مرتضی بانک در سفر به کیش:

روند صادرات مناطق آزاد از سال 92 تاکنون بیش از 10 برابر شده است

مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اعلام اینکه بیش از 40 درصد صادرات کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود، افزود: روند صادرات مناطق آزاد از سال 92 تاکنون بیش از 10 برابر شده است و این روند ادامه دارد. بخشی از این صادرات به خارج از کشور و بخشی به سرزمین اصلی است.

روند صادرات مناطق آزاد از سال 92 تاکنون بیش از 10 برابر شده است
کد خبر: 430037
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۰۸:۳۰:۴۸

اعتمادآنلاین| مرتضی بانک شامگاه گذشته(11 شهریورماه) در حاشیه این بازدیدها، در جمع خبرنگاران گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جزو مناطق مهم اقتصادی کشور هستند که سهم فراوانی در صادرات کشور دارند.

وی با اعلام اینکه بیش از 40 درصد صادرات کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود، افزود: روند صادرات مناطق آزاد از سال 92 تاکنون بیش از 10 برابر شده است و این روند ادامه دارد. بخشی از این صادرات به خارج از کشور و بخشی به سرزمین اصلی است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خارج از کشور را حدود 20 میلیارد دلار اعلام کرد.

در سال 98 بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در مناطق آزاد صورت گرفت

مشاور رئیس جمهور درباره روند میزان سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: در سال 98 بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در مناطق آزاد صورت گرفته است که این رقم نسبت به سال 97 که میزان سرمایه گذاری 6 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

وی افزود: علاوه بر این سرمایه‌گذاری ریالی شاهد حدود 200 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی نیز در مناطق آزاد بوده ایم. این میزان سرمایه گذاری نشان دهنده این است که علی رغم تحریم ها و فشارهای اقتصادی، اشتیاق برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد به دلیل وجود بازار مناسب در داخل و افزایش صادرات به خارج از کشور با توجه به افزایش قیمت ارز برای سرمایه گذار وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: روند سرمایه‌گذاری در سال جاری نیز بسیار خوب بوده است و بیشترین میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد کیش و ارس صورت است و در آینده نزدیک مجموعه از پروژه های مناطق آزاد توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد که مجموع ارزش ریالی این پروژه ها 5800 میلیارد تومان است.

بانک اضافه کرد: برنامه ریزی های انجام شده برای بحث اشتغال در مناطق آزاد به صورت کامل اجرایی شده است و همچنین در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز برنامه ریزی ها به صورت صد در صد انجام شده‌اند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با تشریح مشکلات به وجود آمده در دوره شیوع کرونا گفت: در حوزه گردشگری به علت شرایط کرونا به خصوص در ایام اسفند و فروردین با کاهش گردشگر مواجه بودیم. البته بخش گردشگری در تمام دنیا به واسطه شیوع ویروس کرونا لطمه دیده است و در ایران هم به همین شکل بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد با کنترل بیماری کرونا این مشکل هر چه سریعتر رفع شود هرچند از خرداد به بعد روند افزایش گردشگر را در کیش داشته ایم.

توسعه اقتصادی بدون ارتباط با جامعه محلی و مشارکت در فعالیت های فرهنگی ناقص خواهد بود

بانک با بیان اینکه توسعه اقتصادی بدون ارتباط با جوامع محلی و مشارکت در فعالیت های فرهنگی ناقص خواهد بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این نکته 10 درصد از اعتبارات مناطق آزاد به توسعه فرهنگی اختصاص یافته است.

مشارکت گسترده ای در بحث آموزش و پرورش و فعالیتهای فرهنگی و هنری داریم و ارتباط بسیار خوبی نیز با جامعه هنری برقرار شده است، به عنوان مثال اخیراً در چابهار فیلمی درباره یک خانم شناگر که رکورد گینس را شکسته است با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار ساخته شده است و به زودی اکران خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور افزود: همچنین از عناصر فرهنگی و هنری نیز در مناطق آزاد استفاده های زیادی انجام شده است و در جزیره کیش نیز به این مسئله توجه شده است. آقای افشین اعلا یکی از افرادی است که در جزیره کیش فعالیت های زیادی داشته است، وی به علت احساس مسئولیت اجتماعی و سیاسی، شعری درباره خیانتی که توسط یکی از کشورهای همسایه نسبت به جامعه اسلامی و مردم مظلوم فلسطین صورت گرفته است سروده‌اند که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و نشان داد که جامعه کیش نیز علاوه بر مسائل اقتصادی در مسائل سیاسی و فرهنگی و هنری حضور فعال دارد. برنامه های فرهنگی و هنری زیادی نیز در جزیره کیش برگزار می شود. در سایر مناطق آزاد ما نیز فعالیت های فرهنگی و هنری خوبی وجود دارد.

ایجاد بیش از هزار فرصت شغلی با افتتاح 11 طرح عمرانی در کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز به خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیتهای بسیار خوب در جزیره ی کیش گرایش به سرمایه گذاری در میان سرمایه گذاران بسیار قابل توجه بوده است.

غلامحسین مظفری افزود: مردم کشورمان، کیش را بیشتر به عنوان یک منطقه گردشگری می شناسند ولی جالب است بدانید علاوه بر ظرفیت های گردشگری، هم اکنون 323 واحد صنعتی نیز در کیش مشغول به فعالیت هستند. همچنین بیش از 54 هتل در حال ساخت را در کنار 50 هتل فعال در جزیره کیش داریم.

وی ادامه داد: پروژه های گردشگری و تفریحی بسیار خوبی نیز در جزیره کیش وجود دارد و یا در حال احداث است و ما نیز فراهم کردن زیرساخت‌های لازم مانند فرودگاه و بندر گاه برای حضور گردشگران به میزان سه برابر فعلی در دست اقدام داریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در نشست شورای معاونین و مدیران این سازمان که با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد، اعلام کرد : با افتتاح 11 طرح عمرانی و زیر بنایی از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور بیش هزار فرصت شغلی در این منطقه ایجاد می شود.

مظفری با بیان این که 11 طرح عمرانی و زیربنایی که در جزیره کیش به بهره برداری خواهد رسید از تنوع طرح های عمرانی خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: این یازده پروژه عمرانی شامل صنعتی، اقامتی، هتل و هلی پورت است، که این سایت هلی کوپتری یکی از بزرگترین سایت های هلی پورت کشور محسوب می شود.

وی مرکز نوآوری کیش را یکی دیگر از پروژه های اقتصادی که با محوریت شهر هوشمند و اقتصاد دریا در راستای حمایت از فعالیت های نو آورانه و استارت آپی فعالیت خود را آغاز کرده دانست و عنوان کرد: تاکنون بالغ بر 35 شرکت دانش بنیان و شتاب دهنده در این مرکز استقرار یافته است و شرکت های دیگر نیز در مراحل انعقاد قرارداد هستند که این مهم اقدام موثر و ارزشمندی در توسعه پایدار کیش از جمله در زمینه نو آوری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان گفت: آغاز عملیات و اجرایی این پروژه ها مقدمه ای برای پروژه های بعدی سال 1400 است که بیش از 20 هزار میلیارد تومان منابع برای این پروژه ها اختصاص یافته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها