کد خبر: 422350
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سخنرانی برای دفاع از همه زنان / چگونه درگیری دو نماینده کنگره آمریکا، دوباره تاریخ را زنده کرد؟ + ویدئو

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات کنگره آمریکا، روز پنجشنبه گذشته وقتی در سالن کنگره پشت میکروفون قرار گرفت سخنرانی تاثیرگذار و تکان‌دهنده­‌ای را در اعتراض به رفتار تد یوهو نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا و توهین و خشونت علیه زنان ایراد کرد.

سخنرانی برای دفاع از همه زنان / چگونه درگیری دو نماینده کنگره آمریکا، دوباره تاریخ را زنده کرد؟ + ویدئو
کد خبر: 422350
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - 160 سال از زمانی که چارلز سامنر، نماینده جمهوری‌خواه مخالف قانون برده‌داری از ماساچوست، در ساختمان قدیمی و مرطوب سنای آمریکا پنج ساعت سخنرانی فراموش‌نشدنی و تندی درباره پیوستن کانزاس به اتحادیه به عنوان یک ایالت آزاد یا ایالتی با قانون برده‌داری ایراد کرد می‌‌گذرد. او در این سخنرانی 2 نماینده دموکرات را که در «این جنایت حامیان برده‌داری علیه کانزاس و قانون اساسی دموکراتیک ملت» دخیل بودند مستقیماً خطاب قرار داد. سخنرانی تاریخی او با نام «جنایتی علیه کانزاس» خشم نمایندگان مخالفش را برانگیخت.

سخنرانی سامنر

بعد از 160 سال پنجشنبه هفته گذشته کنگره آمریکا شاهد اتفاقی بود که همگان را به یاد سخنرانی چارلز سامنر انداخت. ماجرایی که دیوید رمنیک در «نیویورکر» آن را توضیح داده است.

«شما هنوز هم می‌­توانید چنین برخوردهایی را در پارلمان‌­های بسیاری از کشورها ببینید، اما در کنگره آمریکا تقابل نمایندگان و استفاده از کلمات رکیک بسیار نادر است.»

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات کنگره، روز پنجشنبه گذشته وقتی در سالن کنگره پشت میکروفون قرار گرفت سخنرانی تاثیرگذار و تکان‌دهنده­‌ای را در اعتراض به رفتار تد یوهو نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا و توهین و خشونت علیه زنان ایراد کرد.

مشاجره 2 نماینده در پله‌های کنگره

داستان از آنجا آغاز شد که تد یوهو و اوکاسیو کورتز در اوایل هفته جاری در پله‌های ساختمان کنگره آمریکا با هم روبه‌رو شده بودند و یوهو سخنان این نماینده دموکرات را «انزجارآمیز» خوانده بود.

اوکاسیو کورتز طی سخنان خود در مجلس گفته بود که بیکاری و فقر ناشی از بحران کرونا می‌تواند به افزایش ارتکاب جرم در شهر نیویورک منجر شود.

الکساندر اوکازیو کورتز

هنگامی که این 2 سیاستمدار از هم جدا شدند، یوهو در حضور یک نماینده دیگر مجلس و در مقابل خبرنگاران کورتز را «یک هرزه عوضی» خطاب کرد.

بیانیه تد یوهو

روز چهارشنبه پس از خبری شدن این مواجهه تد یوهو در بیانیه‌ای اعلام کرد، بابت حرفی که نزده عذرخواهی نخواهد کرد، هرچند بابت لحن مکالمه متاسف است. او در این بیانیه از همسر و دخترانش یاد کرد. یوهو در ادامه گفت: «من به خاطر عشق و ایمانم به خدا، خانواده­‌ام و کشورم عذرخواهی نخواهم کرد.»

مشخص نیست چه کسی از آقای یوهو خواسته بود بابت اعتقاداتش، میهن‌پرستی یا عشقش به خانواده عذرخواهی کند.

اوکاسیو کورتز در اولین دوره نمایندگی خود با وجود لغزش‌های گاه و بی‌گاه از جمله رابطه نه‌چندان خوب با نانسی پلوسی همواره یک ستاره بوده است. او در مورد مسائل مهمی همچون مهاجرت، تغییرات اقلیمی و نابرابری درآمد پیشرو بوده است.

اوکاسیو کورتز در سخنرانی روز پنجشنبه خود در رد ادعای تد یویو تاکید کرد که قبل از بیانیه او قصد نداشته به توهینش واکنشی نشان دهد.

کورتز

سخنرانی او از نظر طولانی بودن و ساختار شباهتی به سخنرانی چارلز سامنر نداشت، اما هر 2 سخنرانی قدرت ویران‌کنندگی مشابهی داشتند.

ویدئوی سخنرانی اوکاسیو می‌تواند به عنوان درس نحوه درست سخنرانی و استفاده از کلمات صحیح و فراز و فرودهای بجا مورد استفاده قرار گیرد.

متن سخنرانی اوکاسیو کورتز

اوکاسیو سخنرانی خود را چنین آغاز کرد: «من سرم به کار خودم بود و از پله‌های کنگره پایین می‌رفتم که با نماینده یوهو مواجه شدم. او انگشتش را به سمت من گرفت و مرا دیوانه، چندش‌آور و خطرناک خطاب کرد.»

سپس او گستره هدفش را وسیع‌تر کرد: «این موضوع درباره یک حادثه نیست. این یک مشکل فرهنگی است؛ مشکل فرهنگی است که جای تنبیه و مجازات، خشونت علیه زنان و خشونت کلامی علیه زنان را می‌­پذیرد و ساختار قدرتی که از این فرهنگ حمایت می‌کند.»

اوکاسیو بازگو کرد که این اولین بار نیست چنین برخوردی می‌بیند و قبل از این هم وقتی در رستوران کار می‌کرده یا سوار مترو می‌شده، بارها چنین الفاظی را شنیده است، اما آنچه موجب واکنشش شده بیانیه تد یوهو و استفاده او از همسر و دخترانش به عنوان سپری برای استفاده از الفاظ زشت بوده است.

داشتن همسر و دختر یک مرد را موجه نمی‌کند

یوهو روز چهارشنبه گفته بود که پس از 45 سال ازدواج و داشتن 2 دختر، «از انتخاب واژگان» خود آگاه است.

اوکاسیو در ادامه سخنرانی خود گفت: «نمی‌توانستم اجازه دهم خواهرزاده‌هایم، دختران کوچک، قربانیان آزار کلامی و آزارهای شدیدتر شاهد این بهانه‌تراشی باشند و ببینند که کنگره آن را مشروع می‌داند و به عنوان یک عذرخواهی می‌­پذیرد. داشتن همسر و دختر یک مرد را موجه نمی‌کند. رفتار درست و محترمانه مردان را موجه و محترم خواهد کرد. و وقتی یک مرد محترم اشتباه می‌کند تمام تلاش خود را می‌­کند تا عذرخواهی کند.»

کورتز

الکساندریا اوکاسیو کورتز روز پنجشنبه، در صحن کنگره، تنها ظرف چند دقیقه و با چند جمله کوتاه، نه تنها از خود بلکه از همه زنان دفاع کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها