کد خبر: 427167
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۵:۱۷:۰۴
| |

ناصر ایمانی، فعال اصولگرا:

ملاحظات کلان کشور مانع تندروی مخالفان برجام می‌شود

ناصر ایمانی ملاحظات کلان کشور را مانع تندروی مخالفان برجام ارزیابی کرد و گفت: اگر با تک‌تک آنها صحبت کنیم می‌گویند نباید توافق برجام را امضا می‌کردیم و باید از آن خارج شویم اما عقلانیت حاکم بر نظام تندروی‌های مخالفان را رد می‌کند.

ملاحظات کلان کشور مانع تندروی مخالفان برجام می‌شود
کد خبر: 427167
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۵:۱۷:۰۴

اعتمادآنلاین| ناصر ایمانی، فعال اصولگرا، ملاحظات کلان کشور را مانع تندروی مخالفان برجام ارزیابی کرد و گفت: اگر با تک تک آنها صحبت کنیم می‌گویند نباید توافق برجام را امضا می‌کردیم و باید از آن خارج شویم اما عقلانیت حاکم بر نظام تندروی‌های مخالفان را رد می‌کند.

ناصر ایمانی، روز سه‌شنبه (28 مردادماه) درباره نقش معاهده چندجانبه هسته‌ای در ناکامی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: توافق برجام دارای نقاط ضعف و قوتی است، اما حداقل فایده آن از بین بردن فضای ایران هراسی بود که پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی ایران وجود داشت.

این فعال اصولگرا افزود: قبل از برجام کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، فضای تندی علیه ایران به راه انداخته بودند، مثلا می‌گفتند ایران سلاح هسته‌ای دارد یا در حال رفتن به سمت تولید سلاح هسته‌ای است، اما پس از امضای برجام جهان فهمید ایران هیچ فعالیتی در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای و تلاشی برای دستیابی به آن ندارد.

ایمانی با اشاره به ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، یادآور شد: آمریکا به لحاظ دیپلماتیک شکست بسیار سنگینی را متحمل شد. در طول 75 سالی که از تشکیل سازمان ملل متحد می‌گذرد در هیچ مقطعی چنین شرایطی بر آمریکا تحمیل نشده بود. و این بی‌سابقه است آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده باشد و فقط یک کشور بسیار کوچک و کم اهمیت در دنیا به آن رای مثبت دهد و حتی هم‌پیمانان اروپایی آمریکا به آن رای مثبت ندهند.

وی گفت: در گذشته آمریکا قبل از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای، رایزنی می‌کرد و اگر احتمال شکست و پیش‌بینی وتوی رقبا وجود داشت آن قطعنامه را به رای نمی‌گذاشت. البته یک پرسش وجود دارد و آن اینکه چرا در این دوره آمریکا با وجود اطلاع از شکست در شورای امنیت سازمان ملل اصرار کرد که این پیش‌نویس به رای گذاشته شود، جواب چنین سوال‌هایی برای ما راهگشا است و باید متوجه شویم این کشور چه سیاستی را دنبال می‌کند.

ایمانی خاطرنشان کرد: رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا پیروزی دیپلماتیک بزرگی برای ایران و شکست بزرگتری برای دیپلماسی آمریکا بود. از طرفی هم موضع ایران درخصوص مساله برجام تقویت شد. به این معنی که با شکست دیپلماتیک بزرگترین دشمن ما، چهره جهانی ایران مشروعیت یافت.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به اینکه ماندن ایران در برجام و ادامه دیپلماسی عملگرایانه دولت تدبیر و امید چه میزان در شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تاثیر داشت، گفت: حتماً تأثیر بسیار زیادی داشته است. اگر از برجام خارج می‌شدیم شک ندارم پیش‌نویس قطعنامه اخیر به این صورت به ضرر آمریکا تمام نمی‌شد. اما در ادامه برای ماندن یا خروج ایران از برجام باید مجموعه شرایط را بررسی، سود زیان آن را در هر مقطع بسنجیم و در زمان مناسب رویکرد مناسب و متناسبی اتخاذ کنیم. اگر خروج و یا ماندن در برجام را در دو کفه یک ترازو قرار دهیم باید گفت خارج نشدن از برجام، به سود ما تمام شده است.

ایمانی با اشاره به تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی که پیش از ورود به مجلس، خروج از برجام و NPT را تجویز می‌کردند، گفت: آنها اکنون با توجه به بررسی شرایط عمومی و بین‌المللی کشور به این نتیجه رسیده‌اند که موضع رسمی کشور و نظام خارج نشدن از برجام است و گرچه هنوز هم نظرشان بر خروج است ولی ملاحظات کلان کشور مانع تندروی آنها می‌شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: هم اکنون هم اگر با تک‌تک آنها صحبت کنیم می گویند که باید خارج شویم و معتقدند ما نباید توافق برجام را امضا می کردیم، عقلانیت حاکم بر نظام تندروی‌های مخالفان برجام را رد می‌کند. در این رابطه دو طیف تندرو در کشور وجود دارد، کسانی که معتقد به تقابل و خروج از برجام هستند و گروهی که همواره به دنبال مذاکره با آمریکا هستند، که هر دو گروه کنترل می‌شوند.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که چین و روسیه در دولت قبلی در شورای امنیت سازمان ملل به زیان ایران رای دادند، آیا حمایت اخیر این دو کشور از ایران ریشه در موفقیت دیپلماتیک این دولت ندارد، خاطرنشان کرد: درخصوص قطعنامه‌هایی که در دولت احمدی‌نژاد با رای مثبت چین و روسیه علیه ایران صادر شد باید گفت در آن دوره این دو کشور قدرت دفاع از ایران را نداشتند. آنها معتقد بودند ایران باید با آمریکا مذاکره کند چون ابزار قانونی برای دفاع از ایران را در اختیار نداشتند ولی امروز با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند برای فشار بر ایران به برجام استناد کند، ابزار قانونی و حقوقی کافی برای دفاع چین و روسیه از ایران وجود دارد.

وی، درگیری‌ها و چالش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی چین و روسیه با آمریکا را به مراتب بیشتر از گذشته ارزیابی کرد و افزود: این کشورها برای ممانعت از تک‌روی و اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا، در این مقطع بدشان نمی‌آید برای تحت فشار گذاشتن آمریکا با ایران هماهنگ باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها