مذاکرات صلح| نشست افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان آغاز شد

پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

مذاکرات صلح| نشست افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان آغاز شد
کد خبر: 432231
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۱۰:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به عنوان سخنران ابتدایی مراسم گفت: آغاز مذاکرات نشان دهنده اهمیت پایان جنگ در افغانستان و بازگشت صلح و آرامش در این کشور است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تنها راه پایان جنگ در افغانستان آغاز آتش بس و شروع مذاکرات میان دولت و طالبان است.

آل ثانی خاطر نشان کرد که هدف مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان رفع موانع برای صلح پس از سالها جنگ در این کشور است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه عالی صلح افغانستان نیز به عنوان دومین سخنران این نشست گفت:ما برای صلح، هزاران زندانی طالبان را آزاد کردیم و طالبان نیز نیروهای امنیتی را از زندان های خود آزاد کردند.

عبدالله عبدالله

وی ادامه داد: باور داریم که می توانیم مشکلات را از طریق مذاکراه و گفتگو حل کنیم تا بحران افغانستان پس از سالها جنگ حل شود.

عبدالله با بیان اینکه با نیت خیر و برای پایان جنگ در این مراسم حاضر شدیم، تصریح کرد: باید برای پایان چندین دهه جنگ در کنار همدیگر قرار بگیریم و جنگ را تمام کنیم.

رئیس شورای مصالحه صلح افغانستان به موضوع آتش بس اشاره کرد و گفت: به خواهان یک آتش بس انساندوستانه هستیم تا بتوانیم برای مردم خود در سرتاسر این کشور کمک فوری ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: برای دست یافتن به صلح دیگر نیازی برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیست و باید به این باور برسیم که ادامه جنگ ویران‌گر در افغانستان برنده نخواهد داشت.

این سیاستمدار ارشد افغانستان در پایان گفت: نظام جمهوری اسلامی، انتخابات، آزادی بیان، حقوق زنان، مطبوعات آزاد و حقوق انسانی از جمله بزرگترین دستاوردهای سالهای گذشته است که باید حفظ شود.

طالبان

ملابرادر معاون سیاسی طالبان سخنران بعدی این نشست نیز گفت: ما تمام مفاد توافق نامه صلح با آمریکا را عمل کردیم و از طرف مقابل نیز می‌خواهیم که بندهای این توافق را اجرا کند تا شاهد صلح در افغانستان باشیم.

وی ادامه داد: در روند مذاکرات شاهد مشکلاتی بسیاری خواهیم بود، اما همه طرفها باید صبر و بردباری از خود نشان دهند تا به نتیجه دلخواه برسیم.

معاون سیاسی طالبان با بیان اینکه در افغانستان باید نظام اسلامی حاکم باشد،‌ افزود:‌ما به مردم اطمینان می‌دهیم که با صداقت در روند صلح شرکت کردیم.

مایک پمپئو

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در این مراسم گفت: امروز یک روز تاریخی برای افغانستان است و آمریکا هیچگاه 11 سپتامبر را فراموش نخواهد کردو اجازه نمیدهد افغانستان به مکانی برای تروریسم تبدیل شود.

وی ادامه داد:ما قصد تحمیل نظام خود بر دیگران را نداریم و به مردم افغانستان کمک خواهیم کرد که فصل تاریخی جدید خود را براساس صلح و نه خونریزی و جنگ طراحی کنند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مذاکرات باید براساس دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی 20 سال گذشته انجام شود.

در ادامه این مراسم وانگ یی وزیر خارجه چین که به صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی می‌کرد، گفت: پایان جنگ و ایجاد صلح خواست تمام مردم افغانستان است.

وی افزود: چین می‌خواهد این گفت‌وگوها به حل اختلاف‌ها و یافتن یک راه‌حل برای منازعه‌ی افغانستان منجر شود و طرفین باید صبور باشند تا یک راه حل سیاسی برای پایان این بحران پیدا شود.

وزیر خارجه چین ادامه داد: روند صلح باید به رهبری افغان ها انجام شود و تمام گروه‌های سیاسی، قومی و سهم مساوی در قدرت داشته باشند.

این دیپلمات ارشد چین در پایان گفت: پکن می‌تواند نقش تسهیل‌کننده و میانجی را ایفا کند و از تمام کشورها می خواهیم که از روند صلح در افغانستان حمایت کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها