کد خبر: 427354
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۱:۳۹:۵۴
| |

سنای آمریکا:

پوتین دستور هک حساب‌های وابسته به حزب دموکرات را داده بود

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در گزارشی دوحزبی از مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 اعلام کرد: روسیه عامل هک حساب‌های حزب دموکراتیک بوده اما رئیس جمهور دونالد ترامپ در این توطئه همدست نبوده است.

پوتین دستور هک حساب‌های وابسته به حزب دموکرات را داده بود
کد خبر: 427354
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۱:۳۹:۵۴

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، در این گزارش حدودا یک هزار صفحه‌ای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا آمده است: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور هک شبکه‌های کامپیوتری و حساب‌های وابسته به حزب دموکراتیک و نشت اطلاعات برای تخریب هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 را داده بود.

در این گزارش آمده است: هدف مسکو تخریب کلینتون و لکه‌دار کردن کمپین ریاست‌جمهوری او و کمک به کمپین ترامپ پس از اعلام نامزدی او از سوی حزب جمهوری‌خواه و تضعیف روند دموکراتیک آمریکا بوده است.

با این حال در این گزارش تاکید شده است: هیچ مدرکی دال بر تبانی میان رئیس جمهور ترامپ و روس‌ها وجود ندارد.

در گزارش فوق ذکر شده است: برای خوانندگان این گزارش مسجل است که دولت روسیه مداخله نامناسبی در انتخابات سراسری 2016 به شیوه‌های مختلف داشته اما ترامپ نامزد وقت این رقابت‌ها با آنها همکاری نداشته است. این کمیته پس از سه سال تحقیق می‌تواند بگوید که بدون تردید هیچ تبانی در کار نبوده است.

براساس این گزارش، روسیه از پل مانافورت، یک عامل سیاسی جمهوریخواهان و وبسایت ویکیلیکس برای کمک به پیروزی ترامپ در این انتخابات استفاده کرده است.

در گزارش نهایی 966 صفحه ای مربوط به تحقیق و بررسی کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا عنوان شد، ویکیلیکس نقشی کلیدی در تلاشهای روسیه برای کمک به کمپین ریاست جمهوری دونالد ترامپ جمهوریخواه در رقابتش با هیلاری کلینتون دموکرات ایفا کرده و احتمالا می دانسته که در حال یاری رساندن به عوامل اطلاعاتی روسیه است.

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفر به شهر یومای ایالت آریزونا در پاسخ به سوالی درباره این گزارش عنوان کرد: من هیچ چیز درباره آن نمی‌دانم. من آن را نخواندم. همه‌اش یک حقه است.

کمیته منتخب اطلاعاتی سنای آمریکا تصریح کرد مانافورت با روسها از جمله با اولگ دریپاسکا، الیگارش و کونستانتین کیلیمنیک "افسر اطلاعاتی روسی" چه قبل از انتخابات، چه در زمان انتخابات و چه بعد از انتخابات همکاری کرده است.

بر طبق اعلام این کمیته، نقش مانافورت و نزدیک بودنش به ترامپ باعث به وجود آمدن فرصتهایی برای سازمان اطلاعات روسیه شد و "دسترسی سطح بالای او و تمایلش به دادن اطلاعات به افراد نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی روسیه یک تهدید شدید ضداطلاعاتی به وجود آورد."

مشخص نیست این گزارش چه تاثیری می‌تواند بر کمپین ریاست جمهوری فعلی در آمریکا بگذارد. ترامپ در انتخابات سوم نوامبر امسال قرار است با جو بایدن رقیب دموکراتش رقابت داشته باشد.

پیشتر مناقشه مربوط به اتهام مداخله روسیه در انتخابات آمریکا که با تکذیب مسکو مواجه شده، باعث راه افتادن تحقیقاتی برای مدت دو سال تحت رهبری رابرت مولر، بازرس ویژه سابق این تحقیقات شد.

تیم مورتاف، سخنگوی کمپین ترامپ تصریح کرد، این گزارش از موضع ترامپ مبنی بر این که بین کمپین 2016 او و روسها هیچ تبانی وجود نداشته دفاع کرده است.

اندرو بیتس، سخنگوی کمپین بایدن اما عنوان کرد، ترامپ در سال 2016 "با آغوش باز" از کمکهای روسیه استقبال کرده است.

بیتس تصریح کرد: دونالد ترامپ ممکن است معتقد باشد که دولت روسیه باید در انتخابات ما نقش داشته باشد اما این به عهده مردم آمریکا است که تصمیم بگیرند.

بر طبق این گزارش، کمپین ترامپ در حالی که عوامل اطلاعاتی روسیه و ویکیلیکس اسناد و مدارک هک شده دموکراتها را منتشر می کرده‌اند، تلاش در کسب اطلاع قبلی داشته و با تدوین راهبردهای پیام‌رسانی به دنبال برجسته و تقویت کردن آنها و تشویق دزدی بیشتر اطلاعات و افشا کردنشان رفته است.

این گزارش تصریح داشت، کمپین ترامپ تلاش کرده از جانب مشاورش راجر استون، اطلاعات قبلی درباره اطلاعاتی که ویکیلیکس برای انتشارشان برنامه ریزی کرده کسب کند اما این کمیته نتوانست مشخص کند که استون چقدر به محتوای ویکی لیکس دسترسی داشته است.

این کمیته اعلام داشت، "فعالیتهای مجرمانه بالقوه" کشف شده را به مقامهای ضابط قانون ارجاع داده است. ضمیمه مربوط به این موضوع کاملا ویرایش شده بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها