نخست وزیر عراق از واشنگتن به بصره

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه دستگاه‌های امنیتی باید اعتماد مردم را جلب کنند، گفت: «من مستقیما از سفر امریکا به اینجا آمدم و وزرای امنیتی و روسای نهادهای امنیتی با من هستند تا از نیروهای امنیتی حمایت کرده و روحیه آنها را بالا ببریم و برای برقراری امنیت در استان تلاش کنیم.»

نخست وزیر عراق از واشنگتن به بصره
کد خبر: 428350
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۰:۳۳:۵۰

اعتمادآنلاین| در روزهایی که نخست‌وزیر عراق، مصطفی الکاظمی برای گفت‌وگو با مقام‌های امریکایی در واشنگتن بود، اعتراضات در خاک عراق همچنان ادامه داشت. ترور یک پزشک فعال اجتماعی در بصره، به اعتراضات دامن زده است تا جایی که نخست‌وزیر عراق بلافاصله بعد از بازگشتش از امریکا مجبور شد برای بررسی وضعیت امنیتی بصره به این شهر سفر کند.

کاظمی در حالی وارد صدمین روز از نخست‌وزیری‌اش می‌شود که اعتراضات در استان‌های جنوبی عراق، ذی‌قار، میسان، کربلا، نجف و بصره ادامه دارد. در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر، مشکل کمبود برق به یک معضل جدی برای شهروندان تبدیل شده است. همزمان با این تحولات، نظامیان امریکایی یک پایگاه دیگر در شمال بغداد را نیز به نیروهای عراقی تحویل دادند. پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد که در ماه‌های گذشته چندین بار مورد حمله خمپاره و کاتیوشا توسط عوامل ناشناس قرار گرفته است، صبح روز یکشنبه در مراسمی به نیروهای عراقی تحویل شد تا تعداد بیشتری از نیروهای امریکایی و ائتلاف تحت رهبری این کشور به پایگاه عین‌الاسد نقل مکان کنند؛ پایگاهی که روز شنبه اعلام شد نصب سامانه‌های پدافندی ضد موشکی پاتریوت در همه جهت‌های آن تکمیل شده است.

خروج نظامیان امریکایی از هشتمین پایگاه نظامی

مقام‌های نظامی امریکایی گفته‌اند که تخلیه پایگاه نظامی التاجی بخشی از یک برنامه بلندمدت هماهنگ‌شده با دولت مرکزی عراق است. در گذشته نزدیک به 2000 نیروی خارجی در این پایگاه مستقر بودند اما بخش اعظم نیروهای غیرامریکایی در طول چند ماه گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا خاک عراق را ترک کرده‌اند و بازمانده نیروهای امریکایی نیز قرار است در یک پایگاه دیگر عراقی مستقر شوند. این هشتمین پایگاه عراقی است که نیروهای امریکایی از زمان اجرای عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، تخلیه می‌کنند و به نیروهای عراقی تحویل می‌دهند. در مراسم تحویل پایگاه التاجی عراق به نیروهای مسلح عراق، نظامیان امریکایی از حضور خبرنگاران سه شبکه تلویزیونی العهد، النجبا و العالم برای پوشش خبری مراسم تحویل پایگاه ممانعت کردند. محمد العواد، خبرنگار شبکه تلویزیونی العهد گفته است که خبرنگاران این سه رسانه دعوتنامه رسمی فرماندهی عملیات مشترک عراق برای شرکت در این مراسم را در اختیار داشته‌اند. ارتش امریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور در عراق توضیحی در مورد دلایل ممانعت از حضور این خبرنگاران در این مراسم ارایه نداده است. هر سه رسانه مذکور از رسانه‌های هوادار محور مقاومت محسوب می‌شوند.

ترورهای مشکوک و تظاهرات خشونت‌بار در بصره

ترور مشکوک یک فعال مدنی دیگر در بصره - درست بعد از اینکه نخست‌وزیر عراق دستور برکناری رییس پلیس پیشین این استان را صادر کرد - خشم معترضان جنوب عراق را دوباره شعله‌ور کرده است. رهام یعقوب، پزشک جوان معترض اهل بصره، سومین قربانی حملات مسلحانه هفته گذشته علیه فعالان اعتراضات جنوب عراق بود. ترورهایی که به گفته قیس خزعلی، دبیر کل جنبش عصائب الحق، با اهداف سیاسی و برای ایجاد هرج و مرج در بصره انجام می‌شوند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، بعد از اعتراضات گسترده در بصره مجبور شد که بلافاصله بعد از بازگشت به عراق از واشنگتن، به بصره سفر کند.

الکاظمی شنبه شب در بصره گفت: «گروه‌های غیرقانونی مدتی است که درصدد ایجاد رعب و وحشت در میان اهالی بصره هستند و تهدیدی برای آنها و همه عراقی‌ها درست کرده‌اند.» به گزارش فارس نخست‌وزیر عراق خطاب به فرماندهان امنیتی گفت: «باید با همه توان و ظرفیت‌ها برای تامین امنیت اهالی بصره کار کرد.

جنایتکارانی هستند که مرتکب ترور می‌شوند اما اقدامی به حد خطر این جنایت ندیدیم.» الکاظمی گفت: «سلاح غیرقانونی و اختلافات عشایری غیرقابل قبول است. باید کار پیش‌دستانه صورت گیرد. قانون‌شکنی و جنایت مسائلی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.» نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه دستگاه‌های امنیتی باید اعتماد مردم را جلب کنند، گفت: «من مستقیما از سفر امریکا به اینجا آمدم و وزرای امنیتی و روسای نهادهای امنیتی با من هستند تا از نیروهای امنیتی حمایت کرده و روحیه آنها را بالا ببریم و برای برقراری امنیت در استان تلاش کنیم.» کاظمی افزود: «ناکامی‌ها و شکست‌هایی که در زمینه امنیتی رخ داده باید جبران شود و ترور اخیر نشانه وجود شکافی است که نمی‌توان در قبال آن بی‌تفاوت بود.»

گروهی از نمایندگان پارلمان عراق و گروه‌های سیاسی معتقدند که برخی کشورهای خارجی از جمله امریکا و کشورهای عربی خلیج فارس، برای به آشوب کشیدن جنوب عراق تلاش می‌کنند. «محمد البلداوی» عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق، در گفت‌وگو با شبکه خبری موازین، قدرت‌های خارجی را به تلاش برای آشوب در جنوب عراق متهم کرده است. قیس خزعلی، دبیر کل گروه عصائب الحق، از گروه‌های عضو حشدالشعبی هم هدف این خشونت‌ها را سیاسی توصیف کرده و این سوال را مطرح کرده است که چه کسی بیش از همه از ترور فعالان مدنی و برانگیختن خشم شهروندان منفعت می‌برد.

تجمع کارمندان وزارت برق در بغداد

همزمان با تجمعات خشونت‌‌بار روزهای گذشته در بصره و استان‌های شیعه‌نشین جنوب عراق، روز یکشنبه بغداد هم شاهد اعتراضات کارمندان و کارگران وزارت برق عراق بود که خواهان پرداخت حقوق‌های معوقه خود و دائمی شدن قراردادهای موقتی‌شان بودند. کارگران و کارمندان وزارت برق عراق ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند. به گزارش رسانه‌ها اعتصاب‌کنندگان روز یکشنبه به ساختمان وزارت دارایی عراق حمله کردند و جاده‌های اطراف آن را بستند.

الکاظمی از اوباما انتقاد نکرد

یک منبع عراقی که خود به همراه الکاظمی به واشنگتن رفته بود در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) تاکید کرد: نخست‌وزیر عراق در دیدار با ترامپ شجاع و شفاف بود و به او اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم عراق سکویی برای هدف قرار دادن ایران، ترکیه، یا هر یک از کشورهای همجوار باشد. به گزارش ایسنا وی همچنین گفت: اظهارات رییس‌جمهور امریکا مبنی بر تشکر الکاظمی از وی به خاطر شکست داعش و فاجعه‌آمیز توصیف کردن دوره ریاست‌جمهوری اوباما صحت ندارد. براساس این گزارش، در برخی اظهارات منسوب به ترامپ اخیرا خبری منتشر شده است با این مضمون که مصطفی الکاظمی به خاطر شکست داعش از رییس‌جمهور امریکا تقدیر و تشکر کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها