رییس سازمان غذا و دارو خبر داد:

توزیع محدود رمدسیویر در بیمارستان‌ها

رییس سازمان غذا و دارو از توزیع محدود رمدسیویر در دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها خبر داد.

توزیع محدود رمدسیویر در بیمارستان‌ها
کد خبر: 422724
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۱۰:۱۸:۲۵

اعتمادآنلاین| دکتر محمدرضا شانه ساز درباره قیمت داروی رمدسیور و فاویپیراویر، گفت: در شریطی داریم صحبت می کنیم که اگر قیمت هایی را که در دنیا عرضه می شود، نگاه کنیم، می بینیم که قیمت خوبی است. باید توجه کرد که هر دانه از نوع برند این داروها بین 300 تا 400 دلار است و نوع ژنریک یکی از این داروها 74 دلار است. بنابراین قیمت این داروها نشان می دهد که همچنان در کشور ما رعایت حال بیمار و مصرف کننده، به عنوان یک مقوله اصلی مدنظر وزارت بهداشت هست.

وی افزود: به هر حال این دارو جدید است و با توجه به شرایط خاصی که در دنیا وجود دارد، تولید و عرضه می شود. ما در زمان کوتاهی موفق شدیم که این دارو را در داخل و با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت های بین المللی تولید کنیم که یقینا ارزشمند است.

شانه ساز ادامه داد: البته هنوز هیچ دارویی که بتوان 100درصد ادعا کرد که در درمان کرونا می تواند موثر باشد، شناخته نشده است، اما تلاش ما این است که آخرین یافته های موجود در دنیا را در اختیار تیم پزشکی قرار دهیم، این داروها را با هماهنگی وزارت بهداشت تهیه کردیم و در اختیار قرار دادیم. طبق سهمیه بندی که با همفکری معاونت درمان انجام شده، رمدسیویر در اختیار بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی به صورت محدود قرار گرفته و انتظارمان این است که دقت لازم در زمینه تجویز انجام شود.

وی درباره بالا بودن قیمت این دارو برای برخی از مردم، اظهار کرد: این دارو قطعا فقط داروی بیمارستانی است و نباید در خارج از فضای بیمارستان تجویز و استفاده شود. آن هم در بخش هایی که بیماران کرونایی در آن بستری هستند و زیر نظر رشته های خاص تخصصی باید تجویز شود. باید توجه کرد که این داروها ضدویروسی هستند و قطعا مصرف بی رویه آن می تواند مقاومت ویروسی داده و اندک بارقه امید هم از بین برود. ما تحت نظارت روسای دانشگاه و معاونت های غذا و دارو رمدسیویر را به صورت کاملا کنترل شده در اختیار قرار می دهیم.

وی تاکید کرد: از پزشکان می خواهم که در تجویز بسیار دقت کنند و به دستورالعمل ها توجه کنند. از مردم هم می خواهم که اگر تجویز شد، این داروها را با هر قیمتی از ناصرخسرو و بازار سیاه تهیه نکنند، ما گزارشات زیادی داشتیم که چیزی که از ناصرخسرو تهیه شده بود، رمدسیویر نبود، بلکه آنتی بیوتیک هایی بوده که با قیمتی گزاف از سوی عده ای سودجو در اختیار مردم قرار داده شده بود. اگر این دارو در بیمارستان تجویز شود، حتما در اختیار بیمار قرار می گیرد. اگر در خارج از بیمارستان هم تجویز شود، قطعا مورد نیاز بیمار نیست. البته حتما همکارانمان در سازمان های بیمه گر بر روی کاهش بار هزینه ای این دارو بر مردم کار خواهند کرد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، درباره کمیاب شدن داروی آزیترومایسین نیز گفت: این دارو موجود است و جزو داروهایی است که هم ماده اولیه اش و هم در چند کارخانه محصول نهایی آن در کشور تولید می شود. این دارو در پروتکل ابتدایی کرونا وجود داشت و اکنون هم موجود است. اگر موردی از کمبود گزارش شده باشد، معاونت های غذا و دارو در دانشگاه ها می توانند آن را در اختیار مراکز قرار دهند.

شانه ساز درباره وضعیت تولید واکسن نیز گفت: به دلیل پیچیدگی ساختار ویروس کرونا، تهیه واکسن آن هم با پیچیدگی هایی همراه است. یک ویروس پیچیده با رفتارهای پیش بینی نشده است. نمی توان انتظار داشت که واکسن به راحتی تهیه و تولید شود. کشورهای زیادی دارند در این حوزه کار می کنند و ایران هم پا به پای کشورهای اول در این حوزه دارد کار می کند. یقینا رقابتی بر سر دسترسی زودتر به این دارو است و کشورها باید از الان به فکر باشند که این واکسن را برای نیاز بیماران تهیه کنند. ما هم از کشورهای مختلف عقب نیستیم. سابقه تحریم نشان داد که دشمنان ما رفتار انسانی درستی ندارند ما داریم تلاش می کنیم که خودمان به این موضوع دست پیدا کنیم و در چند شرکت داریم بر روی این موضوع کار می کنیم، اما نباید انتظار داشت که در زمانی کوتاه به این موضوع دست پیدا کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها