در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

پرونده خبری هفته| خط‌ونشان فتاح برای چهره‌های سیاسی

پرویز فتاح در یکی 2 سال گذشته چهره خبرسازی بوده، اما آنچه نام او را بیش از همیشه در رسانه‌ها مطرح کرد، افشاگری‌های اخیر او علیه بسیاری از چهره‌های سیاسی بود، اقدامی که بسیاری آن را آغاز فعالیت رسمی او برای حضور در انتخابات 1400 می‌دانند.

حجم ویدیو: 39.31M | مدت زمان ویدیو: 00:12:32 دانلود ویدیو
کد خبر: 426205
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام نداف- «برخی مرا به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات 1400 متهم می‌کنند. اینها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند!» این تنها بخشی از صحبت‌های اخیر فتاح است که در برنامه نگاه یک در خصوص املاک بنیاد مستضعفان مطرح کرد و به دلیل حواشی فراوان، دو روز بعد، از آرشیو تلویزیون حذف شد.

پرویز فتاح در یکی 2 سال گذشته چهره خبرسازی بوده، اما آنچه نام او را بیش از همیشه در رسانه‌ها مطرح کرد، افشاگری‌های اخیر او علیه بسیاری از چهره‌های سیاسی بود، اقدامی که بسیاری آن را آغاز فعالیت رسمی او برای حضور در انتخابات 1400 می‌دانند. رئیس بنیاد مستضعفان از اموال و املاکی خبر داد که سال‌هاست در اختیار افراد و جریان‌های سیاسی است؛ اموالی که برخی برگردانده شده و برخی آماده تخلیه است و برخی دست آنهایی است که «بنیاد هم حریف آنها نمی‌شود.»

کاخ مرمر یکی از این ساختمان‌هاست. آنگونه که فتاح گفته «سال‌ها در تملک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سپس در اختیار مجمع تشخیص بوده و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت، با همکاری حسن روحانی، بازپس‌گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود». اما این بنا در آن سال‌ها تغییراتی اساسی و نامتجانس را به خود دید و هم مجهز به «آسانسور» شد و هم «حمام و جکوزی».

محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اما در واکنش به این صحبت‌ها گفت: «در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است. البته هنوز قسمت‌های جزئی از دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در کاخ مرمر باقی مانده است؛ بنده درباره سرنوشت سایر بخش‌های این کاخ و اینکه آیا قرار است تبدیل به موزه شود یا خیر، اطلاعی ندارم؛ بهتر است از اشخاصی نظیر محسن رضایی یا صادق لاریجانی در این زمینه سوال کنید.»

علاوه بر این روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیحاتی با بیان اینکه کاخ مرمر در مردادماه 1397 به ریاست وقت بنیاد، یعنی آقای سعیدی‌کیا تحویل شد تاکید کرد: از مسئولان محترم انتظار می‌رود در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارند.

محمد هاشمی، رئیس دفتر مرحوم آیت‌الله هاشمی، هم در واکنش به ادعای رئیس بنیاد مستضعفان مبنی بر تخریب کاخ مرمر توضیح داد: برخی مراجعان مجمع اعم از مهمان‌ها یا بعضی اعضا مسن بودند بر اثر پا درد نمی‌توانستند این پله‌ها را بالا بروند، بنابراین در کنار یکی از درهای ورودی که جای خالی داشت و کریدوری بود، آسانسور یک‌نفره‌ای نصب شد. این آسانسور یک طبقه بالا و پایین می‌رفت، پس نه جایی خراب شد و نه هیچ پتک و کلنگی برای نصب آسانسور در کاخ مرمر استفاده شد.

یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های افشاگری فتاح اما آنجا بود که از مدارس فرهنگ و املاک تحت‌اختیار غلامعلی حدادعادل گفت: «اجاره زمینی که آقای حدادعادل در منطقه فرشته برای مدرسه گرفته‌اند، به‌روز نیست!»

حدادعادل تنها کسی است که تا اینجا به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان واکنشی نشان نداده است.

محمود احمدی‌نژاد و ملک 1800 متری که سال‌هاست در ولنجک در اختیار او و نزدیکانش است، از دیگر موضوعاتی بود که فتاح در مورد ان صحبت کرد؛ ملکی با ارزش 200 میلیارد تومان. البته آن‌گونه که فتاح گفته احمدی‌نژادی‌ها حاضرند این ملک را تحویل دهند و به ملکی در مرکز یا پایین شهر منتقل شوند.

اما دفتر رئیس‌جمهور نهم و دهم در واکنش به این صحبت‌ها در اطلاعیه‌ای تاکید کرد احمدی‌نژاد هرگز درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان بنیاد مستضعفان نداشته و بنیاد هم تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نداده است. این واکنش با استقبال بنیاد مواجه شد که نشان می‌داد فتاح و احمدی‌نژاد رابطه نزدیکی دارند.

فتاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت ملکی هم در اختیار رئیس‌جمهور اسبق یعنی محمد خاتمی بوده که همزمان با ورود فتاح به بنیاد مستضعفان تخلیه شده، همان ملکی که بنیاد باران در آن است. سیدحسن رسولی، عضو هیات‌مدیره بنیاد باران اما در واکنش به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان نوشت: ساختمان بنیاد باران متعلق به بنیاد مستضعفان نیست و استیجاری است.

دامنه افشاگری فتاح اما در ادامه به ضلع جنوبی کاخ نیاوران رسید، ملکی که مجمع آن را تخلیه کرده و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است. فتاح در ادامه به شخصیت «ارزشی و بسیجی زاکانی» رئیس جدید این مرکز اشاره و ابراز امیدواری کرد او در «نخستین کار انقلابی» خود این ملک را تخلیه کند.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین سراغ نیروهای مسلح و املاک در اختیار نهادهای نظامی هم رفت و از نهادهایی گفت که «حریفشان نمی‌شوند» و «قانوناً نمی‌تواند علیه آنها شکایت کند.»

سردار جباری، فرمانده سپاه ولی امر، در یکی از آخرین واکنش به این صحبت‌ها با بیان اینکه عدم آگاهی فتاح از آمادگی سپاه ولی‌امر برای واگذاری ملک جماران تعجب‌برانگیز است، گفت: احتمالاً آقای فتاح مطلع نبوده‌اند که سپاه برای استرداد زمین و سوله موصوف به ملک جماران پیشقدم بوده و از مدتی پیش با معاونین بنیاد برای واگذاری آن به توافق رسیده‌ است.

روابط عمومی پادگان کوهک نیروی دریایی ارتش هم با صدور بیانیه‌ و ضمن ارائه توضیحاتی درباره این پادگان تاکید کرد منظور رئیس بنیاد مستضعفان از عبارت «یک جای خوب ما در کوهک در نیروی دریایی ارتش» پادگان کوهک و ستاد نیروی دریایی ارتش بوده است که این مکان، از پیش از انقلاب اسلامی در اختیار این نیرو بوده و بعد از انقلاب نیز به عنوان ستاد فرماندهی از آن بهره‌برداری می‌کند.

فتاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود پای معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی را هم به املاک بنیاد مستضعفان باز کرد: «ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سال‌ها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند» اما فتاح در ادامه از تخلف عجیبی از جانب این دو زن اصلاح‌طلب گفت که البته با واکنش توأم با تکذیب آنها مواجه شد و آن، اینکه آنها 5 میلیارد گرفته‌اند تا ملک را تخلیه کنند!

مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، در واکنش به این اظهارات در رشته توییتی نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌های‌تان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه ‌طوری وانمود نشود ‌گر حکم‌ شود که مست گیرند...»

معصومه ابتکار هم در توییتی در پاسخ به صحبت‌های فتاح نوشت: «ساختمان اوایل دهه 70 با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.»

واکنش به اظهارات فتاح محدود به افرادی نشد که مورد اتهام بودند و برخی از چهره‌های سیاسی هم به این گفته‌ها واکنش نشان دادند. علی مطهری در توییتی از صحبت‌های اخیر رئیس بنیاد مستضعفان اینگونه حمایت کرد: «سخنان آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در احقاق حقوق ملت از افراد و نهادهای قدرتمند سیاسی و نظامی که حتی شامل سپاه ولی امر نیز می‌شد قابل تقدیر است.»

صحبت‌های فتاح به مذاق حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، خوش نیامد و در سرمقاله این روزنامه نوشت: «اظهارات آقای فتاح در برنامه تلویزیونی نگاه یک، بلافاصله با استقبال گسترده رسانه‌های دشمن و سایت‌های ضدانقلاب روبه‌رو شد. اگر ایشان در سخنان خود به واقعیاتی هر چند تلخ اشاره کرده بودند، تنها جرمشان این بود که چرا به عنوان یک مسئول نظام، سفره دل خود را در میدان دید دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب گشوده‌اند!»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور هم در توییتی عنوان کرد: «فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند اما نفرمودند با آنان که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند چه باید کرد و نفرمودند فردای فروش سریع همه اموال و املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.»

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، هم عنوان کرد: «پرویز فتاح از املاکی سخن گفته که متعلق به بنیاد مستضعفان است و بعضاً زورش نمی‌رسد آنها را پس بگیرد. آقای فتاح! اگر زورتان به دیگران نمی‌رسد، به شرکت ایرانسل متعلق به بنیاد هم نمی‌رسد که تعرفه‌های اینترنت خود را بر خلاف کلیه مقررات کشور 2 برابر کرده و به مستضعفان گران‌فروشی می‌کند؟»

از سوی دیگر، صادق زیباکلام هم تاکید کرد این انتقادات فتاح بیشتر خوراک تبلیغانی و شروعی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است.

شروع زودهنگام تبلیغات فتاح برای انتخابات 1400 موضوعی بود که خیلی‌ها در مورد آن صحبت کردند. مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: باید در مورد عملکرد بنیاد مستضعفان به عنوان یک نهاد حاکمیتی به عموم مردم گزارش ارائه شود. در همین راستا تصور می‌کنم که اقدامی که پرویز فتاح انجام داد که ان‌شاء‌الله با نیت خیر و صلاح بوده، گامی در راستای شفاف‌سازی به حساب می‌آید و امیدوارم که رویکرد تبلیغاتی نداشته باشد.

برخی هم این روش فتاح را با شعارهای تبلیغاتی احمدی‌نژاد مقایسه کردند. غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در نوشتاری تاکید کرد: روشی که پرویز فتاح برای طرح برخی مباحث پیش گرفته، روش مناسبی نبوده و اقتدا به آن مرد رفته یعنی محمود احمدی‌نژاد است؛ روشی که دیگران را نفی کنیم تا خودمان را اثبات کنیم، گویی آقای فتاح تلاش دارد که بگوید من انقلابی هستم و باقی افراد یا بیت‌المال را تصرف کرده‌اند یا بیت‌المال را ضایع کرده‌اند و ما باید به ‌زور بیت‌المال را باز پس بگیریم.

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا نیز با اشاره به اینکه «شاید فتاح جلوه‌ای از جلوه‌های شهید رجایی را داشته باشد» گفت: «ولی رئیس‌جمهور باید متفکر هم باشد، باید ایده هم داشته باشد، باید بتواند نخبگان و الیت جامعه را هم به کار بگیرد.»

پرویز فتاح سیاستمداری 60 ساله است که ریاست وزارت نیرو، بنیاد مستضفعان و بنیاد تعاون سپاه را در کارنامه خود دارد. او ابتدا در سپاه فعالیت می‌کرد و با انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، به وزارت نیرو رفت، اما به دلیل برخی اختلافات در دولت دوم دیگر در دولت نماند و به سپاه برگشت و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه شد، بعد از آن چند سالی در کمیته امداد بود و بعد به بنیاد مستضعفان رفت. فتاح چهره‌ای اصولگراست که تا قبل از رفتن به کمیته امداد، چندان رسانه‌ای نبود، اما حضور او در کمیته امداد، آغاز فعالیت‌های رسانه‌ای او بود، به گونه‌ای که برخی گمان می‌کردند شاید فتاح در انتخابات 96، رقیب جدی روحانی باشد.

با وجود اتفاقات اخیر و روند فعالیت‌های او، بسیاری می‌گویند فتاح یکی از مهم‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است و سوابق متفاوت و ارتباطات او می‌تواند حمایت بخشی از چهره‌های سیاسی را جلب کند.

فتاح پیش از این هم روی آنتن تلویزیون از آمار و ارقام و جزئیات اقدامات خود در یک ساله اخیر سخن گفته بود؛ از بازگرداندن 11 هزار فقره ملک از املاک اسناد رضاخان به اذن رهبری تا درآمدهای بنیاد تحت مدیریتش و حتی تا تخلفاتی که خود این بنیاد مرتکب شده و می‌شود؛ از جمله بحثی که درباره سهام بیش از حد قانونی این بنیاد در بانک سینا پیش کشید. این روزها صحبت از تاسیس و راه‌اندازی سامانه GIS اموال و املاک بنیاد مطرح است؛ سامانه‌ای که قرار است تمامی مستندات مربوط به املاک و اموال این بنیاد در آن قرار گیرد و امکان مراجعه شهروندان و کاربران نیز فراهم باشد.

در ادامه باید منتظر ماند و دید آیا پرویز فتاح از جمله گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است یا خیر، مردی که پیش از این درباره حضور در این رقابت سیاسی گفته بود: «من حقیقتاً پرمشغله هستم و به کارم نیز علاقه‌مندم. مقام معظم رهبری به بنده حکم داده‌اند و بنده یک فرد عمرانی و میدانی هستم؛ بنده یک‌پهلو و صریح پاسخ دادم».

.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها