کد خبر: 429210
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۰۷:۵۲:۴۷
| |

سازمان ملل ماموریت یونیفل لبنان را یکسال تمدید کرد

شورای امنیت روز جمعه ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) را به مدت یک سال تمدید و ضمن کاهش تعداد این نیروها از بیروت خواست تا دسترسی به تونل‌هایی که از خط آبی (حد فاصل لبنان و اسرائیل) می‌گذرند را سهولت بخشد.

سازمان ملل ماموریت یونیفل لبنان را یکسال تمدید کرد
کد خبر: 429210
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۰۷:۵۲:۴۷

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند که 15 عضو شورا به پیش‌نویس طرح در این زمینه که فرانسه آن را تدوین کرده، رای مثبت دادند.

در متن این طرح، از دولت لبنان خواسته شده امکان دسترسی سریع و کامل یونیفل به مکان‌هایی که این نیروها قصد تحقیقات از آنها را دارند، از جمله همه اماکن واقع در شمال خط آبی (حد فاصل لبنان و اراضی اشغالی اسرائیل) که متصل به تونل‌هایی هستند که اجازه ورود به داخل اراضی اشغالی را می‌دهند، فراهم کند.

در این طرح آمده است، با توجه به اینکه یونیفیل از سال 2006 مأموریت خود را با موفقیت به اجرا درآورده و از آن زمان به حفظ صلح و امنیت کمک کرده، شورا در نظر دارد تعداد نیروها را از 15000 سرباز به 13،000 تن کاهش دهد.

پیشتر یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفته بود در واقع، این تصمیم تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر تعداد سربازان حافظ صلح یونیفیل به 10 هزار و 500 سرباز می‌رسد.

برخی دیپلمات‌ها اظهار کردند، ایالات متحده که کاملاً از اسرائیل حمایت می‌کند، در طول رایزنی‌ها بر کاهش تعداد نیروهای یونیفل اصرار داشته و در عین حال از "عدم اقدام آن در مقابله با حزب‌الله" که حضور پررنگی در جنوب لبنان دارد، انتقاد کرده است.

دولت لبنان، مانند حزب‌الله، اخیراً خواستار تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح بدون هیچ گونه تغییری شده است، بر خلاف اسرائیل که پیشتر خواستار اصلاح آنها شد و این نیروها را به "جانبداری" و "بی‌کفایتی" متهم کرد.

پیش‌نویس طرح آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار "ایجاد برنامه مفصلی" با هدف بهبود عملکرد یونیفل با هماهنگی لبنان و کشورهای عضو در این نیروها شده است.

گوترش خواستار این است که یونیفل "انعطاف پذیرتر و پر قدرت‌تر" باشد. وی گفت: نفربرهای زرهی برای مناطق پر ازدحام، گذرگاه‌های باریک و نواحی کوهستانی مناسب نیستند. ما به خودروهای کوچکتر مانند خودروهای تاکتیکی سبک و پرقدرت احتیاج داریم.

وی همچنین اعطای قابلیت‌های نظارت بهتر به یونیفل و جایگزینی مأموریت‌های سنگین نیروهای پیاده نظام که در فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شوند، با مأموریت‌های شناسایی را خواستار شده است.

یونیفل در سال 1978 تشکیل شده و پس از جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 میان اسرائیل و حزب‌الله نقشش تقویت شد، با اتمام جنگ میان دو طرف و صدور قطعنامه 1701، ماموریت این نیروها با هماهنگی ارتش لبنان نظارت بر آتش‌بس تعیین شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها