نایب رئیس مجلس:

مجلس آماده احقاق حقوق کارگران هفت تپه است

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مباحثی درباره پرداخت حقوق های معوقه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه صورت گرفته است، گفت: مشکلات این کارگران تا هفته آینده حل نشود، مجلس اقدامات قانونی را برای حل این مشکلات انجام می دهد.

مجلس آماده احقاق حقوق کارگران هفت تپه است
کد خبر: 426331
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۱۰:۳۸:۴۸

اعتمادآنلاین| علی نیکزاد در حاشیه جلسه بررسی مشکلات کارگران معترض شرکت کشت و صنعت هفت تپه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پس از حضور تعدادی از نمایندگان اعضای کمیسیون اصل 90 در استان خوزستان، ما هفته پیش روز چهارشنبه جلسه ای را برای بررسی و پیگیری مشکلات این کارگران هفت تپه در مجلس برگزار کردیم.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس هفته آینده روز چهارشنبه هم برای پیگیری موضوع و مشکلات کارگران هفت تپه جلسه ای را با حضور مسئولان مربوطه برگزار می کند، همچنین در نشست امروز نماینده کارگران، نمایندگان مجلس و مسئولان دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و بازرسی، استاندار خوزستان، رئیس سازمان خصوصی سازی و سازمان تأمین اجتماعی و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه حضور یافتند.


نایب رئیس مجلس تصریح کرد: در این نشست مصوباتی را داشتیم که قرار شد تا هفته آینده پیگیری و انجام شود. در موضوع بیمه بیکاری و کشت نیشکر مطالب مهمی مطرح شد، زیرا اگر ما زمان کشت را امسال از دست بدهیم، حتی با راه اندازی دوباره کارخانه نیشکر هفت تپه، حتما به مشکلات عدیده ای برخواهیم خورد.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: همچنین مباحثی درباره پرداخت حقوق های معوقه کارگران مطرح و قرار شد حقوق معوقه کارگران هفت تپه تا هفته آینده پرداخت شود.


وی افزود: دولت باید به صورت جدی برای حل این موضوع وارد شود، اینکه شرکتی را در پی خصوصی سازی واگذار کرده و اکنون اهلیت نداشتن این فرد برای اداره این کارخانه مشخص است، حتما این موضوع باید تعیین تکلیف شود. هم اکنون می توان جلوی خسارت را گرفت، زیرا این مجموعه امکان احیا دارد و پیش از این نیز حتی تا سقف 5 هزار نفر کارگر به صورت فصلی و رسمی فعالیت داشته است.


نیکزاد بیان کرد: نمایندگان مجلس حتی ملاقاتی را با رئیس قوه قضائیه برای پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه داشتند که حجت الاسلام رئیسی دستوراتی را برای حل مشکل این کارگران داده است. همچنین رئیس جمهور نیز دستوراتی را برای حل مشکلات کارگران هفت تپه به معاون خود داده است، حال اگر تا چهارشنبه هفته آینده مشکلات این کارگران حل نشود، ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس دیگر صبرمان لبریز شده و آنچه که مجلس قانوناً می تواند انجام دهد، را در این مورد انجام خواهیم داد. مجلس حاضر است این گره این مشکل را که در استان عزیزمان خوزستان به وجود آمده، با دست تدبیر باز کند.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: براساس گزارش دستگاه نظارتی و اعلام استاندار خوزستان، باید بین 3 تا 4 هزار هکتار کشت نیشکر تا آخر مردادماه صورت گیرد، اگر تا آخر مردادماه این مهم انجام نگیرد، امکان اینکه بتوانیم شکر استخراج کنیم، دیگر وجود ندارد. استاندار خوزستان مسئولیت کشت این مقدار را تا زمان مشخص پذیرفتند.


وی با اشاره به موضوع خلع ید از کارخانه نیشکر هفت تپه هم تصریح کرد: ما نمی خواهیم در کار دولت دخالت کنیم، اما اگر این کارگران زحمتکش در آنجا بتوانند حقوق خود را دریافت و چرخ کارخانه هم به خوبی بچرخد، مجلس دیگر به این موضوع کاری ندارد، اما متأسفانه این چرخ تاکنون نچرخیده، بنابراین دیگر نباید با این موضوع به صورت یک روند عادی برخورد کرد، زیرا بالغ بر 3 هزار کارگر در کنار فصلی ها یعنی در حدود 6 هزار کارگر، اکنون دچار مشکل شده اند.


نیکزاد گفت: کارخانه نیشکر هفت تپه در زمان واگذاری بالغ بر 70 تا 75 هزار تن شکر تولید می کرده است، اما اکنون متأسفانه تولید آن حتی به 20 هزار تن هم نمی رسد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ برخی واگذاری ها موجب از کارافتادگی کارخانه ها و فروش دستگاه ها و تغییر کاربری اراضی می شود.


نایب رئیس مجلس تأکید کرد: ما در کنار دولت برای خلع ید کارخانه هفت تپه نیشکر حضور داریم و باید این کار حتما انجام شود، بنابراین اگر بخواهیم به صورت روند عادی این موضوع را پیگیری کنیم، شدنی نیست. مجلس علی رغم گرفتاری های خود، امروز دومین جلسه را برای حل مشکل کارگران هفت تپه برگزار کرده و دولت نیز باید به وظایف خود عمل کند.


وی با بیان اینکه این کارخانه همچنان توجیه اقتصادی برای واگذاری به افراد اهل را دارد ، گفت: کمک بخش خصوصی، بانک ها و حتی دولتی ها می تواند باعث به راه افتادن این کارخانه شود. ما قطعاً تا چهارشنبه هفته آینده جلسات متعددی را نیز برگزار می کنیم و امیدواریم هفته آینده به یک نقطه روشن در این زمینه برسیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها