کد خبر: 430873
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ساعت‌های سرنوشت‌ساز لبنان در یک‌ماهگی انفجار بیروت

یک ماه و اندی پس از انفجار مهیبی که نیمی از بیروت را به ویرانه تبدیل کرد، و زلزله سیاسی بعد از آن که تغییرات بنیادینی در کابینه کشور پدید آورد و سبب شد مکرون 2 بار به بیروت سفر کند، لبنان همچنان ساعات دشواری را در سیاست سپری می‌کند.

ساعت‌های سرنوشت‌ساز لبنان در یک‌ماهگی انفجار بیروت
کد خبر: 430873
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- یک ماه و اندی پس از انفجار مهیبی که نیمی از بیروت را به ویرانه تبدیل کرد، و زلزله سیاسی بعد از آن که تغییرات بنیادینی در کابینه کشور پدید آورد و سبب شد مکرون 2 بار به بیروت سفر کند، لبنان همچنان ساعات دشواری را در سیاست سپری می‌کند.

همزمان با گذشت یک ماه از انفجار ویرانگر بیروت، در حالی که آواربرداری ویرانی‌ها همچنان ادامه دارد، روند تشکیل کابینه مصطفی ادیب نخست‌وزیر مکلف نیز از میان گردوغبار این هیاهو رفته‌رفته آشکار می‌شود.

اینکه آیا ادیب خواهد توانست در ضرب‌الاجل 2هفته یا حداکثر سه‌هفته‌ای کابینه تشکیل دهد معمایی است که حل آن تنها نیاز به مرور زمان دارد.

از سوی دیگر اینکه فشارهای فرانسه تا چه حد می‌تواند کشور را به سوی یک کابینه تکنوکرات واقعی سوق داده و تا چه حد جریان‌های سیاسی سنتی حاکم بر سرنوشت سیاسی لبنان حاضر به پذیرش این امر هستند نیز معمایی به مراتب پیچیده‌تر می‌نماید.

آیا کابینه بیروت خواهد توانست کشتی آرامش را در لنگرگاه تخریب‌شده این بندر پهلو دهد؟

آیا قدرت‌های متخاصم منطقه‌ای و بین‌المللی اراده ملت لبنان را خواهند پذیرفت؟

نقش آمریکا در طرح پیشبرد سیاسی در لبنان چیست؛ آیا واقعاً در کنار فرانسه ایستاده و نقش مکمل را ایفا می‌کند یا منتظر اولین فرصت مناسب برای سبقت گرفتن از پاریس است؟

به زعم کارشناسان، گرچه کاخ سفید نسبت به اظهارات مکرون در مورد حزب‌الله دست به اعتراضات نیم‌بندی زده، اما تصور نمی‌رود ادیب راه چندان دشواری برای تشکیل کابینه خود در پیش داشته باشد.

موج انفجار بندر بیروت ظاهراً راه او را برای تشکیل کابینه همواره کرده است و شاید تا همین روزها باید منتظر تولد کابینه‌ای باشیم که همه امیدها به شکل و شمایل جدید آن است.

گرچه این سناریو بسیار خوش‌بینانه می‌نماید، اما در این خوش‌بینی رگه‌هایی از بدبینی نسبت به میزان مقاومت کابینه در برابر موج مخالفت‌های بعدی نیز حس می‌شود.

این راه زمانی صعب‌العبورتر جلوه می‌کند که بدانیم ادیب برنامه‌ای پنج‌ماده‌ای برای روند تشکیل کابینه خود برگزیده است. پنج دستور کار اعلام‌شده ادیب عبارت است از: اول از همه رسیدگی به پرونده‌های اصلاحات سریع، ترسیم نقشه راه دولت در چارچوب طرح فرانسوی، تشکیل کابینه‌ای کوچک متشکل از 14 وزیر، توزیع کرسی‌های 14گانه کابینه بین طوایف لبنانی و دست آخر تعیین نام شخصیت‌هایی که این کرسی‌ها را اشغال خواهند کرد.

به گفته کارشناسان، موفقیت ادیب بیش از آنکه به میزان کارآمدی او و کابینه‌اش مربوط باشد، به پشتکار جریان‌های سیاسی لبنان در کارشکنی در انجام برنامه‌های او ربط پیدا می‌کند؛ همان جریان‌هایی که از هم‌اکنون در صدد اختلاف‌افکنی بین او و رئیس‌جمهور میشل عون هستند، و این از اقداماتی همچون ایجاد چندین صفحه فیک به نام ادیب برای حمله به عون و دیگر اعضای تشکیل‌دهنده جریان 8 مارس کاملاً هویداست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها