عمادالدین باقی،  فعال حقوق بشر نوشت:

جان و جدال سیاست/ اعاده دادرسی سه معترض آبان ماه ارتباطی با فشارهای پس از این تصمیم نداشت

یک فعال حقوق بشر نوشت: بدون شک اعتراضات و انتقادات، فی‌نفسه قابل احترام و ارزشمند بود، اما لااقل در خصوص این پرونده تصمیم به نقض حکم ارتباطی با فشارهای پس از این تصمیم نداشت.

جان و جدال سیاست/ اعاده دادرسی سه معترض آبان ماه ارتباطی با فشارهای پس از این تصمیم نداشت
کد خبر: 420465
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۵:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر در مطلبی نوشت: به بهانه پذیرش اعاده دادرسی سه محکوم به اعدام آبان؛ در تاخت و تازهای‌ سیاسی گاهی آنقدر فضای نزاع تنگ و تنگ‌نظرانه می‌شود که جایی برای انسان و حقوق انسان نمی‌ماند. در کشمکش‌های سیاسی بحث بر سر قدرت است و اینکه چه کسی بالا برود یا پایین بیاید یا قدرتی را جابه‌جا کند اما دیدگاه حقوق بشری فارغ از همه اینها بر این مساله تمرکز دارد که جان و حقوق آدمی اصل است و همین که جانی از بند یا اعدام رست، آرمان و آرزو و مطلوب اوست.

بدون شک قوه قضاییه برای تحول و اصلاح راه زیادی در پیش دارد و کارهای فراوانی باید انجام دهد که یکی از کوچک‌ترین آنها رسیدگی به همین شعباتی است که احکامی را صادر می‌کند که هیچ کس قادر به دفاع از آنها نیست و هزینه غیر قابل جبرانی را برای کشور و دستگاه قضایی ایجاد می‌کند، اما از زاویه حقوق بشری باید خبر پذیرش اعاده دادرسی سه محکوم آبان 98 را ستود و مورد استقبال قرار داد.

نیت‌خوانی‌ها و شبهه‌ها و شائبه‌هایی مانند اینکه قصد محبوبیت‌سازی و غیره دارند دغدغه سیاست‌ورزان است. من در مورد پرونده‌های دیگر حرف نمی‌زنم. بحث من در حال حاضر فقط همین پرونده محکومان آبان 98 است. روز سه‌شنبه 24 تیر99 سخنگوی قوه قضاییه پیش از راه‌اندازی هشتگ و اعتراضات مجازی به صراحت گفته بود که حکم در دیوان عالی کشور تایید شده اما مسیر ماده 477 و نیز فرآیندهای دیگر وجود دارد و با اعمال ماده 477 نتیجه به کلی تغییر می‌کند. در واقع در این مصاحبه از چند فرآیند برای تغییر نتیجه گفته بود.هرچند متاسفانه سخنگو در مصاحبه تلویزیونی نکات نادرستی را گفته و مواردی که حتی در حکم دادگاه نبود به افراد نسبت دادند اما از اظهارات روز سه‌شنبه ایشان کاملا مشهود بود که قوه قضاییه در پی اجرای چنین حکمی نیست، اما بعد از آن با حذف این قسمت از اظهارات سخنگو، سر و صدا راه افتاد چنانکه گویی قرار است تا ساعتی دیگر این حکم اجرا شود.

وقتی که نگارنده مطلب کوتاهی را در صفحات مجازی نوشت دال بر اینکه اطلاع داریم که قوه قضاییه از ابتدا با حکم صادره شعبه 15 مخالف بوده و دنبال نقض آن است با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شدیم. یکی اسم ماله‌کشی روی آن گذاشت، یکی گفت چاقو دسته خودش را نمی‌برد و دیگری گفت که اگر قرار بود حکم اجرا نشود اصلا صادر نمی‌شد و دیگر مطالبی که نشان می‌داد از وضعیت درون قوه قضاییه و تنوعات جاری خبری ندارند. خوشبختانه پذیرش درخواست وکلا برای اعاده دادرسی نشان داد که این دیگران بودند که در این خصوص بر خطا بودند و با حذف مطلب اصلی سخنگو درباره تغییر نتیجه این پرونده می‌خواستند وانمود کنند اتفاقاتی که خواهد افتاد ناشی از فشارها و اعتراضات است و از تلاش‌های عظیم و بی‌صدا و بی‌ریای گروهی از عزیزان و حقوقدانان اطلاع نداشتند. بدون شک اعتراضات و انتقادات، فی‌نفسه قابل احترام و ارزشمند بود، اما لااقل در خصوص این پرونده تصمیم به نقض حکم ارتباطی با فشارهای پس از این تصمیم نداشت.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها