کد خبر: 421498
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ۱۰:۱۹:۰۸
| |

«ترکیه به دنبال تکرار سناریوی لیبی در یمن است»

گزارش‌ها حاکی از این است که ترکیه پس از سوریه و لیبی اکنون در حال جمع آوری مزدوران سوری برای انتقال به یمن به بهانه حمایت از حزب «الاصلاح» وابسته به اخوان المسلمین مصر در یمن است.

«ترکیه به دنبال تکرار سناریوی لیبی در یمن است»
کد خبر: 421498
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ۱۰:۱۹:۰۸

اعتمادآنلاین| رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در گفتگو با سایت اسکای نیوز گفت، اطلاعاتی وجود دارد که نیروهای ترکیه در حال انتقال گروهی از نیروهای مسلح سوریه از عفرین در شمال این کشور به قطر در ازای دریافت هزاران دلار هستند تا این نیروها به یمن منتقل می شوند.

وی افزود، هنوز در این باره اطلاعاتی وجود ندارد که این مزدوران در قطر تنها آموزش خواهند دید یا پس از آن به یمن منتقل خواهند شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه اواسط ژوئن اعلام کرده بود، نیروهای اطلاعاتی ترکیه در عفرین سوریه اتاق عملیاتی را برای انتقال مزدوران سوری برای مشارکت در جنگ یمن تشکیل داده اند.

به نظر می رسد ترکیه که عملا نفوذ خود را به یمن به بهانه های مختلف شروع کرده، می خواهد طمع ورزی هایش را گسترش داده و به منطقه باب المندب و خلیج عدن جایی که بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در مجاورت آن یعنی سومالی قرار دارد، نفوذ کند.

پایگاه «احوال» ویژه مسائل ترکیه به نقل از منابعی در عفرین که نیروهای ترکیه بر آن کنترل دارند، اعلام کرد، نیروهای اطلاعاتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور دفتری را برای ثبت نام اسامی نیروهای مسلح وابسته به آنکارا که تمایل دارند به یمن منتقل شوند، باز کرده است. هدف از این انتقال نظامیان، جنگیدن آنها در کنار حزب الاخوانی یمن است.

به گفته منابع مذکور، آنکارا تلاش کرد ماهیت کار این دفتر را پنهان کند اما به هدفش نرسید.

عبدالرحمان با بیان اینکه اردوغان می خواهد هزاران مزدور به یمن بفرستد کاری که در لیبی کرد، گفت، نیروهای «سلطان مراد» بیشتر از سایر مزدوران خواستار رفتن به یمن و جنگیدن در کنار حزب الاخوانی هستند.

حقوق مورد توافق بین دفتر آنکارا در عفرین و مزدوران راغب 5500 دلار است، مبلغی که به مراتب بیشتر از حقوق مزدوران سوری در لیبی است.

طبق اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه، سازمان اطلاعات ترکیه به دنبال تکرار سناریوی لیبی در یمن است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها