کد خبر: 430081
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۷:۴۹
| |

چگونه از تعلیق فوتبال جلوگیری کنیم؟

یک وکیل بین‌المللی مسائل حقوقی فوتبال درباره پرونده مارک ویلموتس گفت: باید این موضوع را برای فیفا جا انداخت زمانی که بحث تخلفات و رشوه گرفتن سپ بلاتر به وجود آمد، پلیس سوئیس به کمک کمیته اخلاق فیفا آمد. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران هم ابزار اطلاعاتی نیست و قوه قضائیه در جست و جوی کشف حقیقت است.

چگونه از تعلیق فوتبال جلوگیری کنیم؟
کد خبر: 430081
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۷:۴۹

اعتمادآنلاین| آرش شکرریز کارشناس و وکیل بین‌المللی مسائل حقوقی فوتبال درباره نامه فیفا به فدراسیون فوتبال و نگرانی این نهاد درباره دخالت در امور فوتبال چنین توضیح داد:«فیفا در تاریخ 27 آگوست 2020 (6 شهریور 99) نامه‌ای را به دبیرکل فدراسیون نوشته و گفته متوجه شدیم افرادی در ایران تحت اتهام غفلت در انجام وظایف‌شان شده‌اند و این به معنای دخالت افراد بیرونی در فوتبال است و نباید این اتفاق بیفتد. فیفا به‌بند یک ماده 14 اساسنامه فیفا اشاره کرده و خانم فاطما سامورا دبیرکل فیفا از فدراسیون خواسته تا در این خصوص پاسخ بدهد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که شرایط این پرونده، به‌صورت اشتباه به فیفا تفهیم شده است.»


او یادآور شد: «باید این موضوع را برای فیفا جا انداخت زمانی که بحث تخلفات و رشوه گرفتن سپ بلاتر رئیس سابق این نهاد به وجود آمد، پلیس و نیروهای امنیتی سوئیس به کمک کمیته اخلاق فیفا آمدند و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران هم ابزار اطلاعاتی نیست که این کار را انجام دهد و قوه قضائیه ایران در جست و جوی کشف حقیقت و کمک به کمیته اخلاق است. ضمن اینکه باید به فیفا یادآور شد که فدراسیون ایران از منابع عمومی کشور استفاده می‌کند و باید بر اساس قوانین داخلی کشور حرکت کند. حالا هم که بیم ورود تبانی اشخاص ثالث در قرارداد ویلموتس وجود دارد و به نظر می‌رسد افرادی در آن ذی نفع هستند و در داخل و بیرون چارت فدراسیون بوده‌اند، 8 نفر به دادستانی تهران احضار شده‌اند تا درباره اتهاماتی که به آنها وارد است، توضیح بدهند. بعد از آن نتایج تحقیقات قوه قضائیه و سازمان بازرسی و اطلاعات در اختیار فیفا قرار داده شود تا مجازات‌هایی از قبیل محرومیت از حضور در فوتبال که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، برای فیفا محرز شود.»


شکرریز درباره نامه فیفا توضیحات خود را این طور ادامه داد:«فیفا می‌گوید ما ارکان قضایی داریم که به این مسأله رسیدگی کند. بله فدراسیون فوتبال هم ارکان قضایی دارد ولی کمیته اخلاق فیفا یا فدراسیون امنیتی نیستند که کسی را بازداشت کنند و از این طریق اطلاعات کسب کنند. پس باید به فیفا فهماند همان طور که دادگاه‌های سوئیس وارد پرونده بلاتر شدند، این پرونده هم دارای اتهام فساد است نه غفلت در انجام وظایف. اشخاص ثالثی در عقد قرارداد با ویلموتس سهیم بوده‌اند و فیفا باید این موضوع را متوجه شود که دادگاه‌های ایران صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارند. این به معنای دخالت در امور فدراسیون یا رئیس سابق یا سرپرست فعلی نیست، بلکه کمک به کشف حقیقت است.»


این کارشناس و وکیل بین‌المللی مسائل حقوقی فوتبال درباره اینکه آیا فیفا با این توضیحات قانع خواهد شد یا خیر، چنین پاسخ داد:«باید به فیفا گفت که نتیجه این تحقیقات که حاکی از فساد و رشوه افراد ثالث است به این نهاد ارسال خواهد شد. این کار غفلت نبوده و باید گفت که تبانی و فساد است و باید با خاطیان برخورد شود. باید به فیفا گفت که اطلاعات غلطی دریافت کرده و مجرمان می‌خواهند از قانون فرار کنند. انجمن دوستی ایران و هلند چه مسئولیتی داشته که مربی به ما معرفی کند؟ چه کسانی به فدراسیون گفته‌اند که با کارلوس کی روش قطع همکاری شود؟ این افراد بیرون از چارت فدراسیون بوده‌اند. همکار من آقای خوارزمی در 2 نامه به فدراسیون نوشته بود که لودویک دلشات وکیل سوئیسی پرونده ویلموتس این پرونده را می‌بازد. او در پرونده تراکتور هم بازنده بوده ولی به آن توجه نشد. حالا هم وقتی مقصران توسط نهادهای قضایی مشخص و از مجموعه فدراسیون اخراج شوند، دیگر فیفا نمی‌گوید که دخالت شده است.»

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها