کد خبر: 426444
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از اعتراض سوتلانا الکسیویچ به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس گزارش می‌دهد:

برنده نوبل ادبیات بلاروسی خطاب به لوکاشنکو: تا دیر نشده برو

سوتلانا الکسیویچ برنده جایزه نوبل ادبیات اهل بلاروس به انتقاد از خشونت پلیس علیه معترضان در کشورش پرداخته و از الکساندر لوکاشنکو خواسته صلح‌آمیز از قدرت کنار برود.

برنده نوبل ادبیات بلاروسی خطاب به لوکاشنکو: تا دیر نشده برو
کد خبر: 426444
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رویا دیانت- سوتلانا الکسیویچ برنده جایزه نوبل ادبیات اهل بلاروس به انتقاد از خشونت پلیس علیه معترضان در کشورش پرداخته و از الکساندر لوکاشنکو خواسته صلح‌آمیز از قدرت کنار برود.

به گزارش اعتمادآنلاین و به نقل از گاردین، این نویسنده 72 ساله در سال 2015 به خاطر آثارش که وحشت‌های جنگ و زندگی تحت رژیم سرکوب‌گر شوروی از جمله تحت فاجعه 1986 چرنوبیل را به تصویر می‌کشد، برنده جایزه نوبل شد.

او در نخستین واکنش عمومی خود نسبت به اعتراض‌هایی که در سراسر بلاروس به خاطر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌اند، گفت: «لوکاشنکو باید صلح‌آمیز کنار برود تا از وقوع یک جنگ داخلی خونین جلوگیری کند.»

الکسیویچ که مدت‌هاست منتقد لوکاشنکو بوده، خطاب به وی گفت: «پیش از اینکه خیلی دیر بشود برو، پیش از اینکه مردم را وارد جهنمی وحشتناک بکنی و آن‌ها را داخل جهنم جنگ داخلی بیندازی برو.»

برنده نوبل ادبی او با تاکید بر این که «تو فقط قدرت می‌خواهی و علایق تو به خون منتهی خواهد شد»، مسئولان بلاروسی را متهم به «اعلان جنگ علیه مردم خود» کرد.

او گفت از اعمال «غیرانسانی و شیطانی» پلیس ضد شورش دچار شوک شده و برایش تا پیش از این چنین چیزی غیرقابل تصور بود. وی همچنین گفت: «مینسک ممکن است از روسیه نیروی کمکی آورده باشد.»

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری یکشنبه، الکسیویچ گفته بود می‌خواهد به رقیب اصلی لوکاشنکو یعنی سوتلانا تسیخانووسکایا رای بدهد. این نویسنده گفت درک می‌کند که چرا تیخانووسکایا که یک تازه‌کار سیاسی است و تا مدتی پیش زن خانه‌دار بوده، سه‌شنبه به خاطر حفظ امنیت خود کشور را ترک کرد و به کشور همسایه لیتوانی رفت.

الکسیویچ گفت: «او نمادی از تغییر و تلاش برای رسیدن به یک زندگی جدید بوده و خواهد بود. او تمام تلاش خود را کرد. هیچ چیز بدی درباره او نمی‌توانم بگویم. حالا بگذارید بقیه جلو بیایند.»

این نویسنده همچنین گفت از والری سپکالو سیاستمدار حزب اپوزیسیون حمایت می‌کند. او یک دیپلمات سابق است که در تیم کمپین تسیخانووسکایا حضور داشت. سپکالو چهارشنبه گفت می‌خواهد یک جنبش سیاسیت به نام «جبهه آزادی ملی» راه‌اندازی کند تا اهداف اپوزیسیون را پیش ببرد.

الکسیویچ از معترضان بلاروسی حمایت کرد و گفت:‌ «من طی چند هفته اخیر عاشق این مردم شده‌ام. این‌ها افرادی کاملا متفاوت هستند و قدرت‌شان کاملا متفاوت است. قبلا کمی ناامید شده بودم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها