قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس:

دوگانه «سلامت» و «آموزش» در دوران کرونا به خوبی مدیریت نشده است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت قبل از بازگشایی مدارس، نمایندگان مردم در مجلس را طرف مشورت خود قرار می‌داد شاید بهتر می‌توانست دوگانه «سلامت» و «آموزش» را مدیریت کند ولی اکنون این دوگانه به خوبی مدیریت نشده است.

دوگانه «سلامت» و «آموزش» در دوران کرونا به خوبی مدیریت نشده است
کد خبر: 433278
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۵:۱۹:۵۵

اعتمادآنلاین| نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، عملکرد نظام آموزشی در دوران کرونا را نشان‌دهنده ضعف مدیریت سیستم‌های آموزشی دانست.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جمع تعدادی از فرهنگیان پس از استماع مشکلات نظام آموزشی در شرایط کرونا، گفت: همانطور که در این جلسه مطرح شد کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان مهمترین دغدغه این روزهای اولیای دانش‌آموزان است و مجلس شورای اسلامی نیز باید دغدغه‌های اولیا و فرهنگیان را از دستگاه‌های اجرایی کشور پیگیری کند تا بتوانیم به راهکارهای مشخص و کارآمدی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برسیم.

مجلس می‌تواند از باب وظیفه نظارتی به مسئله تامین سلامت مردم ورود کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی می‌گویند؛ چرا مجلس با تاخیر و پس از بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به فکر پیدا کردن راهکار افتاده است، که باید گفت؛ مجلس قوه اجرایی نیست تا بتواند اقدامی کند اما به دولت پیشنهادهایی را داده‎ایم و در نهایت این قوه مجریه است که باید سازوکار اجرایی را تعیین کند و به اجرا برساند. مجلس می‌تواند از باب وظیفه نظارتی به مسئله تامین سلامت مردم ورود کند.

دوگانه «سلامت» و «آموزش» به خوبی مدیریت نشده است

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: اگر دولت قبل از بازگشایی مدارس، نمایندگان مردم در مجلس را طرف مشورت خود قرار می داد شاید بهتر می‌توانست دوگانه «سلامت» و «آموزش» را مدیریت کند ولی اکنون این دوگانه به خوبی مدیریت نشده است.

بازگشایی مدارس با بی‌برنامه‌گی و ساده‌انگاری

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس بیان کرد: به نظر می‌رسد؛ بازگشایی مدارس به دلیل سهل پنداشتن موضوع، با بی‌برنامه‌گی و ساده‌انگاری مواجه بود.

وی با اشاره به نامه خود به رئیس جمهور گفت: در نامه‌ای به رئیس‌جمهور تاکید کردم که این شیوه بازگشایی مدارس، موجب شیوع گسترده ویروس کرونا می‌شود زیرا این ویروس مانند یک مار خزنده است و هر تجمعی می‌تواند به گسترش بیماری کمک کند و این یک اصل در رابطه با ویروس کووید 19 است که باید جدی گرفته شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بدون در نظرگرفتن واقعیت‌های بهداشتی و درمانی با موج سوم بیماری مواجه خواهیم شد، اضافه کرد: اگر حضور دانش‌آموزان در مدارس با دقت لازم همراه نباشد، با بحرانی خودساخته مواجه خواهیم بود که مشکلات فراوانی را سر راه کشور قرار می‌دهد.

عملکرد نظام آموزشی در دوران کرونا نشان‌دهنده ضعف مدیریت سیستم‌های آموزشی

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به بلاتکلیفی دولت در برگزاری کنکور 99 و اتخاذ تصمیمات چندباره که در نهایت منجر به حضور داوطلبان در جلسات کنکور شد، گفت: نحوه عملکرد نظام آموزشی در دوران کرونا و تصمیم‌های چندباره نشان‌دهنده ضعف در مدیریت سیستم‌های آموزشی است.

تصمیم‌گیری نظام آموزشی در مواجهه با کرونا ناهماهنگ است

وی تصمیم‌گیری نظام آموزشی در مواجهه با کرونا را ناهماهنگ دانست و گفت: اگر دانشگاه‌ها حضوری می‌شد و مدارس غیرحضوری پذیرفتنی‌تر بود؛ هرچند با حضوری بودن دانشگاه‌ها هم موافق نیستیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی با طرح این سئوال که چرا نحوه برخورد دو سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها با بیماری کرونا هماهنگ نیست؟ اظهارکرد: چرا به اخطارهای دلسوزان حوزه بهداشت و درمان توجه نمی‌شود و اظهارنظرهای کارشناسان سلامت با بی‌تفاوتی مواجه است؟

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محققان تماس نزدیک برای ابتلا به بیماری را 15 دقیقه تعریف کرده‌اند، گفت: 15 دقیقه زمان برای حضور شخص بدون ماسک در یک تجمع کافی است تا به ویروس به بیماری کرونا مبتلا شود و چون دانش‌آموزان اساساً ناقلان خاموش هستند، به راحتی افراد مستعد را درگیر کرده و سبب افزایش بیماری در سطح جامعه می‌شوند.

قاضی‌زاده‌هاشمی تأکید کرد: دانش‌آموزان به لحاظ شرایط سنی نمی‌توانند اصول بهداشتی را با کیفیت لازم رعایت کنند که این خود شرایط ناامنی سلامت جامعه و دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.

نایب‌رئیس اول مجلس با اشاره به نزدیک بودن فصل پاییز و رشد بیماری‌های آلرژی‌زا مطرح کرد: در فصول پاییز و زمستان امکان بروز بیماری‌های تنفسی نوپدید دیگر ازجمله آنفلوآنزاهای جدید با تغییر ژنتیکی قابل تصور است که شرایط را برای نظام سلامت و مردم سخت‌تر می‌کند.

فرصت‌سوزی دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری مدارس و دانشگاه‌ها

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها و مسئولان از کیفیت تحصیلی در شرایط کرونا، افزود: از ابتدای شناسایی ویروس کرونا در دنیا و سپس در ایران، دولت فرصت داشت تا زیرساخت‌های لازم برای آموزش غیرحضوری مدارس و دانشگاه‌ها را فراهم کند تا نواقص آن برطرف شود؛ در کنار آن نیز می‌توانست تولید محتوای آموزشی با اساتید مجرب و اهل فن به صورت سراسری محقق کرده و به دانش‌آموزان ارائه شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی تأکید کرد: پس از ایجاد این زیرساخت‌ها مدارس نیز با رعایت تمامی اصول بهداشتی و حداقل حضور دانش‌آموزان می‌توانست به نمایه‌ای برای رفع اشکالات تبدیل شود.

وی با تصریح اینکه سیاستگذاری برای مقابله با کرونا تابع این اصل است که «هرگونه تجمع برابر با شیوع بیشتر بیماری است»، بیان کرد: رعایت اصول بهداشت همگانی به‌خصوص ماسک زدن و رعایت فاصله‌ اجتماعی می‌تواند بیماری را به حداقل برساند و راه را برای مقاله صددرصدی با ویروس منحوس کووید 19 هموار کند اما متأسفانه نظام آموزش و پرورش در این زمینه خوب عمل نکرده و این امر موجبات نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان را فراهم آورده است.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها