رهبران اتحادیه اروپا بالاخره بر سر کمک مالی کرونایی توافق کردند

رهبران اتحادیه اروپا امروز پس از یک نشست ناآرام که تقریبا 5 روز به طول انجامید، به یک توافق تاریخی بر سر طرح محرک اقتصادی برای اقتصادهای صدمه دیده از کرونا رسیدند.

رهبران اتحادیه اروپا بالاخره بر سر کمک مالی کرونایی توافق کردند
کد خبر: 420954
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۱۵:۰۴:۳۷

اعتمادآنلاین| رهبران اتحادیه اروپا امروز پس از یک نشست ناآرام که تقریبا 5 روز به طول انجامید، به یک توافق تاریخی بر سر طرح محرک اقتصادی برای اقتصادهای صدمه دیده از کرونا رسیدند.

این توافق راه را برای کمیسیون اروپا هموار کرد تا میلیاردها یورو در بازار سرمایه به نفع 27 کشور عضو افزایش دهد که این همبستگی در تقریبا چندین دهه از ادغام اروپا بی سابقه است.

چارلس میشل، رئیس این نشست این مصالحه و سازش را یک «لحظه مهم» خواند.

بسیاری هشدار داده بودند که اگر این نشست شکست بخورد در بحبوحه شیوع کرونا، ادامه حیات این بلوک پس از سال های بحران اقتصادی و جدایی اخیر انگلیس با تردید روبرو خواهد شد.

خبر این توافق، ارزش یورو را به بالاترین رقم در 4 ماه گذشته برابر با 11470 دلار رساند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از این توافق حمایت می کردند، آن را «واقعاً تاریخی» خواند.

رهبران اروپایی امید دارند که 750 میلیارد یورو (857.33 میلیارد دلار) کمک مالی و بودجه مرتبط 1.1 تریلیون یورو در سال 2021-2017 به بدترین رکود این قاره از زمان جنگ جهانی دوم که پس از شیوع کرونا و تعطیلی اقتصادها اتفاق افتاد، کمک کند.

اما در این کلوپ 27 عضوی که همه حق وتو دارند، همچنان احتمال گسست در سراسر این بلوک وجود دارد که احتمالا تصمیم گیری های اتی در مورد پول را به تاخیر بیندازد زیرا کشورهای ثروتمندتر شمالی در برابر کمک به کشورهای فقیرتر جنوبی مقاومت می کنند.

هلند، رهبری گروهی از کشورهای موسوم به «مقتصد» را دارد که شامل اتریش، سوئد، دانمارک و فنلاند است. این کشورهای اصرار دارند کمک به ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه که از شیوع کرونا صدمه دیده اند باید بیشتر به صورت وام باشد نه به صورت کمک های غیر بازپرداخت.

مارک رات، نخست وزیر هلند در حالی که رابطه گرم خود با همتای ایتالیاییش، جوزپه کونته را توصیف می کرد، گفت: «درگیری هایی وجود داشت اما همه بخشی از بازی بود.»

اختلافات در یک شنبه شب بالا گرفت به طوریکه ماکرون از دست دیپلمات‌های «مقتصد» عصبانی شد و نخست وزیر لهستان آنها را کشورهای خسیس و خودخواه خطاب کرد.

به گزارش فارس، نشست اتحادیه اروپا در بروکسل قرار بود تنها دو روز به طول انجامد، اما مذاکرات به روز دوشنبه نیز کشیده شد و تا شب امروز ادامه یافت.

این درحالی است که به نظر می رسد، مانع اصلی توافق بر سر بسته کمک اقتصادی اتحادیه اروپا پول نبوده باشد، بلکه یک جنگ بر سر حاکمیت سیاسی است.

گانترام ولف، مدیر موسسه مطالعاتی بروگل در بروکسل به یورونیوز گفت: «مسئله در مورد پرداخت یا دریافت 5 یا 10 میلیارد بیشتر یا کمتر از سوی کشوری نیست. مسئله واقعا در مورد نفوذ به سیاست‌های ملی است که من فکر می‌کنم، اجتناب‌ناپذیر است.»

«منظورم این است که زمانی‌که شما پول مشترک دارید، مجبورید در سیاست‌های ملی نفوذ کنید و این آن چیزی است که واقعا در معرض خطر قرار دارد.»

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها