وزیر خارجه تایوان:

چین می خواهد تایوان را تبدیل به هنگ کنگ بعدی ‌کند

دیپلمات ارشد تایوان خطاب به وزیر بهداشت آمریکا که به آنجا سفر کرده، تصریح کرد، این جزیره در موقعیتی دشوار قرار گرفته و تحت فشار چین برای پذیرش شرایطی است که آن را تبدیل به هنگ کنگ بعدی خواهد کرد.

چین می خواهد تایوان را تبدیل به هنگ کنگ بعدی ‌کند
کد خبر: 425437
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۸:۲۹:۰۲

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، آلکس ازار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا روز یکشنبه به عنوان عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی که به تایوان سفر می‌کند وارد این جزیره شده و پکن که مدعی تعلق تایوان به خاک خود است این سفر را محکوم کرد.

سفر ازار به تایوان همزمان با تشدید برخوردها با چهره‌های مخالف در هنگ کنگ شده و در همین راستا پلیس هنگ کنگ روز دوشنبه بر طبق قوانین امنیت ملی سختگیرانه جدید اقدام به دستگیری جیمی لای، یکی از غول‌های رسانه‌ای کرد.

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان در کنفرانس رسانه‌ای مشترکی با ازار در تایپه اظهار کرد: زندگی ما هر چه بیشتر دشوار شده در حالی که چین به اعمال فشار بر تایوان به منظور پذیرش شرایط سیاسی خود ادامه می‌دهد؛ شرایطی که تایوان را تبدیل به هنگ کنگ بعدی می‌کند.

چین پیشنهاد یک الگوی اقتصادی "یک کشور دو نظام" را برای وادار ساختن تایوان به پذیرش حاکمیتش مشابه با الگوی پیاده شده در هنگ کنگ داده است. همه احزاب مهم و دولت در تایوان این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

وو گفت، تایوان خوش شانس است که دوستانی مثل ازار را در آمریکا دارد تا به مبارزه برای فضای بین‌المللی تایوان کمک کنند.

وی افزود: ما می‌دانیم مساله تنها مربوط به وضعیت تایوان نیست بلکه مربوط به حفظ دموکراسی در مواجهه با تجاوزی مستبدانه است. تایوان باید در این نبردها پیروز شود تا دموکراسی غالب باشد.

یکی از اهداف سفر ازار به تایوان یادگیری درخصوص موفقیت این کشور در مبارزه با همه گیری کروناویروس بوده است.

ازار عنوان کرد، جهان باید دستاوردهای سلامت در تایوان را به رسمیت بشناسد. او در ادامه به بیرون ماندن تایوان از سازمان بهداشت جهانی به خاطر اعتراضات چین اشاره کرد.

او اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی در تمامی مواقع به ویژه در زمان همه گیری بیماری نباید جای سیاسی بازی باشند. آنها باید جایگاهی برای گفتگو و همکاری باز و سازنده باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها