سخنگوی دولت در پاسخ به سوال «اعتمادآنلاین»:

علی ربیعی فشار مافیای کنکور در خصوص برگزاری آزمون سراسری را رد کرد/ مشخص نیست در هفته‌های آینده وضعیت کرونا بهتر شود

علی ربیعی، سخنگوی دولت، درباره تصمیم برگزاری کنکور سراسری در موعد مقرر گفت: ستاد ملی کرونا با لحاظ تمام جوانب و پیش‌بینی‌ها عملی‌ترین و مناسب‌ترین تصمیم را گرفته و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نسبت به برگزاری کنکور در زمان مقرر اقدام خواهد شد.

علی ربیعی فشار مافیای کنکور در خصوص برگزاری آزمون سراسری را رد کرد/ مشخص نیست در هفته‌های آینده وضعیت کرونا بهتر شود
کد خبر: 427197
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت که این روزها به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد به روال یکی دو هفته اخیر به سوال رسانه‌ها به صورت مکتوب پاسخ داد. او در پاسخ به بخشی از سوال خبرنگار اعتمادآنلاین به صورت مکتوب توضیحاتی را درباره مافیای کنکور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری ارائه کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه «موضوع مافیای کنکور بحثی جدی است و گفته می‌شود گردش مالی آنها در سال بالای 15 هزار میلیارد تومان است. ازسویی دیگر برخی معتقدند در دوگانه برگزاری یا عدم برگزاری کنکور این مافیا نقش موثر داشته است؟ آیا این مطلب صحت داشته و مهم‌ترین دلایل دولت برای برگزاری کنکور در زمان حاضر و تمهیدات آن برای رعایت پروتکل های بهداشتی چیست؟» می‌نویسد: «در مورد مافیای کنکور مسائل زیادی گفته می‌شود و این موضوع از طریق وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش از مدت‌ها پیش در حال بررسی است. اما آنچه مهم است برگزاری کنکور در موعد مقرر به دلایل کارشناسی است.»

او با بیان اینکه به طور قطع تصمیمات ستاد ملی کرونا فارغ از هر گونه فشار براساس مصالح عمومی از حفظ سلامت داوطلبان تا مسائل فنی و آموزشی اتخاذ می‌شود، می‌افزاید: «تعدادی از خانواده‌ها و داوطلبان معتقد به برگزاری کنکور در موعد مقرر هستند و از تاخیر آن ابراز نگرانی می‌کنند و تعدادی نیز هم با نگرانی از سلامتی خواهان تعویق کنکور بودند.»

ربیعی درباره بیماری کرونا و شیوع آن هم عنوان می‌کند: «کارشناسان همه‌گیرشناسی بر این باورند که معلوم نیست در هفته‌های آینده وضعیت ویروس کرونا بهتر از امروز بوده و اتفاقاً به دلیل احتمال سفرهای پایان تابستان و یا عدم رعایت احتمالی تجمعات این ایام، ممکن است اوضاع نامناسب‌تری در کشور حاکم شود.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر تعویق کنکور موجب خواهد شد اعلام نتایج هم به تاخیر افتاده و عملاً یک ترم آموزشی تعطیل شود که آن هم در نوع خود آثار و تبعات منفی در نظام آموزشی خواهد داشت، لذا تعویق به مصلحت نبود. ضمن اینکه آرامش روانی داوطلبان و خانواده‌های ایشان که شاید سال‌ها برنامه‌ریزی کردند و برای آزمون لحظه‌شماری می‌کردند تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت.»

سخنگوی دولت در ادامه تاکید می‌کند: «با این حال ستاد ملی کرونا با لحاظ تمام جوانب و پیش‌بینی‌ها عملی‌ترین و مناسب‌ترین تصمیم را گرفته و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نسبت به برگزاری کنکور در زمان مقرر اقدام خواهد شد. نکته‌ای که داوطلبان و خانواده‌های محترم ایشان باید اطمینان داشته باشند این موضوع مهم است که تمام تلاش و ظرفیت خود را به کار گرفته تا آزمون امسال در فضایی کاملاً مطمئن و سالم برگزار شود و ان‌شاءالله جای نگرانی نیست.»

ربیعی در ادامه درباره اقدامات انجام شده برای حفظ سلامت داوطلبان نیز بیان می‌کند: «از جمله اقدامات و دستورالعمل‌هایی که وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای برگزاری کنکور امسال پیش‌بینی و تدارک دیده‌اند به قرار ذیل است:

  • آزمون در چهار روز متوالی 29، 30، 31 مرداد و 1 شهریور ماه برگزار می‌شود. سال گذشته مدت زمان برگزاری کنکور 2 روز بوده است.
  • حوزه‌های امتحانی از 2100 به 3300 حوزه افزایش یافته است.
  • میزان فضای امتحانی کنکور از 2 میلیون متر مربع به پنج میلیون متر مربع افزایش یافته است.
  • با همکاری نهاد سیاستگذاری مصلی‌ها و وزارت ورزش و جوانان 10 مصلی بزرگ و 48 ورزشگاه به حوزه امتحانی کنکور اختصاص یافته است.
  • فاصله صندلی‌ها به 1.8 متر افزایش یافته است.
  • ورود و خروج داوطلبان از حوزه امتحانی برای جلوگیری از تجمع برنامه‌ریزی شده است.
  • سالن‌‌ها از نظر تهویه توسط کارشناسان فنی مورد بررسی و نظارت قرار دارد.
  • سالن‌ها قبل و بعد از آزمون ضدعفونی می‌شود.
  • استفاده از ماسک برای داوطلبان و عوامل اجرایی الزامی است.
  • خوداظهاری داوطلبان روی سایت وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد تا افرادی که دارای علائم مشکوک هستند در حوزه‌های جداگانه آزمون دهند. حتی امکان برگزاری کنکور برای داوطلبانی که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری هستند فراهم شده است.
  • و دیگر پروتکل های سختگیرانه که به داوطلبان و خانواده‌های ایشان این اطمینان را می‌دهد که دولت به سلامتی افراد و فرزندان عزیز اهتمام جدی دارد و آن را ملاک و اولویت اول خود می‌داند.

سخنگوی دولت در پایان با خطاب قرار دادن خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌گوید: «در آخر توصیه‌ای به افراد دارای تریبون و رسانه‌ها داریم، خواهانیم که در انتشار هر خبری در این زمینه آرامش روانی داوطلبان و خانواده‌های محترم آنان را مدنظر داشته باشند تا خدای ناکرده در آستانه کنکور مورد خدشه قرار نگیرد و داوطلبان عزیز بدون نگرانی و آرامش خاطر یکی از مقاطع مهم در زندگی خود را با موفقیت پشت سربگذارند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها