدراسیون امریکا در وزارت دفاع

وزارت دفاع ایالات متحده استفاده از پرچم کنفدراسیون در برنامه‌های ارتش را حذف کرد. این پرچم یکی از نمادهای نژادپرستی به‌شمار می‌رود. دونالد ترامپ پیش‌تر از حذف آن در مسابقه اتوموبیل‌رانی انتقاد کرده بود.

ممنوعیت استفاده از پرچم کنفدراسیون امریکا در وزارت دفاع
کد خبر: 420213
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۰۸:۲۴:۵۶

اعتمادآنلاین| مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده فهرستی از پرچم‌های مجاز منتشر کرد. در این فهرست پرچم کنفدراسیون آمریکا به‌چشم نمی‌خورد.

اسپر واژه "ممنوع" را به‌کار نبرده است اما منتقدان پرچم، این اقدام او را ممنوعیت غیرمستقیم استفاده از این پرچم بحث‌برانگیز می‌دانند و از آن استقبال می‌کنند.

به اعتقاد آنها، پرچم تاریخی با 13 ستاره در یک "ایکس" آبی‌رنگ و پس‌زمینه قرمز یکی از نمادهای عینی نژادپرستی است.

برخی رسانه‌های آمریکایی مانند وبسایت خبری"پولیتکو" خودداری وزیر دفاع از استفاده از واژه "ممنوع" را اقدامی برای "حفظ تعادل" میان خواست رئیس جمهور و منتقدان پرچم می‌دانند.

دونالد ترامپ پیش‌تر اعتراض کرده بود که مسئولان مسابقات اتومبیل‌رانی آمریکایی "ناسکار" استفاده از این پرچم را در برنامه‌های خود ممنوع کرده‌اند.

"ایالات موئلفه آمریکا" که از یازده ایالت جنوبی آمریکا تشکیل شده بود در جنگ داخلی سال‌های 1861 تا 1865 از این پرچم استفاده می‌کردند. از آنجا که این ایالت‌ها مخالف برچیدن نظام برده‌داری بودند و به برتری نژادی سفیدپوستان اعتقاد داشتند، مخالفان نژادپرستی همواره از آن پرچم انتقاد کرده‌اند.

پرچمی در دست قاتل نژادپرست

موج انتقادها پس از حمله به کلیسای چارلستون در سال 2015 گسترش یافت. مهاجم که یک سفیدپوست نژادپرست بود 9 تن از سیاه‌پوستانی را که برای عبادت به کلیسا رفته بودند، به‌قتل رساند. در عکس‌هایی که از قاتل منتشر شد پرچم کنفدراسیون به‌چشم می‌خورد. او پرچم رسمی ایالات متحده را به‌آتش کشیده بود.

به گزارش دویچه وله آن زمان نیکی هالی، فرماندار کارولینای جنوبی این پرچم را "تفرقه‌انگیز" خواند و خواهان حذف آن شد.

پس از کشته‌شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، بحث در باره نژادپرستی در آمریکا و کشورهای دیگر اوج گرفت. به نظر می‌رسد که مارک اسپر در این راستا گامی عملی برداشته و زمینه را برای حذف کامل یک نماد نژادپرستی در اماکن عمومی فراهم کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها