دلیل کاهش بویایی بیماران مبتلا به کووید-19 چیست؟

پژوهشگران دانشگاه «هاروارد» در بررسی جدید خود سعی کرده‌اند تا نقش سلول‌ها را در کاهش بویایی بیماران مبتلا به کووید-19 مشخص کنند.

دلیل کاهش بویایی بیماران مبتلا به کووید-19 چیست؟
کد خبر: 421874
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۶:۱۲:۵۶

اعتمادآنلاین| بررسی جدید پژوهشگران «دانشگاه هاروارد»(Harvard University) در مورد سلول‌های بویایی نشان می‌دهد که شاید تهاجم ویروسی سلول‌های پشتیبان که در حفره بینی قرار دارند، به کاهش بویایی بیماران مبتلا به کووید- 19 منجر شود.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که سلول‌های غیرعصبی مغز و بینی، به بیان ژن‌هایی می‌پردازند که نقش مهمی در ورود کروناویروس بر عهده دارند اما نورون‌ها این کار را انجام نمی‌دهند؛ در نتیجه امکان دارد که سلول‌های غیرعصبی، اهداف نخست آسیب‌های ناشی از ویروس باشند و به از دست رفتن بویایی یا «آنوسمی»(Anosmia) منجر شوند.

پژوهش‌های اخیر در مورد آنوسمی ناشی از کووید-19 نشان داده‌اند که سلول‌های راه هوایی فوقانی، سطح بالاتری از ژن‌های گیرنده را بیان می‌کنند که در ورود کروناویروس نقش دارند. نتایج این پژوهش‌ها حاکی از این هستند که این سلول‌های تنفسی طی دوره عفونت کروناویروس، مانند منابع ویروس عمل می‌کنند.

در هر حال، این پژوهش‌ها به بررسی سلول‌های اپیتلیوم بویایی که در حفره بینی قرار دارند، نمی‌پردازند. «دیوید بران» (David Brann)، پژوهشگر دانشگاه هاروارد و همکارانش، سلول‌هایی را در اپیتلیوم بویایی بینی و پیاز بویایی مغز کشف کرده‌اند که به بیان دو ژن گیرنده مرتبط با ورود کروناویروس می‌پردازند.

توالی آران‌ای هر یک از این سلول‌ها و نورون‌ها می‌تواند بینش مهمی در مورد بیان ژن در سلول‌های بینی و مغز ارائه دهد.

پژوهشگران باور دارند که شناسایی مکانیسم‌های ورای نشانه‌های بویایی کووید-19 می‌تواند به درک پویایی سلول‌های بینی و ارائه درمان‌های برای آنوسمی کمک کند.

این پژوهش، در مجله «Science Advances» به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها