کد خبر: 430079
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۱:۲۲
| |

عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس:

دخالتی در امور فدراسیون صورت نگرفته است / در پرونده ویلموتس کسی وطن فروشی نکرده

عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس درباره پرونده مارک ویلموتس و احتمال تعلیق فوتبال ایران گفت: در بحث ویلموتس یک قراردادی منعقد شده و یک شخصی در صدر این قرارداد بوده که باید بر این قرارداد نظارت می‌کرد. سازمان بازرسی به بحث قرارداد ویلموتس ورود پیدا کرده است.

دخالتی در امور فدراسیون صورت نگرفته است / در پرونده ویلموتس کسی وطن فروشی نکرده
کد خبر: 430079
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۱:۲۲

اعتمادآنلاین| پرونده غرامت سنگین مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال مجدداً برای فوتبال ایران دردسرساز شد و فوتبال ایران را با خطر تعلیق مواجه ساخت. فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قصد دارد فدراسیون فوتبال ایران را زیر تیغ تعلیق ببرد و بهانه این تهدید مسئولان فیفا، مسأله دخالت مقامات قضایی و دولتی در موضوع غرامت به مارک ویلموتس است. فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تا روز دوم سپتامبر 2020 (امروز) فرصت داده تا مدارک لازم و مرتبط با وضعیت فدراسیون فوتبال و توضیحات لازم در این خصوص را ارسال کند.

اسماعیل حسین زهی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به شکل‌گیری چنین شرایطی گفت: «ما از همان روز اول گفتیم که باید بدون سر و صدا و با حوصله کارها را پیش ببریم. براساس اساسنامه نه تنها فدراسیون فوتبال بلکه تمامی فدراسیون‌ها باید به صورت NGO و خودگردان باشند و در واقع دولتی نباشند. فدراسیون‌ها باید دارای یک مجمع باشند و درخصوص اتفاقاتی که می‌افتد، به آن مجمع پاسخگو باشند. اما فدراسیون‌های ورزشی کشور ما از جمله فدراسیون فوتبال بودجه دولتی دارد و در بحث ویلموتس هم این اتفاق افتاد و بخشی از دستمزد او از طریق اعتبارات دولتی پرداخت شد.»

او ادامه داد: «این موضوع باعث شد تا مقامات قضایی در بحث قرارداد ویلموتس ورود پیدا کنند؛ این در حالی است که فیفا و ای اف سی بحث ورود دولت به فدراسیون‌ها را قبول ندارند و این بحث برای امروز نیست و باید فکری به حال این موضوع شود و آن را اساسی حل کرد. ما نباید به دنبال فدراسیون فوتبال برویم و باید به سراغ دست اندرکارانی برویم که بر این قرارداد نظارت داشتند.»

این عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه از نظر ما قرارداد ویلموتس ارتباط چندانی با فدراسیون فوتبال ندارد، افزود: «در بحث ویلموتس یک قراردادی منعقد شده و یک شخصی در صدر این قرارداد بوده که باید بر این قرارداد نظارت می‌کرد. سازمان بازرسی به بحث قرارداد ویلموتس ورود پیدا کرده؛ قراردادی که رئیس وقت فدراسیون (مهدی تاج) با ویلموتس بسته و بعد از8 روز به تصویب هیأت رئیسه رسیده است. قاعدتاً باید قرارداد در ابتدا به هیأت رئیسه می‌آمد و در آنجا مصوب می‌شد و پس از آن توسط دو طرف به امضا می‌رسید.»

حسین زهی درخصوص حضور اعضای هیأت رئیسه در مجلس اظهار داشت: «براساس توضیحات کمیسیون اصل 90 قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال بعد از چند روز به هیأت رئیسه فدراسیون آمده و پس از آنکه دستگاه‌های نظارتی و بازرسی به این موضوع ورود پیدا کردند، 8 نفر به قوه قضائیه معرفی شدند اما این دلیل نمی‌شود وزیر ورزش که بالاترین مقام در حوزه ورزش است و هزینه برخی از فدراسیون‌ها را پرداخت می‌کند، بی تفاوت باشد و می‌تواند اعمال نظری بر قرارداد داشته باشد که متأسفانه این کار توسط وزارت ورزش انجام نشد.»


این عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس درخصوص موضوع تهدید چندین باره فدراسیون فوتبال به تعلیق گفت: «این موضوع پیش از این مطرح شده بود و باید اقدامی صورت گیرد. باید نه تنها فدراسیون فوتبال بلکه تمامی فدراسیون‌ها به صورت مستقل عمل کنند، در این صورت دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود و همه چیز در داخل فدراسیون حل می‌شود. فاجعه ویلموتس بیانگر عمق اشتباهات پی در پی در ورزش کشور است و مجلس یازدهم و فراکسیون ورزش در مقابل این اتفاق سکوت نخواهد کرد.»

حسین زهی ادامه داد: «فیفا می‌گوید شما در اساسنامه نوشتید مؤسسه غیرانتفاعی وابسته به دولت و این مشخص است که فدراسیون‌های شما دولتی است. در بحث ویلموتس ورود دستگاه‌های قضایی باعث حساسیت فیفا شده و باید به گونه‌ای برخورد شود که مشکلی برای فدراسیون فوتبال به وجود نیاید. فدراسیون جودو با چنین مشکلی مواجه و تعلیق شد اما موضوع فوتبال با جودو متفاوت است و فوتبال در کشور ما علاقه‌مندان زیادی دارد، مثلاً می‌بینید که ای اف سی اعلام کرده لیگ قهرمانان آسیا با حضور محدود هواداران برگزار می‌شود و امیدوارم اتفاقی برای فوتبال ما نیفتد تا هواداران بتوانند از این ورزش لذت ببرند.»


در این سال‌ها شائبه‌هایی وجود داشته مبنی بر اینکه برخی افراد از داخل با قراردادن اطلاعاتی به مجامع بین‌المللی به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند. او در پاسخ به این سؤال که به نظر شما در ماجرای ورود نهادها به پرونده ویلموتس چنین اتفاقی افتاده است و باعث حساسیت فیفا شده، بیان داشت: «فکر نمی‌کنم. این کار وطن‌فروشی است و فکر نمی‌کنم کسی این کار را انجام و اطلاعات به مجامع بین‌المللی بدهد. فیفا حساسیت زیادی روی فدراسیون فوتبال ایران دارد و قطعاً خبرها را رصد می‌کند.»

امیدواری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری به پرونده ویلموتس

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری به فارس گفت: «در جلسه معاونت حقوقی رئیس جمهوری، قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار گرفت و تمهیدات لازم برای دفاع مستدل از منافع فدراسیون و مصالح ورزش کشور در دادگاه حکمیت ورزش پیش‌بینی شد. همه بخش‌های حقوقی مرتبط دولت پس از بررسی قرارداد بر این باور هستند که با دفاع متقن می‌توان این پرونده را به سرانجام خوبی رساند. فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال بر اینکه به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند پول‌های فدراسیون فوتبال را پرداخت کند تأکید کرده و این نامه نشان می‌دهد پرداخت حقوق سرمربی سابق تیم ملی از کانال‌های بانکی مقرر، با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم کار آسانی نبوده و لذا نباید از این موضوع به سادگی گذشت.» همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت هم گفت: «مشکل قرارداد ویلموتس، عدم پرداخت ارز‌های فدراسیون فوتبال توسط فیفا به این مربی بوده است.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها