سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس مطرح کرد:

دلایل نابسامانی بازار ارز و بورس در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی دلایل نابسامانی بازار ارز و بورس و راهکارهای کارشناسی برای ساماندهی مسائل اقتصادی در جلسه غیرعلنی امروز (23شهریورماه) این مجلس خبر داد.

دلایل نابسامانی بازار ارز و بورس در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد
کد خبر: 432536
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۲:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی دلایل نابسامانی بازار ارز و بورس و راهکارهای کارشناسی برای ساماندهی مسائل اقتصادی در جلسه غیرعلنی امروز این مجلس خبر داد.

محمد حسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس بیان کرد: در جلسه امروز صبح مجلس که حدود سه ساعت طول کشید بحث‌های مفصلی در خصوص مسائل مربوط به بازار بورس صورت گرفت. که هم از سوی مسوولان اجرایی و هم از سوی نمایندگان و کمیسیون‌های ذی‌ربط نظرات کارشناسی مطرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: رشد قابل توجه بازار بورس از اردیبهشت تا حدود یک ماه پیش و نزول ناگهانی آن در یک ماه گذشته قابل تامل است، مسائل مختلفی نظیر عرضه چند لایه برخی از شرکت‌های وابسته به دولت در بازار باعث رشد کاذب و قابل توجه این بازار شد.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از نظر کارشناسان، دولت باید اطلاعات مربوط به شرکت‌های پر ریسک و ریسک متوسط و ریسک پایین را در اختیار افراد قرار می‌داد تا شرایط پایدارتر بوده و شاهد رشد کاذب و نزول ناگهانی نبوده و افراد با علاقه مندی در این بازار حضور پیدا کنند. همانطور که نمایندگان تاکید داشتند در حوزه سیاست گذاری، دولت مسوول تحلیل سیاست‌ها نیست بلکه مسوول اتخاذ سیاست است در این جلسه ما شاهد تحلیل سیاست‌هایی از سوی مسوولان اجرایی بودیم. در حالی که باید اتخاذ سیاست‌های صحیح در حوزه اجرایی رخ دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: مسائلی درخصوص بازار ارز نیز در این جلسه مطرح شد و نمایندگان انتقادهایی را نسبت به سیاست‌هایی که از گذشته تعیین شده بود مطرح کردند و در عین حال راهکارهای اجرایی نیز مطرح شد. ریاست مجلس تاکید داشتند برای مدیریت بازار ارز تقاضا در داخل مدیریت شود. به عنوان مثال برای تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی و اقلام و نیازهای اساسی مردم می‌توان از منابع ارزی که در خارج از کشور بلوکه شده و امکان بازگشت نقدی آن وجود ندارد استفاده کرد. با این روش می‌توان تقاضا را در بازار ارز کاهش داد و به طور مستقیم بر روی قیمت آن تاثیر گذاشت. قرار شد تا در جلسه فردا صبح رئیس مجلس با روسای کمیسیون‌های تخصصی و مسوولان اجرایی راهکارهای جامع تری برای این موضوع دیده شود.

فرهنگی با اشاره به برنامه‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای ساماندهی بازارهای مختلف تصریح کرد: هر کدام از کمیسیون‌های مجلس دارای اولویت‌های جداگانه‌ای هستند، به عنوان مثال امروز مجلس طرح دوفوریتی درخصوص تامین نهاده‌های کشاورزی بررسی می‌کند که می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها بگذارد. کمیسیون عمران نیز طرح دوفوریتی برای ساماندهی بازار مسکن تهیه کرده است که با عرضه مسکن به متعادل سازی قیمت‌ها کمک می‌کند. کمیسیون فرهنگی نیز در حال کار کردن روی طرحی برای افزایش جمعیت و تعالی خانواده است. کمیسیون صنایع و معادن نیز در حال بررسی راهکارهایی برای بازگرداندن خودرو به جایگاه خود است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها