معاون قوه قضاییه:

اقدام ناجا در نقل و انتقال سند خودرو قانونی نیست

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در خود قانون هم پیش بینی شده است که حتی در مراکز تعویض پلاک می‌تواند دفاتر اسناد رسمی دایر شود و ما آمادگی انجام این کار را داریم.

اقدام ناجا در نقل و انتقال سند خودرو قانونی نیست
کد خبر: 423546
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۲:۳۶:۱۹

اعتمادآنلاین| ذبیح الله خدائیان با تاکید بر ضرورت طی شدن رویه‌های قانونی در بحث انتقال سند خودرو گفت: کاری که ناجا در رابطه با نقل و انتقال خودرو انجام می‌دهد، سند عادی است و سند رسمی به هیچ عنوان تلقی نمی‌شود مثل سندی است که فردی به بنگاه نقل و انتقال مراجعه کرده و دریافت می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: رئیس وقت قوه قضائیه هم بخشنامه‌ای در این رابطه ابلاغ کرد که نقل و انتقالی که توسط ناجا انجام می‌شود عادی است چرا که ناجا مرجع صالح برای صدور مالکیت خودرو برابر قانون نیست.

تشکیل 75 هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

وی به مشکلات ایجاد شده در این رابطه اشاره و تصریح کرد: مشکلی که الان در عمل پیش آمده این است که عموماً کسانی که به دفاتر مراجعه نمی‌کنند با مشکل حقوقی مواجه شدند. اخیراً آماری از مرکز آمار قوه قضائیه دریافت کردم که طبق آن سال 98 بیش از 75 هزار پرونده الزام به سند رسمی خودرو تشکیل شده است و اغلب کسانی هستند که از طریق نیروی انتظامی اقدام کردند.

خدائیان تاکید کرد: اگر چنانچه ناجا به این شکل اقدام نمی‌کرد و مردم به دفاتر اسناد رسمی هدایت می‌شدند این همه پرونده را در دستگاه قضا نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه کار ناجا در نقل و انتقال سند خودرو قانونی نیست، گفت: کار ناجا در نقل و انتقال خودرو مغایر ماده 29 رسیدگی به جرایم راهنمایی و رانندگی است چرا که در آن ماده تاکید بر انجام این کار در دفاتر شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: اخیراً سردار اشتری اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک تعویض پلاک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و اگر به این شکل باشد در دفاتر می‌توان نقل و انتقال انجام شود. در خود قانون هم پیش بینی شده است که حتی در مراکز تعویض پلاک می‌تواند دفاتر اسناد رسمی دایر شود و ما آمادگی انجام این کار را داریم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها