کد خبر: 431511
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات بلاروس| ماریا کولسنیکوا یکی از رهبران مخالفان ناپدید شده است

ماریا کولسنیکوا یکی از اعضای کمپین انتخاباتی نامزد اپوزیسیون بلاروس، اسوتلانا تیخانوفسکایا، بود، کسی که در انتخابات 9 آگوست در رقابت با لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، ادعای پیروزی کرد. او روز دوشنبه به همراه حداقل سه عضو دیگر شورای هماهنگی ربوده شده است.

اعتراضات بلاروس| ماریا کولسنیکوا یکی از رهبران مخالفان ناپدید شده است
کد خبر: 431511
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- رسانه‌های اوکراینی گزارش داده‌اند که ماریا کولسنیکوا، یکی از رهبران اپوزیسیون بلاروس پس از آنکه در مینسک ربوده شده از عبور اجباری از مرز اوکراین امتناع کرده است.

به گزارش این رسانه‌ها، کولسنیکوا در مرز اوکراین پاسپورتش را پاره کرده است تا مانع دیپورت خود از بلاروس شود.

در مرز اوکراین چه رخ داده است؟

روز دوشنبه مردانی با صورت‌های پوشیده با ماسک ماریا کولسنیکوا را در مینسک ربودند. همچنین خبرها حکایت از این دارد که 2 چهره دیگر اپوزیسیون نیز ناپدید شده‌اند. این سه فعال سیاسی در ساعت چهار صبح امروز به الکساندرووکا در مرز اوکراین و بلاروس برده شدند.

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین گزارش داده که کولسنیکوا برای ممانعت از خروج از کشور پاسپورت خود را پاره کرده تا نیروهای گارد مرزی اوکراین به او اجازه ورود ندهند.

به نظر می‌رسد آنتون رودننکوو و ایوان کراوتسوف، دو فعال دیگر اپوزیسیون که همراه کولسنیکوا بودند اکنون در اوکراین هستند.

مرز اوکراین

طبق گزارش خبرگزاری بلتا، کولسنیکوا در مرز از ماشین به بیرون هل داده شده و زمانی که برای خروج از کشور امتناع کرده دوباره توسط نیروهای گارد مرزی بلاروس بازداشت شده است.

مقامات رسمی این حوادث را تایید نکرده‌اند و روشن نیست دقیقاً چه اتفاقی در مرز اوکراین رخ داده است.

آنتون بیچوکوفسکی، سخنگوی گارد مرزی بلاروس، به رویترز گفت: کولسنیکوا اکنون بازداشت شده است. نمی‌توانم بگویم محل نگهداری او مشخصاً کجاست، اما او بازداشت شده است.

ربوده شدن سه عضو شورای هماهنگی

کولسنیکوا یکی از اعضای کمپین انتخاباتی نامزد اپوزیسیون بلاروس، اسوتلانا تیخانوفسکایا، بود، کسی که در انتخابات 9 آگوست در رقابت با لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، ادعای پیروزی کرد.

او روز دوشنبه به همراه حداقل سه عضو دیگر شورای هماهنگی بازداشت شده است، شورایی که با رد گسترده نتایج انتخابات برای جابه‌جایی مسالمت‌آمیز قدرت در انتخاباتی که لوکاشنکو مدعی است در آن با 80 درصد آرا پیروز شده است، تشکیل شد.

ماریا کولسنیکوا

واکنش کشورهای اروپایی به سرکوب و بازداشت مخالفان در بلاروس

آلمان و انگلیس خواستار پاسخگویی در مورد محل نگهداری کولسنیکوا شده‌اند. دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس، در توییتی نوشت: «به صورت جدی نگران سلامت ماریا کولسنیکووا در بلاروس هستم. رژیم لوکاشنکو باید بازگرداندن بی‌خطر او را بالاترین اولویت خود قرار دهد. این رژیم باید رفتار خشونت‌آمیز با معترضان را متوقف کند، زندانیان سیاسی را آزاد و گفت‌وگو با مخالفان را آغاز کند.»

با ابراز نگرانی از سرنوشت کولسنیکوا، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، نیز خواستار «شفافیت در مورد محل نگهداری و آزادی کلیه زندانیان سیاسی در بلاروس» شد.

هایکو ماس

اتحادیه اروپا نیز خواستار آزادی فوری 600 زندانی سیاسی بلاروس شده که در طول اعتراضات بازداشت شده‌اند.

بزرگ‌ترین موج بازداشت و سرکوب معترضان

وزارت کشور بلاروس اعلام کرده است روز یکشنبه 633 نفر به جرم تجمع غیرقانونی بازداشت شده‌اند. این یکی از بزرگ‌ترین موج‌های دستگیری از آغاز اعتراضات تاکنون است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از مقامات بلاروس انتظار دارد تا آزادی فوری همه زندانیان سیاسی که قبل و بعد از انتخابات جعلی 9 آگوست بازداشت شده‌اند را تضمین کند. اتحادیه اروپا افرادی را که مسئول خشونت، سرکوب و جعل نتایج انتخابات هستند تحریم خواهد کرد.»

اتحادیه اروپا

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا، نیز خواستار آزادی بازداشت‌شدگان از جمله اعضای اپوزیسیون و روزنامه‌نگاران شده است: «بازداشت‌های خودسرانه اخیر و سرکوب مخالفان غیرقابل قبول است.»

هر چه بیشتر ما را بترسانند مردم بیشتری به خیابان می‌آیند

تیخانوفسکایا، رقیب اصلی لوکاشنکو، که تحت فشار مقامات مجبور به ترک کشور شد و هم‌اکنون در لیتوانی پناهنده شده است در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر چه بیشتر تلاش کنند تا ما را بترسانند مردم بیشتری به خیابان خواهند آمد.»

این انتخابات مناقشه‌برانگیز اعتراضاتی را جرقه زده است که موجب به خیابان آمدن ده‌ها هزار معترض در این کشور عضو شوروی سابق با 9 میلیون جمعیت در مرزهای غربی روسیه شده و چالشی بی‌سابقه را برای لوکاشنکو رقم زده است.

اعتراضات بلاروس

روز یکشنبه بیش از صد هزار معترض در نزدیکی محل اقامت رئیس‌جمهور تجمع کردند و خواستار استعفای او شدند. طرفداران دولت معترضان را در راه بازگشت به خانه مورد ضرب‌و شتم قرار دادند.

کولسنیکوا چگونه ربوده شد؟

مردان نقاب‌دار که روز دوشنبه کولسنیکوا را ربودند مینی‌ونی بدون پلاک داشتند. به نظر می‌رسد این حرکت بخشی از تلاش هدفمند مقامات برای شکست دادن جنبش اعتراضی است. هویت کسانی که این عضو مطرح اپوزیسیون را ربوده‌اند نامعلوم است.

گزارش شده که همکار او رودننکوف نیز 40 دقیقه پس از تایید گم شدن کولسنیکوا ناپدید شده است. پلیس مینسک از طریق خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرده که کولسنیکوا را بازداشت نکرده است.

کولسنیکوا قبل از انتخابات با تیخانوفسکایا و ورونیکا تسپکالو همراه شد. تسپکالو نیز اخیراً بلاروس را ترک کرده است.

 ورونیکا تسپکالو

اولگا کوالکوا، یکی دیگر از فعالان مطرح اپوزیسیون، نیز روز شنبه وارد لهستان شد. او گفت که به او گفته شده اگر کشور را ترک نکند بازداشت خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها