سنای آمریکا در آستانه تغییرات انتخاباتی

سنای آمریکا در آستانه تغییرات انتخاباتی سرنوشت‌سازی قرار دارد که می‌تواند بر کلیدی‌ترین سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا و آینده سیاسی "دونالد ترامپ" تاثیر عمیقی داشته باشد.

سنای آمریکا در آستانه تغییرات انتخاباتی
کد خبر: 421974
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۰۹:۱۵:۰۸

اعتمادآنلاین| وضعیت دو حزب حاکم در سنا در حال حاضر به گونه ای است که جمهوریخواهان با 53 کرسی اکثریت آن را در مقابل 47 کرسی دموکرات‌ها در اختیار دارند.

با نزدیک شدن به انتخابات آبان ماه در آمریکا، برخی گمانه زنی‌ها در این کشور حکایت از آن دارد که جمهوریخواهان اکثریت مجلس سنا را از دست داده و دموکرات‌ها سنا را از آن خود خواهند کرد.

بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی، به دست آوردن کنترل مجلس سنا و شکست دادن ترامپ برای کاخ سفید و همزمان تثبیت اکثریت در مجلس نمایندگان، تبدیل به هدف جدی دموکرات‌ها شده است و در صورت تحقق، به 6 سال سیطره حزب رقیب بر سنا پایان خواهد داد.

دموکرات‌ها برای تسخیر سنا نیاز دارند که علاوه بر کرسی‌هایی که در حال حاضر در اختیار دارند، جمهوریخواهان را از دست کم چهار کرسی به زیر بکشند.

تارنمای آمریکایی فوربس در گزارشی درباره موقعیت جمهوریخواهان نوشت که آنها خود را در موضعی دفاعی برای انتخابات سنا و ریاست جمهوری در ماه نوامبر می‌بییند و این تصور وجود دارد که این حزب کنترل سنا و کاخ سفید را از دست خواهد داد.

در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، کار آنها حتی آسان‌تر خواهد بود و دموکرات‌ها تنها به سه کرسی دیگر برای کسب اکثریت سنا نیاز خواهند داشت چرا که بر اساس قانون اساسی آمریکا، معاون اول رئیس جمهوری می‌تواند در وضعیت تساوی آرای جمهوریخواه و دموکرات، کفه را به سمت هم حزبی خود تغییر دهد.

برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در چهار ایالت کلرادو، آریزونا، مین و کارولینای شمالی، دموکرات‌ها شانس خوبی برای شکست رقبای خود دارند. تحلیلگران همچنین می‌گویند که وضع دو سناتور جمهوریخواه و انتخاب مجدد آنها، یعنی لیندسی گراهام در کارولینای جنوبی و استیو داینز در مونتانا مناسب نیست.

در مقابل، جمهوریخواهان ممکن است در 2 ایالت آلاباما و میشیگان بتوانند رقبای دموکرات خود را شکست دهند.

به نوشته تارنمای یو.اس.ای تودی، مدیریت شکست خورده بیماری کووید-19 آسیب سختی به دونالد ترامپ وارد کرده است و پس لرزهای آن گریبانگیر اکثریت جمهوریخواهان سنا هم شده است.

به نوشته این پایگاه خبری، چشم‌انداز سیاسی انتخابات سنا برای هشت سناتور جمهوریخواه بسیار بد است.

این موضوع در برخی ایالت ها که ویروس کرونا تاثیرات شدیدی بر جای گذاشته، کاملا مشهود است از جمله در کارولینای شمالی، سناتور جمهوریخواه "تام تلیس" به دلیل عملکردش وضع شکننده‌ای پیدا کرده و در مونتانا "استیو بولوک" نامزد دموکرات سنا، به دلیل عملکردش، موقعیت خوبی در نظرسنجی‌ها یافته است.

به نظر می‌رسد در داخل اتاق‌های فکر جمهوریخواهان، نگرانی از احتمال از دست رفتن سنا چنان بالا باشد که حتی "تاکر کارلسون" مجری مشهور فاکس نیوز در برنامه تلویزیونی خود به چشم‌انداز تیره حزب جمهوریخواه در انتخابات سنا اعتراف کرد و به جمهوریخواهان هشدار داد که باید منتظر پیامدهای وخیم آن برای قانونگذاری در کشور باشند.

در این خصوص "نیل نیومهاوس" تحلیلگر جمهوریخواه به تارنمای ووکس گفت: این یک وضع استثنایی است. این وضعیتی نبود که در آغاز سال انتظارش را داشتیم. امور سیاسی خیلی سریع تغییر می‌کند، اما کسی فکر نمی‌کرد کلیت فضا اینگونه وارونه شود."

تحلیلگران می‌گویند حتی اگر ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه شود، شکست هم حزبی‌های وی در سنا تهدید سیاسی بزرگی برای او خواهد شد. چرا که دموکرات‌ها می توانند اکثریت خود در مجلس نمایندگان و مجلس سنای کنگره را به ابزاری قدرتمندی برای جلوگیری از سیاست‌های ترامپ تبدیل کنند و حتی بار دیگر استیضاح وی را به جریان بیندازند.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، 470 کرسی کنگره هم به رای گذاشته می‌شود به گونه‌ای که سرنوشت 35 کرسی از مجلس سنا و تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا هم باید مشخص شود.

در این دوره از انتخابات 12 کرسی دموکرات‌ها و 33 کرسی جمهوریخواهان به رای گذاشته می‌شود. 18 کرسی این انتخابات در محدوده رقابتی قرار گرفته است که پنج کرسی متعلق به دموکرات‌ها و 13 کرسی متعلق به جمهوریخواهان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها