کد خبر: 430925
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۰۹:۵۴:۳۱
| |

تغییر دوباره اعضای هیات طالبان در آستانه مذاکرات صلح

شروع نخستین دور مذاکرات صلح بین افغانستانی در حالی با تأخیر مواجه شده که گمانه زنی‌های رسانه ای در افغانستان در مورد بی نتیجه ماندن دور اول نشست شدت یافته است.علاوه براین تغییر دوباره اعضای هیات طالبان هم در آستانه آغاز مذاکرات صلح براین گمانه زنی ها قوت بخشیده است.

تغییر دوباره اعضای هیات طالبان در آستانه مذاکرات صلح
کد خبر: 430925
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۰۹:۵۴:۳۱

اعتمادآنلاین| ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان شب گذشته در توئیتر خود به نقل از رهبر این گروه نوشت: تیم مذاکره کننده 21 عضو دارد و مولوی عبدالحکیم ریاست این تیم را برعهده خواهد داشت.

پیش از این گفته شد که عباس استانکزی ریاست هیأت مذاکره کننده با دولت افغانستان را برعهده خواهد داشت اما اکنون مولوی عبدالحکیم، ریاست هیأت را عهده دار شده و عباس استانکزی بعنوان معاون عبدالحکیم انتخاب شده است.

مجاهد افزود: محمدنعیم وردک نیز به عنوان سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به جای «سهیل شاهین» انتخاب شده است.

روز گذشته رسانه‌های افغانستان نوشتند: سفر هیأت سیاسی طالبان به پاکستان که به دعوت وزارت خارجه آن کشور صورت گرفته بود، پس از 12 روز نشست‌های مختلف پشت درهای بسته به پایان رسید و با تغییراتی در اعضای تیم مذاکره کننده، آنها عازم قطر شدند.

اما برخی منابع در داخل افغانستان تغییرات در سطح رهبری طالبان را فراتر از هیأت قطر خوانده و گزارش دادند: احتمال دارد به جای ملاهیبت‌الله ،ملایعقوب فرزند ملامحمدعمر رهبر سابق طالبان جایگزین شود. موضوعی که منابع رسمی تاکنون آن را تائید نکرده اند.

از سوی دیگر ،دولت افغانستان علت تأخیر در آغاز مذاکرات بین افغانستانی در قطر را که باید تاکنون بصورت رسمی آغاز می شد، آماده نبودن هیأت طالبان عنوان کرده است.

«فریدون خوزون» سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این زمینه به طلوع نیوز گفت: طالبان تاکنون حاضر نشده که مذاکرات بین افغانستانی به صورت رسمی آغاز شود و شورای عالی مصالحه ملی در انتظار آماده شدن طالبان است.

سهیل شاهین، سخنگوی سابق دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر هم به رسانه ها گفت: هیأت طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر بامداد شنبه از اسلام‌آباد به دوحه رسیده‌ و رایزنی برای مشخص شدن زمان آغاز مذاکرات ادامه دارد.

احمدسعیدی آگاه مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در کابل در باره دور نخست و آغازین مذاکرات بین افغانستانی در صفحه فیسبوک خود نوشت: هیأت دولت افغانستان ماموریت یافته است که در دور نخست بر آتش‌بس سراسری تأکید کند و دفاع از جمهوریت و بقای دولت کنونی و قانون اساسی خط قرمز آنها در مذاکرات باشد. اما در مقابل گروه طالبان بر ایجاد حکومت موقت برای 6 ماه تحت ریاست دکتر عبدالله عبدالله تأکید خواهد کرد.

وی افزود: طالبان خواستار سپردن مسئولیت وزارت دفاع به ملا عبدالغنی برادر خواهد شد و همزمان می خواهد تا 150 هزار نفر جنگجوی این گروه و حامیان آنها در سه وزارت خانه دفاع ملی، کشور و امنیت ملی در پست های مختلف جابجا شوند.

طبق این گزارش، "طالبان همچنین بر سپردن مسئولیت دادگاه عالی به ملا هیبت الله رهبر این گروه تأکید خواهند کرد. لغو وزارت امور زنان و تقسیم مساوی سایر وزارت خانه ها میان دولت افغانستان و گروه طالبان،لغو مجلس نمایندگان و ایجاد مجلس شریعت اسلامی به جای آن از دیگر خواسته های این گروه خواهد بود."

سعیدی نوشت: طالبان پیشنهاد خواهد کرد که کمیته ای از علمای دینی و حقوق دانان برای تعدیل قانون اساسی ایجاد شود و گفته می شود که طالبان پیشنهادات خود را با مقام های آمریکایی و پاکستان نیز در میان گذاشته است.

سعیدی افزود: با چنین خواسته‌هایی احتمالا نتیجه از اول روشن است که پیشرفت و دستاوردی در دور نخست مذاکرات متصور نیست و پس از پایان دور نخست فشارهای جهانی بخصوص از سوی آمریکا شاید آهسته آهسته خط های قرمزهای هر دو طرف را کمرنگ سازد تا پیشرفتی در مذاکرات صورت گیرد.

قرار بود چهارشنبه هفته گذشته هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان به ریاست معصوم استانکزی عازم قطر شود اما این سفر به تعویق افتاد که اکنون شورای عالی مصالحه علت آن را عدم آمادگی طالبان عنوان کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها