پگاه طبسی‌نژاد:

اجرای «زمستان/ داخلی/ خانه عروسک» فعلاً میسر نیست

کارگردان نمایش «زمستان/ داخلی/ خانه عروسک» با اشاره به فراهم نبودن شرایط برای از سر گیری این اجرا عنوان کرد تولید تله تئاتر در وضعیت بحران کرونا نیازمند نگاه‌های تازه و تعاریف معاصرتری است.

اجرای «زمستان/ داخلی/ خانه عروسک» فعلاً میسر نیست
کد خبر: 421947
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۰۸:۳۴:۵۷

اعتمادآنلاین| پگاه طبسی‌نژاد کارگردان نمایش «زمستان / داخلی / خانه عروسک» که پیش از تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتری در اسفند ماه تنها 6 اجرا در تماشاخانه ایرانشهر داشت درباره وضعیت ادامه اجراهای این اثر نمایشی گفت: با از سرگیری فعالیت‌های تئاتری در تیرماه از طرف تماشاخانه ایرانشهر نیز با من تماس گرفتند اما طبق صحبت‌هایی که با آقای حسین مسافر آستانه و گروهمان داشتم به این نتیجه رسیدم که اجرای این نمایش در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست چون علاوه‌بر وضعیتی که بحران کرونا به وجود آورده مسایل اقتصادی هم در اجرای این نمایش موثر است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما هنوز هیچ کمک هزینه‌ای از اداره کل هنرهای نمایشی دریافت نکرده‌ایم و جبران خسارتی برای پروژه صورت نگرفته است تا بتوانیم دوباره سرپا شویم. البته قول‌هایی به ما داده‌اند اما همچنان منتظر عملی شدن آن هستیم.

اجرای دوباره این اثر نمایشی به دلیل پروداکشن سنگینی که دارد نیازمند تولید دوباره است و باید فرم اجرایی کار کاملاً تغییر کند.

این بازیگر تئاتر یادآور شد: برای اجرای دوباره نمایش من به این مساله هم فکر می‌کنم که آیا محیط سالن برای تماشاگری که قرار است 2 ساعت در فضایی بسته به دیدن نمایش من بنشیند، امن است یا نه. البته می‌دانم که دستورالعمل‌های بهداشتی کاملاً رعایت می‌شود و تا امروز هم مشکلی برای اجراهایی که در این برهه به صحنه رفته‌اند پیش نیامده است اما این مساله تنها بخشی از مشکلات است چون باید دید چند درصد از تماشاگران حاضر به حضور در سالن‌های تئاتری می‌شوند و دیگر اینکه آیا هزینه 50 درصدی که جزو ظرفیت سالن قرار نمی‌گیرد از طرف اداره کل هنرهای نمایشی تامین می‌شود؟ از آنجا که این مسایل زیاد شفاف نیستند ما هم نمی‌توانیم ریسک کنیم و تولید نمایش را از سر بگیریم چون یک‌بار به دلیل کرونا کارمان آسیب جدی دید پس اگر قرار باشد دوباره کار را تولید کنیم باید از خیلی مسایل اطمینان داشته باشیم.

طبسی‌نژاد درباره پیشنهاداتی که مبنی‌بر تولید تله تئاتر در شرایط امروز به جای اجرای صحنه‌ای مطرح می‌شود، بیان کرد: ممکن است مخاطب عام تلویزیون از دیدن تله تئاترهای جدید استقبال کند، اما باید در این میان مشخص شود که هزینه‌های تولید این آثار را چه کسی قرار است، پرداخت کند. چون این امکان وجود دارد که صداوسیما اعلام کند که توان پرداخت هزینه تولید تله تئاتر را ندارد و گروه‌های متقاضی باید خودشان حامی مالی جذب کنند و در این صورت هم اسپانسرها در صورتی روی کارها سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازیگران موردنظرشان در آثار حضور داشته باشند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: طرح چنین پیشنهادی مستلزم بررسی زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب است در غیر این صورت موفق نمی‌شود. از طرف دیگر من زیاد موافق نیستم که در این شرایط باید حتماً کاری کنیم که چراغ تئاتر روشن نگاه داشته شود شاید در برخی مواقع نیاز باشد که کاری نکنیم و به جای آن زیرساخت‌ها را بررسی و تقویت کنیم. متاسفانه تئاتر واقعاً فلج شده است و اگر تفکر مناسبی برای حمایت از تئاتر و سرپا نگاه داشتن آن وجود نداشته باشد به درِ بسته خواهیم خورد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: نکته دیگر در تولید تله تئاترها نگاه به روز، معاصر و بازتعریف دوباره آن در مدیوم تلویزیون است چون اگر قرار باشد به همان شیوه سنتی گذشته این آثار تولید شوند مخاطبان آثار دیگری را برای دیدن انتخاب می‌کنند. نباید اصرار به تکرار تجربه‌های پیشین به همان سبک و سیاق گذشته داشت چون پرداختن به چنین ایده‌هایی ریسک و جسارت بالایی را می‌طلبد و نیازمند نگاه‌های تازه و تعاریف معاصرتری است.

در نمایش «زمستان/ داخلی/ خانه عروسک» مریم پالیزبان در نقش نورا هلمر، مجید آقاکریمی در نقش توروالد هلمر همسر نورا، سهیلا گلستانی در نقش کریستین لیند، وحید راد در نقش نیلز کروگشتاد و داریوش موفق در نقش دکتر رنک بازی داشتند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها