کد خبر: 429820
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۰۹:۰۹:۲۳
| |

دیپلمات سابق کشورمان:

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران از زمان اوباما آغاز شد

دیپلمات سابق کشورمان گفت: در حقیقت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران از زمان اوباما و به بهانه ارسال موشکی که روی آن شعار نوشته شده بود، آغاز شد.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران از زمان اوباما آغاز شد
کد خبر: 429820
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۰۹:۰۹:۲۳

اعتمادآنلاین| «فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق کشورمان، در واکنش به ادعاهای اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مجددا از 30 شهریور تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شوند، گفت: اینکه آمریکا در جلسه شورای امنیت توانست تنها همراهی یک کشور کوچک به نام دومینیکن را داشته باشد و کشورهای دیگر آن را همراهی نکردند، یک شکست برای آمریکا محسوب می‌شود. به دلیل آنکه آمریکا به دنبال آغاز تبلیغاتی بود که براساس آن بتواند، اتحاد بین‌المللی علیه ایران شکل بدهد که در نهایت موفق نشد.

این دیپلمات سابق ادامه داد: آمریکا بعد از این شکست به مسئله فعال کردن مکانیسم ماشه متوسل شد که این سیاست، مورد اعتراض ایران و بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

در حقیقت اعتراض‌ها براین اساس است که آمریکا به علت خروج از برجام نمی‌تواند از مکانیسم ماشه، استفاده کند که در مقابل آمریکا به این نکته اشاره می‌کند که قطعنامه 2231 که با موافقت آمریکا تصویب شد، به جای خود باقی است.

مجلسی با تاکید براینکه استدلال معترضین به سیاست‌های آمریکا از استحکام بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: البته نتیجه این جدال تاثیری بر اوضاع ایران ندارد. در واقع از زمانی که برخی از جناح‌های داخلی ایران برابر شرایط بازرگانی، بانکی و سرمایه‌گذاری برجامی مقاومت کردند و منجر به خروج سرمایه‌گذاران شدند، این کشور مورد تحریم یک جانبه آمریکا قرار گرفت و هنوز آن تحریم ها، توسط بسیاری از کشورها اجرا می‌شود. همچنان که روسیه و چین هم به غیر از معاملات پایاپای، روابط بانکی با ایران ندارند.

این دیپلمات سابق کشورمان در خصوص هدف پمپئو از طرح این ادعاها در خصوص ایران اظهار کرد: هدف پمپئو تبلیغ بیشتر علیه ایران و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا، علیه ایران است. در حقیقت وزیر امور خارجه با طرح این ادعا به دنبال این است که کشورهای دنیا را بیش از پیش به دنبال خود بکشاند و جمهوری اسلامی را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهد. همچنان که ایجاد مشکلات در مسیر کشتی‌رانی ایران به ونزوئلا نمونه‌ای از این فشارهاست. آمریکا با این اقدامات می‌خواهد بگوید که معامله با ایران معامله پرخطر و زیان‌باری است.

مجلسی با اشاره به نقش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ایران خاطرنشان کرد: اینکه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود و یا ترامپ، در مورد میزان فشارها و تحریم‎هایی که آمریکا به ایران وارد می‌کند، تاثیری ندارد. در حقیقت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران از زمان اوباما و به بهانه ارسال موشکی که بر روی آن شعار نوشته شده بود، آغاز شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به اینکه آیا پمپئو در طرح ادعای اعمال تحریم‌ها علیه ایران بر روی حمایت سایر کشورها حساب کرده و براین اساس چنین ادعایی را مطرح می‌کند؟ یادآور شد: پمپئو به حمایت سایر کشورها دل نبسته است چرا که می‌داند، دیگر کشورها موافق سیاست‌های آمریکا نیستند اما از حمایت اطمینان دارد به این دلیل که مطلع است سایر کشورها ناچار به حمایت از آمریکا هستند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها