تکذیب منع حضور زنان درفصل گاوبانگی از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست

رییس سازمان محیط زیست گفت: هیچگونه بخش‌نامه‌ای برای منع حضور زنان در مناطق چهارگانه محیط زیستی و فصل گاوبانگی (از اواسط شهریور تا مهرماه) صادر نشده است.

تکذیب منع حضور زنان درفصل گاوبانگی از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست
کد خبر: 430992
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری امروز در حاشیه نشست احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا سازمان حفاظت محیط زیست بخشنامه‌ای برای منع حضور زنان در مناطق چهارگانه محیط زیستی صادر کرده است، گفت: چنین چیزی اصلا وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مشکلی با حضور زنان در مناطق خود و مراسم موسوم به گاوبانگی ندارد.

به گفته وی حراست یک استان با این ماجرا سلیقه‌ای برخورد کرده است اما به هیچ عنوان منعی برای حضور زنان وجود ندارد.

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست حضور زنان در مناطق چهارگانه را ممنوع اعلام کرده، منتشر شده است همچنین گفته می‌شد که حضور زنان در فصل موسوم به گاوبانگی ممنوع شده است. فصل گاوبانگی به دوره جفت گیری مرال ها گفته می شود که از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد.

تصمیم ادامه ساخت سدهای نیمه کاره بعد از 1407

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: قرار بود سدهای جدید در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ساخته نشود و آب اضافه سدهای موجود به سوی دریاچه رها سازی شود از این رو برخی از سدها که بالای 50 درصد پیشرفت داشتند مانند سد نازلو و باراندوزچای نیمه تمام رها شد چون اجازه ساخت به آن ها را ندادیم.

کلانتری افزود: اواخر امسال یک میلیارد متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می شود و از سال 1407 که تراز اکولوژیک دریاچه به حد نصاب خواهد رسید، می توان 400 تا 500 میلیون متر مکعب از حقابه دریاچه را کاهش و به امور دیگر اختصاص داد، ان زمان باید بررسی شود که آیا سدهای نیمه کاره تمام بشوند یا همچنان باقی بمانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در روند احیای دریاچه ارومیه با مردم منطقه مشکلی نداشتیم اما با مسئولان استانی بسیار مشکل داشتیم در دو سال اول با ستاد حداقل همکاری را داشتند از این رو وقت بسیاری صرف توجیه این مسئولان شد. مثلا در حوضه آبریز دریاچه چغندر قند که محصولی بسیار آب بر است کشت می کردند و آن را برای تبدیل شدن به قند به اصفهان حمل می کردند در حالی که این کار هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشت و یک سیاست غلطی بود که دنبال می شد مثلا 400 هزار تن چغندر قند با صرف آبی به میزان سد سیلوه مصرف می شد در حالی که در نهایت پنج میلیون دلار ضرر به همراه داشت.

کلانتری ادامه داد: بسیار تلاش کردیم تا مسئولان استانی را مجاب به متوقف کردن کشت چغندرقند کنیم تا بالاخره مسئولان با ستاد همسو شدند.

معاون رئیس جمهوری درباره اینکه آیا اشتباهی در روند احیا نداشتید؟ گفت: قطعا هر کاری اشتباهاتی به همراه دارد مثلا در ابتدای برنامه ریزی ها تصمیم گرفته بودیم که 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که از زرینه رود آب دریافت می کردند به صورت "نه کاشت" انجام شود و خسارت آن به کشاورزان پرداخت شود اما بعدها مشخص شد که اگر 10 درصد در مصرف آب صرفه جویی شود دیگر نیازی به اجرای این طرح نیست بنابراین هر لحظه و هر جا که اشتباهی داشتیم حتما درصدد اصلاح آن برآمدیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصمیم گرفته بودیم که جاده میانگذر دومی برای دریاچه احداث کنیم این پل باید سه سال پیش اجرا می شد اما به علت کمبود بودجه به امسال موکول شد، با احداث این پل 500 متری از سمت غرب دریاچه گردش آب به 98 درصد خواهد رسید که در مدت 6 تا 7 ماه ساخت ان به پایان می رسد. احداث این پل کاهش چرخش آب ناشی پل میانگذر کلانتری را جبران خواهد کرد.

کلانتری گفت: هزینه های احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال به اتمام می رسد و برای سال آینده شاید حدود 100 میلیارد تومان نیاز باشد و برای سال های بعد حدود 30 میلیارد تومان مورد نیاز است این در حالی است که سیاست ها در راستای احیای دریاچه ارومیه نباید تغییر کند، من نمی توانم تضمین دهم که دولت بعد نگوید که مثلا می خواهم سدها را احیا کنم حاکمیت باید مانع اجرای آن شود، در واقع آن 30 میلیارد تومان نیز هزینه مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه و نظارت بر آن است.

وی ادامه داد: اگر سیاست ها تغییر نکند دریاچه تا سال 1406 قطعا احیا خواهد شد، با اقدامات صورت گرفته تا پایان اسفند ماه امسال حدود پنج میلیارد متر مکعب آب به دریاچه می رسد که با احیای کامل ان در سال 1406 حدود 14 میلیارد و 980 میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه خواهد بود که این حجم آب جدای از میزان تبخیر است.

کلانتری گفت: در سال های اول شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده می کردیم اما از سال 1396 خودمان تولید کننده شدیم به طوری که مرکز منطقه ای اسکاپ که در زمینه گرد و غبار فعالیت می کند در راستای اقدامات موفق ستاد مرکز خود را در تهران مستقر کرد، هر سال نیز 10 تا 15 نفر از سفرای کشورهای دیگر به ویژه اروپایی برای پیگیری شرایط دریاچه ارومیه وارد منطقه میشوند و فعالیت در این عرصه به یک برند بین المللی تبدیل شده است.

وی افزود: امروز حدود 96 درصد از کانون های گرد و غبار اطراف دریاچه ارومیه مهار شده است و آن چند درصد باقیمانده نیز به زودی مهار می شود، در واقع دریاچه به میعادگاهی برای دانشمندان سراسر جهان تبدیل شده است.

بروز مشکلات زیست محیطی در عدم پذیرش آمایش سرزمین و توسعه پایدار

معاون رییس جمهوری درباره اینکه چرا می گذاریم کار به جاهای باریک بکشد آن زمان کار را شروع می کنیم، گفت: دو اصل جهانی را قبول نداشتیم، نزدیک به 60 سال است که اصل آمایش سرزمین در دنیا اجرا می شود و یا از دهه 70 دنیا به اصل توسعه پایدار رسیده اما ما آن را قبول نداشتیم و تازه بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که در حال تهیه نقشه آمایش سرزمین است .

وی تاکید کرد: مشخص بود که با قبول نداشتن این دو اصل در آینده مشکلات زیادی گریبانگیر ما خواهد شد که امروز نتیجه آن خشک شدن تالاب ها و یا پسماندهای شمال کشور است، وقتی که برنامه آمایش نداشته باشیم هر نهاد و یا سازمانی برای خود برنامه ریزی می کند و همه کارها ناهماهنگ پیش می رود، مثلا ایران با افغانستان در سال 1351 قرار داد بست تا سالانه 826 میلیون متر مکعب آب به ما بدهد که برای این میزان آب در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت برنامه ریزی کردند اما حق محیط زیست دیده نشد که نتیجه آن خشک شدن هامون است ، البته از آن میزان آب حدود 400 میلیون متر مکعب نیز تبخیر می شود که با این شرایط 46 هزار هکتار توسعه کشاورزی صورت گرفته است که این روند نتیجه ناهماهنگی میان دستگاه ها است که از عدم پذیرش امایش سرزمین و توسعه پایدار نشات می گیرد.

کلانتری ادامه داد: در بسیاری از کشورها فولاد و پتروشیمی باید در کنار منابع آبی ایجاد شوند اما ما همه کویرهای ما شده فولاد و پتروشیمی که از سال 1398 دولت دستور دارد که فولاد و پتروشیمی نباید در نقاطی از کشور که آب ندارند ایجاد شود و مجوز به آنها داده نخواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از روزی که وادر سازمان حفاظت محیط زیست شدم برای زباله های شمال کشور برنامه داشتیم، سال اول یک میلیارد و 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ساماندهی پسماندها با اولویت استان های شمالی بودجه گذاشته شد اما مجلس وقت این پول را از سهم محیط زیست برداشت و به بخش های دیگر اختصاص داد در حالی که اگر این کار نمی شد اکنون مشکل پسماندها حل شده بود، البته امسال نیز اعتباری برای این کار از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده اما تا تخصیص یابد و کار اجرایی شود زمان می برد.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه طبق قانون هیچ جنگلی قابل واگذاری نیست، افزود: وسعت آق قلا حدود 5 هزار و 600 هکتار است که از این میزان 400 هکتار آن مستثنیات است که می تواند وقف شود البته اگر وقف باشد اما جنگل قابل وقف نیست، البته آن پنج هزار هکتار هم وقف باشد جزو وقف محسوب نمی شود و اگر وقف نامه ای باشد خودبخود باطل می شود اگر هم اوقاف این کار را کرده باشد باید باطل شود.سازمان اوقاف هم مدعی ان نیست اما آن 400 هکتار اگر سند داشته باشد می تواند مدعی شوند .

وی تاکید کرد: دماوند هم نمی تواند وقف شود چون آثار ملی است اگر واقف می خواهد وقف کند اول باید مالکیت خود را اثبات کند در حالی که آثار ملی مالک شخصی ندارد ، در قانون اساسی جنگل جزو انفال است و قابل وقف نیست. سازمان جنگل ها باید محکم از حقوق خود دفاع کند.

کلانتری اظهار داشت: بایدقبول کنیم که آتش سوزی جنگل ها بخشی از اکولوژیک طبیعی است، امسال بیش از میلیون هکتار از جنگل های سیبری در آتش سوخت، در ایران نیز امسال با توجه به بارندگی های خوب و پوشش گیاهی مناسب دو هزار و 36 هکتار از جنگل و 19 هزار هکتار از مراتع در آتش سوخت که بیش از 90 درصد آن عمدی و عامل انسانی بوده که از بخش زیادی از آن از خصومت های قبیله ای نشات می گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها