منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن:

اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس تهران غیرقانونی است

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس تهران غیرقانونی است. طبق قانون هر گونه مبادلات اقتصادی بر اساس واحد ریال باید انجام شود.

اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس تهران غیرقانونی است
کد خبر: 422086
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۴:۰۲:۱۹

اعتمادآنلاین| نوسان قیمت دلار بازار مسکن را برای برخی مالکان جذاب کرده است و اخیرا اخبار جدیدی در این حوزه به گوش می‌رسد. اینکه در برخی مناطق لوکس تهران مشاوران املاک فایل‌هایی را با نرخ دلار به مردم عرضه می‌کنند. هر چند که این فایل‌ها مشتری‌های خاص خودش را دارد اما امروز دنیای اقتصاد خبر داده که اجاره مسکن به نرخ دلار در برخی املاک لوکس توسط مالکان پیشنهاد می‌شود. به عنوان مثال در یکی از فایل‌ها اجاره‌ مسکن آپارتمان150متری 15ساله در ولنجک ماهانه 1500دلار عنوان شده است.

همچنین اجاره مسکن آپارتمان 200متری11ساله در بلوار کاوه ماهانه 1400دلار در نظر گرفته شده است.

به گفته مشاوران املاک این فایل‌ها مشتریان خاصی دارد که عمدتا خارجی هستند یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که برای مقطعی به تهران سفر می‌کنند، مشتریان اجاره این واحدها به شمار می‌آیند. در عین حال تعداد آپارتمان‌هایی که اجاره پیشنهادی آنها «ارزی» است، بسیار کمتر از آپارتمان‌هایی است که اجاره آنها ریالی تعیین شده است.

در همین حال یک کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس قانونی است؟ گفت: اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس تهران غیرقانونی است. طبق قانون هر گونه مبادلات اقتصادی بر اساس واحد ریال باید انجام شود و مالکان هم باید اجاره مسکن‌ خود را به طور ریالی دریافت کنند. بنابراین این اقدام برخی مشاوران املاک نه عقلانی و نه قانونی است. این حرکت در نظام مسکن ایران نوعی اشاعه دادن و حاکمیت ارزش دلار و تاثیر این واحد پولی بر اقتصاد کشور ماست.

منصور غیبی افزود: در این شرایط ما باید از ترویج این واحد پولی (دلار) در بحث اجاره مسکن جلوگیری کنیم و این اقدام غیرقانونی باید توسط مجریان قانون پیگیری شود. همچنین چنانچه معاملاتی در حوزه اجاره مسکن با نرخ دلار انجام گرفته است باید فسخ شود.

اجاره‌های دلاری دامن زدن به ادامه نابسامانی‌هاست


او اضافه کرد: چنانچه مسافر خارجی وارد ایران شود قانون اجازه داده است که افراد هتل‌های ایرانی را برای اسکان انتخاب کند، بنابراین نرخ‌هایی که هتل‌داران از توریست یا مسافران خارجی اخذ می‌کنند نیز براساس تعرفه و نرخ‌های مصوب و ارزهای رایج دنیا مشخص است. در چنین شرایطی توریست‌ها و مسافران خارجی می‌دانند که هزینه اقامت‌ خود را باید طبق قانون و با پرداخت هزینه دلاری تسویه حساب کنند.

غیبی در ادامه گفت: چنانچه فردی یک واحد آپارتمان داشته باشد و بخواهد براساس نرخ دلار این واحد مسکونی را به مسافران خارجی اجاره دهد این اقدام توسط اتحادیه املاک و اتاق اصناف تائید شده نیست. بنابراین چنین اقدامی توسط برخی از مشاوران املاک دامن زدن به افزایش قیمت دلار را به همراه دارد.

این کارشناس بازار مسکن به اجاره برخی واحدهای مسکونی به برخی افراد خاص مقیم خارج از کشور اشاره و اظهار کرد: مالکانی هستند که شرط اجاره مسکن‌ خود را تنها به افراد خارجی قید می‌کنند. به عنوان مثال مربی‌های خارجی یا افرادی که در پروژه‌های عمرانی کشور فعالیت دارند به دلیل افزایش طول اقامت هستند که به جای هتل برخی از واحدهای آپارتمانی را رهن یا اجاره کنند. این افراد با تائید برخی از مراجع ذی‌صلاح و با ارائه معرفی‌نامه‌ می‌توانند واحدهای مسکونی خود را رهن یا اجاره کنند. بنابراین پرداخت اجاره‌بهای این افراد نیز دلاری است.

حال آنچه به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار علاوه بر قیمت مسکن بر قیمت اجاره‌بهای خانه نیز اثرگذار است و این موضوع به نوعی در مناطق لوکس تهران قابل مشاهده است. اما آیا مسئولان مربوطه نسبت به این اتفاق واکنش نشان خواهند داد؟

منبع: تجارت نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها