انتخابات مجلس در یک حوزه انتخابیه چرا لغو شد؟

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فردا صبح در 9 استان برگزار می‌شود.

انتخابات مجلس در یک حوزه انتخابیه چرا لغو شد؟
کد خبر: 431824
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۰۷:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 13 شهریور شروع شد و طبق اعلام ستاد انتخابات، تبلیغات نامزدهای انتخاباتی ساعت 8 صبح امروز به پایان می‌رسد.

قرار است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فردا 21 شهریور ماه در استان‌های حوزه‌های انتخابی «سمیرم» و «لنجان» استان اصفهان، «کرج، اشتهارد و فردیس» استان البرز، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره» استان ایلام، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» استان خوزستان، «زنجان و طارمم استان زنجان، «بیجار» استان کردستان، «کرمانشاه، و اسلام‌آباد غرب و دالاهو» استان کرمانشاه و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» استان گلستان، که کاندیداهای این حوزه‌ها موفق به کسب حد نصاب یک‌پنجم آرای صحیح نشده‌اند انجام شود.

البته انتخابات دوره دوم مجلس قرار بود در 9 استان برگزار شود، تا اینکه سخنگوی ستاد انتخابات کشور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که انتخابات در«میانه» استان آذربایجان‌شرقی به دلیل رد صلاحیت یکی از نامزدها برگزار نخواهد شد.

اما با وجود شیوع کرونا، اجرای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با رعایت بهداشت و دستورالعمل‌های خاص برگزاری می‌شود.

طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی همه رأی دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند شرکت خواهند کرد و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند می‌توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

محمد حسن صادقی مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره نحوه نظارت بر اجرای انتخابات بیان کرد که همکاران ما در استان‌ها موظفند تمام وقایع انتخاباتی را ثبت و ضبط کنند چرا که این وقایع، اسناد بسیار خوبی برای اصلاح قانون انتخابات و رفع اشکالات موجود در فرآیند برگزاری انتخابات است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تاکید کرد که دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها باید به حوزه‌هایی که درگیر برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس هستند، کمک کرده و از تجربه برگزاری انتخابات مرحله نخست بهره ببرند.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره نحوه برگزاری دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگران جوان خبر داد و بیان کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا و مسائل پیرامونی آن، دستورالعمل‌های بهداشتی را با همکاری مسئولان وزارت بهداشت و شورای نگهبان تهیه و به استان‌ها ابلاغ کردیم.

همچنین او بیان کرد که همه عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی مستقر در شعبه‌های اخذ رأی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد. همچنین شعب اخذ رأی را ضدعفونی می‌کنیم.

موسوی از مردم خواست تا در ساعات اولیه به شعب اخذ رأی مراجعه کنند. همچنین رأی دهندگان همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس منحوس کرونا جلوگیری شود و بتوانیم انتخابات سالمی را برگزار کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد که ما توصیه کرده‌ایم رأی گیری در صورت امکان شعب اخذ رأی در فضای باز انجام شود؛ البته برخی استان‌ها گرمسیر هستند و به همین دلیل باید شعب در فضای بستته خدمات را ارائه دهند، البته تاکید شده که در فضای بسته تهویه به درستی صورت گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها