چرا از جریان اصولگرایی درباره سازوکارهای انتخاباتی خبری نیست؟ / چه کسی کاندیدای اصولگرایان در انتخابات 1400 می‌شود؟

یک فعال سیاسی اصولگرا شروع جلسات برای تشکیل سازوکار انتخاباتی را تایید کرد و گفت: «جلسات از همان بعد از انتخابات مجلس شروع شد، اما اطلاع رسانی نشده، چون هنوز به جایی نرسیده است».

چرا از جریان اصولگرایی درباره سازوکارهای انتخاباتی خبری نیست؟ / چه کسی کاندیدای اصولگرایان در انتخابات 1400 می‌شود؟
کد خبر: 429790
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فقط چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 باقی است و جریان اصولگرا در سکوتی عجیب فرو رفته است. این سکوت در حالی است که در ادوار پیشین از یک سال و بعضا یک سال و نیم قبل از انتخابات شاهد تحرکات حزبی و جریانی بودیم. مثلا معلوم بود که چه کسانی کاندیدا می‌شوند، چه افرادی با هم ائتلاف می‌کند و یا حداقل معلوم بود که اصولگرایان برای تحقق روی همیشگی وحدت از چه ابزار و سازوکاری بهره می‌گیرند.


این بار، اما هیچ خبری نیست. آنقدر که گاهی گمان می‌شود جریان سیاسی مذکور دچار رخوت شده و از آنجایی که این گزینه با توجه به پیروزی اصولگرایان در انتخابات اسفند 98 و امیدشان به پیروزی در 1400 غیرمنطقی به نظر می‌سد، گمانه دوم یعنی وجود تعمد در این سکوت به ذهن می‌رسد. برخی از سیاسیون خاصه در جریان اصولگرایی این رویه را تاکتیکی برای نسوختن کاندیدایشان می‌دانند و برخی تحلیل‌گران نیز نامعلوم ماندن سازوکار انتخاباتی را مقدمه‌ای برای ورود کاندیدای نهایی از در VIP و البته در روز‌های آخر می‌دانند.


این گمانه نیز، اما احتمال منتفی شدن دارد، زیرا برخی از فعالان سیاسی اصولگرا در روز‌ها وهفته‌های اخیر از آغاز جلسات پشت‌پرده و برای شکل دهی به سازوکار جدید شورای هماهنگی می‌گویند. هنوز معلوم نیست که این سازوکار جدید به معنی پایان عمر شاجا و با چارچوبی متفاوت از جمنا است یا اینکه چیزی شبیه همان ابزار‌های پیشین خواهد بود؟


حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موئتلفه که قبلا گفته بود اصولگرایان در مرداد ماه تصمیمات لازم را خواهند گرفت، اخیرا در گفت‌وگویی با نامه نیوز، با اشاره به نهایی شدن و فعالیت مکانیزم اصولگرایان در انتخابات 1400 گفت که «هم اکنون در حال مشخص کردن الزامات و فرایند رسیدن به تشکیل دولت جوان و انقلابی هستیم و امور طبق زمان بندی مشخص شده، دارد پیش می‌رود.»


ابوالقاسم رئوفیان، دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز گفت‌وگویی با مضمون مشابه از نزدیک بودن زمان رونمایی از سازوکار انتخاباتی اصولگرایان گفته بود. سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در گفتگو با خبرگزاری مهرتایید کرد که «اصولگرایان در انتخابات 1400 با سازوکار جدید وارد عرصه رقابت می‌شوند.»


وی در توضیح این ساز و کار اصولگرایان، تاکید کرد: «باید احزاب و کنشگران سیاسی اصولگرا با هم اندیشی و تعامل با یکدیگر این کار را انجام دهند، بدون شک باید همه احزاب همچون جبهه پیروان، جمنا و سایر اصولگرایان در تعیین این سازوکار مشارکت داشته باشند.»


به این ترتیب، به نظر می‌رسد که سکوت اصولگرایان تا حدی شکسته شده و حداقل معلوم شده که تلاش‌ها برای تشکیل سازوکار جدید شروع شده است. چند و، چون این سازوکار، اما هنوز معلوم نیست و آقایان اصرار دارند که تا روز آخر پنهان بماند.


مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا شروع جلسات برای تشکیل سازوکار انتخاباتی را تایید کرد و گفت: «جلسات از همان بعد از انتخابات مجلس شروع شد، اما اطلاع رسانی نشده، چون هنوز به جایی نرسیده است».


وی تاکید کرد: «هر زمانی که جلساتی به نتیجه رسید و سازوکار شکل گرفت و ضرورت یافت، حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد».


چمران در پاسخ به اینکه آیا اکنون برای مشخص شدن سازوکار و رسیدن به کاندیدای واحد از طریق آن دیر نشده است، گفت: «دیر شده باشد یا نشد بحث دیگری است، اما هنوز جلسات به جایی نرسیده است».


وی از ارائه توضیح درباره چگونگی این سازوکار و مشخصات آن امتناع کرد، اما گفت که «سعی شده حرکت مردمی و از به نحوی از پایین به بالا باشد».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها