شهر‌های جهان چگونه به مقابله با کرونا رفتند

شهر‌های مختلف جهان در مقابله با شدت‌گرفتن دوباره ویروس کرونا واکنش‌های گوناگونی نشان می‌دهند

شهر‌های جهان چگونه به مقابله با کرونا رفتند
کد خبر: 421006
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۱۹:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| موج دوم کرونا در شهر‌های مختلف جهان به راه افتاده و در مناطقی که آمار ابتلا به کووید-19 افزایش پیدا کرده است، شهرداری‌ها در حال برنامه‌ریزی برای مقابله با این بیماری هستند. به‌دلیل تفاوت در زیرساخت‌ها و میزان ابتلا، بعضی از این شهر‌ها توانسته‌اند از انتشار بیماری کرونا به‌صورت فرصتی برای اجرای برنامه‌های شهری استفاده کنند. در مقابل، برخی‌ شهر‌های دیگر درگیر مشکلات مدیریت محدودیت‌های ناشی از بیماری هستند.

افزایش مسیر‌ دوچرخه‌

منچستر برنامه‌ وسیعی برای آماده‌سازی‌ شهر در مقابل کرونا طراحی کرده است که قسمتی از آن به رفت‌وآمد با دوچرخه اختصاص دارد. اندی بورهام، شهردار منچستر اعلام کرده است که نزدیک 5میلیون پوند برای ایجاد تغییراتی در شهر هزینه می‌شود. بخشی از این بودجه برای بزرگ‌تر‌کردن مسیر‌های دوچرخه‌سواری و کاهش ترافیک در بعضی از معابر اختصاص دارد تا دوچرخه‌سواران بتوانند با حفظ فاصله کافی در شهر تردد کنند. قبلا نیز چنین طرح‌هایی با عنوان «Safe Streets Save Lives» در این شهر اجرا شده بود. تردد با پای پیاده یا دوچرخه‌سواری نزدیک 33درصد از رفت‌وآمد‌ها را در این شهر تشکیل می‌دهد و بعد از کرونا کاربرد دوچرخه 22درصد بیشتر شده است.

کاهش خودرو‌ در شهر قدیمی


آمار‌های ابتلا به کرونا در یونان کمتر از برخی کشور‌های بزرگ و پرجمعیت دیگر اروپا بود به همین دلیل این کشور تبدیل به مقصد سفر‌های تابستانی شده است. شهرداری آتن با استفاده از این فرصت می‌خواهد ظاهر شهر را تغییر دهد. آتن در چند دهه اخیر به‌شدت رشد کرد و جمعیت آن سه‌برابر شد. همین اتفاق جلوه‌ آن به‌عنوان یک شهر باستانی زیبا را از بین برد و انبوه خودرو‌ها شهر را پر کردند. حالا شهرداری آتن می‌خواهد برنامه‌هایی برای کاهش تعداد خودرو‌ها، بیشتر‌کردن مسیر‌های دوچرخه‌سواری و افزایش فضای عمومی، به اجرا دربیاورد تا شهر بتواند گردشگران بیشتری را به‌خود جلب کند.

جمعیت 50درصدی و 80درصدی

شهرداری بارسلون ساحل را تعطیل می‌کند. وقتی تعداد کسانی که در ساحل هستند به 80درصد ظرفیت تعیین‌شده برسد، شهرداری ورود به آن بخش از ساحل را ممنوع می‌کند. رستوران‌ها به‌عنوان فضای بسته عمومی محدودیت بیشتری دارند و فقط می‌توانند با 50درصد ظرفیت خود کار کنند. این محدودیت‌ها زمانی اعلام شد که آمار مبتلایان به کووید-19در این شهر و منطقه کاتالونیا به‌شدت زیاد شد.

ساخت مسکن انبوه


شهرداری وین در این مدت برای ساخت مسکن برنامه‌ریزی کرده و قرار است از سال2022 کار ساخت مسکن را شروع کند. این خانه‌های ویلایی که ممکن است تا بیش از 200هزار واحد هم ساخته شوند، بخش بزرگی از شهروندان را به‌صورت اجاره‌نشین در خود جای می‌دهند. اجاره‌کردن این ساختمان‌ها با شروط مالی کمتر و ساده‌تری انجام می‌شود. طراحی خانه‌ها با توجه به شرایط احتمالی قرنطینه بیماری‌های همه‌گیر و تحت‌تأثیر کرونا انجام شده است تا ساکنان بتوانند زمان بیشتری را در آنها به‌کار بپردازند.

باز‌کردن و تعطیل‌کردن مشاغل

محدودیت‌های شهر لس‌آنجلس آنقدر سریع لغو شد که شهردار آن درباره ایجاد ممنوعیت‌های جدید هشدار داد. اریک گارستی در برنامه خبری سی‌ان‌ان گفت تصمیم اخیر برای لغو محدودیت‌های ویروس کرونا در سطح ایالت گرفته شده است و نه شهر. او اضافه کرد که لس‌آنجلس به‌عنوان شهری که یک‌چهارم از جمعیت ایالت را در خود جای داده، با بالاترین میزان ابتلا به کرونا روبه‌رو‌ست و او درصورت لزوم از تعطیل‌کردن مشاغل خودداری نخواهد کرد.

مشاوره روانشناسی

شهرداری بشیکتاش ترکیه یک پویش ضد‌اضطراب ایجاد کرده است. شهروندان می‌توانند در اماکن عمومی مربوط به شهرداری مانند پارک‌ها به شکل آنلاین یا حضوری با روانشناسان صحبت کنند. ورزش‌هایی که نتایج آرامش‌بخش دارند مانند یوگا هم با حفظ فاصله در این مناطق انجام می‌شود.

صندلی خود را ترک نکنید

شهردار تورنتو با اشاره به اینکه رستوران‌ها باز شده‌اند، اعلام کرد که باید استفاده از ماسک در این فضای بسته اجباری شود. جان توری در نامه‌ای به نخست‌وزیر کانادا تأکید کرد که رعایت‌نکردن نکاتی مانند استفاده از ماسک سلامت ساکنان و در مرحله بعدی بازسازی اقتصاد را تهدید می‌کند. به گفته او، در حوزه‌های دیگر بازگشایی‌ها باعث افزایش موارد ابتلا به کووید-19 شده است. در تورنتو افرادی از ماسک‌زدن خودداری کرده‌اند اما در فضای رستوران که معمولا افراد مشغول خوردن و آشامیدن هستند، نمی‌توان همه را مجبور به استفاده از ماسک کرد. اکنون در این شهر از مشتریان رستوران‌ها خواسته می‌شود به‌جز زمان پرداخت پول یا شستن دست‌ها، صندلی‌های خود را ترک نکنند.

منبع: همشهری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها