کارشناس مسایل خاورمیانه:

هرچه التهاب و درگیری در لبنان بیشتر باشد به نفع رژیم صهیونیستی است

کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: فرانسه منافع زیادی در رژیم صهیونیستی دارد و تلاش می‌کند، لبنان را متعادل و آرام نگه دارد تا به رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد.

هرچه التهاب و درگیری در لبنان بیشتر باشد به نفع رژیم صهیونیستی است
کد خبر: 426546
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۹:۳۲:۱۶

اعتمادآنلاین| صباح زنگنه، کارشناس مسایل خاورمیانه، در رابطه با ناآرامی ها اخیر در لبنان گفت: انفجار بندر بیروت یک اتفاق بزرگ بود و بسیاری از کشورها و ملت ها را در منطقه تحت تاثیر قرار داد، حتی کشورهای بزرگ بین المللی که نسبت به موقعیت لبنان حساسیت دارند آنها را نیز به واکنش وادار کرد.

فرانسه با توجه به سوابق استعماری که نسبت به لبنان و چند کشور دیگر در خاورمیانه و غرب آسیا و بعضی کشورهای آفریقایی داشته، همچنان این ارتباطات را با برخی از جوامع حفظ کرده است. در لبنان، فرانسه با برخی از احزاب مسیحی ارتباط های طولانی دارد که این احزاب با آمریکا، فرانسه، عربستان و رژیم صهیونیستی ارتباط دارند.

در دعواهای لبنان که بین گروه های سیاسی وجود دارد فرانسه تلاش کرده کمتر موضع گیری روشن و علنی به طرفداری از یک گروه علیه گروه دیگری داشته باشد در حالی که آمریکا موضع گیری هایش جانبدارانه است، از یک طرف جانبداری و از طرف دیگر مخالفت می کند و حتی تعرض، محکوم و تحریم هم می کند.

زنگنه افزود: نخستین کشوری که راکتورهای هسته ای رژیم صهیونیستی را تاسیس و راه اندازی کرد فرانسه بود. فرانسه منافع زیادی در رژیم صهیونیستی دارد و تلاش می کند، لبنان را متعادل و آرام نگه دارد تا به رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد.

ورود فرانسه به لبنان برای تشکیل گروه کشورهای حامی لبنان اقدام قابل توجهی است خصوصا زمانی که آمریکا، سیاست مخالف این سیاست را اتخاذ می کند و با راه اندازی قانون سزار یا قیصر، سوریه را تحریم کرده است.

تحریم سوریه عملا تحریم لبنان هم محسوب می شود زیرا حجم عظیمی از تجارت و فعالیت و رفت و آمد بین دو ملت سوریه و لبنان، مرتبط به همسایگی لبنان با سوریه است.

این کارشناس مسایل خاورمیانه اظهار کرد: احزاب و گروه های لبنانی از حادثه انفجار سعی کردند بهره های سیاسی خودشان را ببرند و به دنبال ایجاد تشنج در فضای داخلی لبنان هستند و با راه اندازی تظاهرات و اعتراض ها و حمله به وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی، عملا به دنبال ایجاد فضای ملتهب در داخل لبنان هستند، هرچه التهاب و درگیری در لبنان بیشتر باشد به نفع رژیم صهیونیستی است. تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان سعودی، امارات و قطر همه اینها در حوادث بیروت بعد از انفجار فعالانه حضور پیدا کردند و به ایجاد تنش و درگیری و اشغال دستگاه های دولت مشغول شدند.

لبنان به عنوان یک نقشه موزاییکی از گرایش های مختلف به جای کمک به مردم لبنان به صحنه درگیری های سیاسی و گرایش های گوناگون و متضاد سیاسی داخلی و منطقه ای و بین المللی، تبدیل شده است.

او با اشاره به نقش حزب الله گفت: حزب الله خود را از صحنه های درگیری کنار گذاشته است و به تفاهم بیشتر و همکاری برای رفع مشکلات ناشی از این انفجار، دعوت کرده است. همچنین تحقیقات و بررسی های وسیع و دقیق امنیتی و قضایی را خواستار شده است که علل آن انفجار و مسببین و کوتاهی های مقامات، به صورت کامل سنجیده شود.

تلاش مستقیم فرانسه برای تضعیف جریان مقاومت شاید روشن تلقی نشود یعنی اگر طیف سیاست های مخالف مقاومت از سوی کشورهای غربی را طبقه بندی کنیم در درجه اول آمریکا خواهد بود در درجه دوم انگلیس گاهی آلمان و بعد فرانسه است.

مکرون ملاقات نسبتا قابل توجهی با نماینده حزب الله در پارلمان لبنان داشته در حالی که نه حزب الله حاضر به ملاقات با مقامات آمریکایی شدند و نه مقامات آمریکایی در عدن با حزب الله ملاقات می کنند.

این کارشناس در پایان افزود: فرانسه مدافع مقاومت نیست چرا که منافعی در رژیم صهیونیستی دارد که مهمترین آن تاسیس، راه اندازی، حمایت و کمک به راه اندازی نیروگاه های هسته ای رژیم صهیونیستی است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها