کد خبر: 431107
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۰۵:۳۲:۱۸
| |

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، نامزدی معرفی نمی‌کنیم / اصلاح‌طلبان، به دنبال اعتماد از دست رفته

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت در صورتی که شورای نگهبان نامزد مورد تایید و شناخته شده اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت کند این احتما وجود دارد که از کاندیدای دیگری حمایت نکنند.

چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، نامزدی معرفی نمی‌کنیم / اصلاح‌طلبان، به دنبال اعتماد از دست رفته
کد خبر: 431107
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۰۵:۳۲:۱۸

اعتمادآنلاین| محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در رابطه با «برنامه اصلاح طلبان برای 1400» گفت: اصلاح طلبان قبل از رسیدن به کاندیدا، نیازمند روش مورد اتفاق برای دستیابی به شیوه مشارکت و دستیابی به گزینه مورد وثوق جبهه اصلاحات هستند. روشی که برآورنده نیازها و پاسخگوی مطالبات و حاجات حوزه اصلاح طلبی باشد. اصلاح‌طلبان فقط به خودشان فکر نکرده و نمی‌کنند. روش اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400باید کارآمد باشد و همچنین تعامل مناسب را بین جریان های داخلی و بین‌المللی ایجاد کند؛ کشور را از موضع تقابلی به موضع تعاملی بکشاند و شرایط داخلی و بیرونی را برای ثبات و پایداری اقتصاد کشور، مهیا سازد.

او ادامه داد: سرمایه اصلی نظام، مردمند؛ مایه رونق و اعتبار همه جانبه کشور نیز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت توسط آنهاست. اصلاح‌طلبان می‌اندیشند که در کوتاه مدت با چه ابزاری می‌توان، اعتماد مخدوش شده مردم نسبت به روش های مدنی، سیاسی و توسعه ای را باز تولید کرد و رونق بخشید تا منجر به مشارکت مردم در عرصه انتخابات شود. اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند اصلاح طلبان حرفی برای گفتن نخواهند داشت. برای حضور اصلاح طلبان در عرصه باید مردم به عرصه بیایند.

جوادی حصار با اشاره به نقش مردم در انتخابات بیان کرد: برای مشارکت مردم در انتخابات باید سیگنال‌های خیلی روشن و قابل باوری از طرف حاکمیت و جریان‌های تاثیرگذار و دارای قدرت به مردم داده شود، به صورت اثباتی اعتماد مردم جلب شود که همه گرایش‌های ملی، میهنی حتی منتقدان و مخالفان قانونی می‌توانند در انتخابات کاندیداهای همسطح و همسنگ داشته باشند، نباید در حوزه انتخابات ریاست جمهوری بگوئیم که چه افرادی مطرح شوند تا نظام تائیدشان کند بلکه باید فکر کرد تا چه کنیم که افرادی مطرح شوند که توانایی، رفع بحران‌ها و دفع مضرات موجود در شرایط کنونی را، داشته باشند. باید کسانی را به میدان بخوانیم که بتوانند کشتی بحران زده کشور را به منزل آرامش، ثبات و پایداری فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برسانند. باید دغدغه اینکه چه کسی مطرح شود که مورد تایید قرار گیرد تبدیل شود به دغدغه پیدا کردن کسی که، راه های برون رفت از این شرایط را بلد باشد، این رویکرد بسیار تعیین کننده است. باید دید چه کسی را می‌توان راضی کرد که به میدان بیاید و این بار سنگین را به دوش بکشد و کشور را به سرمنزل مقصود، برساند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان تا به این اجماع نرسند که چه کسی توان اداره کشور و خروج از مشکلات را دارد؟ هر اتفاقی را که در حوزه ریاست جمهوری رقم بزنند «آب در هاون کوبیدن است»، گفت: رئیس جمهور بعدی چه از جناح راست باشد چه از جناح چپ، باید مشکلات کشور را حل کند. متاسفانه در شرایط کنونی، همه سعی دارند در کار یکدیگر دخالت کنند. رئیس جمهور باید با اختیارات کامل نفر اول، اجرایی کشور باشد. اگر قرار باشد رای مردم نافذ و منشا تاثیر باشد، باید رئیس جمهور با رای مستقیم مردم و فارغ از نظارت های فراقانونی انتخاب شود و با قدرت و صولت برخاسته از رای مردم به تحقق برنامه های درون و بیرون کشور مبادرت کند، برای رسیدن به این مساله در زمان کوتاه تا انتخابات، مشکلات فراوانی در پیش داریم و امکان تحقق آن بسیار کم است. من نقطه مطلوب که مثلا 75 درصد جمعیت کشور در انتخابات شرکت کنند را خیلی دور از دسترس می‌دانم. اگر نتوانیم در انتخابات پیش‌رو درصد مناسبی از مشارکت مردم را داشته باشیم در مناسبات منطقه ای، بین المللی و حتی مناسبات داخلی دچار مشکلات آزاردهنده ای خواهیم شد.


این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که، اگر شورای نگهبان بخواهد نامزدهای شاخص اصلاح طلب را رد صلاحیت کند یعنی تجربه ای که در انتخابات مجلس یازدهم شاهدش بودیم تکرار شود آیا ممکن است اصلاح‌طلبان نامزدی را معرفی نکنند؟ اظهار کرد: بدون تردید چنین اتفاقی را شاهد هستیم، اگر بخشی از اصلاح‌طلبان فردی که اصلاح‌طلب نیست را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کنند قطعا از پشتوانه کامل اصلاح‌طلبان برخوردار نخواهد بود.

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که طبق این صحبت شما به نوعی راه ورود چهره‌های غیر اصلاح‌طلب در لیست اصلاح‌طلبان، باز نیست، گفت: راه ورود افراد غیر اصلاح‌طلب بسته نیست اما اگر قرار باشد در این شرایط، اصلاح طلبان از شخصی استفاده کنند باید خیلی شفاف و روشن مثل یک مدیر پروژه، امور را به او بسپارند و تعهدات بعدی را از او بگیرند، نباید حمایت به صورت گذشته انجام شود. اصلاح طلبان باید با رئیس دولت آینده، وارد تعامل و گفتگوهای روشن شوند و پروژه محور با او بحث کنند بنابراین نباید بدون قید و شرط از کسی، حمایت کرد.

این فعال سیاسی در رابطه با حمایت اصلاح طلبان از نامزدهای احتمالی مانند عارف و جهانگیری که پیشینه حضور در انتخابات را نیز دارند، بیان‌کرد: هیچ بعید نیست ولی اگر قرار باشد این بزرگواران مورد حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرند، شخص آنها مورد حمایت قرار نخواهد گرفت و برنامه‌های آنها مهم است. اگر برنامه‌ها قابلیت اجرا داشته باشد و ضمانت اجرایی آنها، روشن باشد، شانس توجه اصلاح‌طلبان را پیدا خواهند کرد.

او در پاسخ به این سوال که از بین سه گزینه احتمالی ظریف، عارف و جهانگیری، کدام یک شانس بیشتری خواهند داشت؟ اظهار کرد: باید در شرایط خودش اعلام نظر کنیم اظهارنظر پیش از موقع را به مصلحت نمی‌دانم. این ها بازیکنانی هستند که در پست های مختلف بازی می کنند. باید با توجه به شرایط و اقتضائات و اینکه با چه کسی می خواهند، رقابت کنند و در چه فضایی می خواهند کار کنند، دست به گزینش بزنیم. در بین اصلاح طلبان نگرش منفی نسبت به هیچ کدام از این سه نفر، وجود ندارد ولی در شرایطی که فصل انتخابات باشد آن وقت تبیین و تشریح توانایی ها نسبت به مدیریت می تواند، امتیازات را جابجا کند. به مصلحت جمعی اصلاح طلبان نیست که کاندیداهایمان را محصور به افراد کنیم، شاید کاندیدای دیگری هم داشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که ممکن است اصلاح طلبان از شخصیت های‌ جدید که کارنامه یا شناسنامه خیلی شناخته شده ندارند و در اذهان عمومی مطرح نباشند حمایت کنند، گفت: ممکن است کسی اشتهار لازم را نداشته باشد ولی توانمند باشد. باید دید در آن مقطع زمانی، کشور نیازمند به چه فردی است. مثلا در دوره ریاست جمهوری آینده همانطور که رهبری فرمودند، امسال سال جهش تولید است اگر‌ در انتخابات دوره آینده ریاست جمهوری، کشور را نیازمند تنش زدایی منطقه ای و جهانی بدانیم و یا اگر بنایمان بر این باشد که فقط به توسعه اقتصادی و تحکیم مبانی اقتصاد داخلی بپردازیم، ضرورتا باید یک مدیر اقتصادی را برجسته کنیم. به نظرمن این موارد خیلی اهمیت دارد و نباید به دنبال چهره ناآشنا بگردیم؛ ما باید به دنبال چهره توانمند بگردیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها